Ministerie: Extra kosten ProRail niet voor rekening reiziger

Als de omvorming van spoorbeheerder ProRail tot extra kosten gaat leiden, zullen die niet worden afgewenteld op reizigers, vervoerders of verladers. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu dinsdag gezegd in reactie op een bericht in De Telegraaf.

De krant citeert uit een onderzoeksrapport van McKinsey over de omvorming, opgesteld in opdracht van ProRail. De onderzoekers concluderen dat naheffingen door de Belastingdienst kunnen oplopen van honderden miljoenen tot zelfs 5 miljard euro. "Als dit al zo is, zullen die kosten niet leiden tot bijvoorbeeld duurdere treinkaartjes´´, benadrukt de woordvoerder. De hogere kosten worden voorzien omdat de spoorbeheerder in de nieuwe situatie niet langer btw zou kunnen aftrekken. Als deze kosten worden doorberekend zou de prijs van een treinkaartje met 2 tot 6 procent kunnen stijgen, aldus McKinsey.

Het kabinet heeft aangegeven dit te willen compenseren, maar de onderzoekers vragen zich af of dit door de Europese Commissie niet zal worden gezien als ongeoorloofde staatsteun. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) benadrukt dat de Belastingdienst überhaupt nog moet onderzoeken of en wat voor fiscale effecten de omvorming van ProRail zal hebben.

Om te voorkomen dat reizigers, verladers en vervoerders kind van de rekening worden zijn er afspraken gemaakt met het ministerie van Financiën, zei een woordvoerder van I&M. Het ministerie ontving het rapport maandagmiddag. De Tweede Kamer debatteert dinsdagavond over het spoor.

De OR van ProRail laat zich opnieuw kritisch uit over de gang van zaken. "Het kabinet bestempelt de operatie als een ‘no regret’-maatregel. Maar reizigers, verladers, werkgevers, werknemers en vervoerders onderstrepen het tegendeel: zij zien dat de kosten en risico’s zich opstapelen", schrijft de OR in een persbericht.

De OR vindt dat staatssecretaris Dijksma de ruim 300 kritische vragen van de Tweede Kamer teleurstellend heeft beantwoord. "Er werd opnieuw om de hete brij heen gedraaid", aldus de OR van ProRail.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

4 uur terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

8 uur terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

1 dag terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

1 dag terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

1 dag terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

2 dagen terug