Mogelijk 3 maanden geen trein Den Haag – Eindhoven

Treinreizigers tussen Den Haag en Eindhoven moeten mogelijk drie maanden lang rekening houden met een extra overstap in Breda. Dat bevestigt NS tegenover Treinreiziger.nl naar aanleiding van een bericht van maatschappij Voor Beter OV. 

In december gaat de nieuwe dienstregeling in. De Intercity Den Haag – Eindhoven zou dan 10 minuten versneld moeten worden door Dordrecht over te slaan en via de hogesnelheidslijn te rijden. Op de hogesnelheidslijn heeft NS echter moeite om een stipte treindienst aan te bieden.

Om dat toch te laten slagen wordenn er nu twee schenario´s onderzocht. "In beide scenario´s hebben reizigers profijt van de reistijdwinst van ongeveer 10 minuten", belooft NS woordvoerder Ton Boon. "In het ene scenario rijden we de treindienst meteen in zijn geheel tussen Den Haag en Eindhoven, en in het andere scenario kiezen we voor een ingroei waarbij de eerste 3 maanden de treindienst in Breda te knippen, met daar een snelle overstap, om zo de nieuwe productstap beheerst te introduceren", legt Boon uit.

Treinreizigers Den Haag – Venlo, die nu nog rechtstreeks met de trein kunnen, kunnen die periode reizen via Utrecht. Ze profiteren dan nog niet van de reistijdwinst. Reizigers vanuit Rotterdam moeten in het scenario tijdelijk twee keer richting Helmond en verder gaan overstappen. In het definitieve scenario blijft er één overstap.

Maatschappij Voor Beter OV is niet te spreken over het scenario met een extra overstap in Breda. De vereniging heeft bij NS-topman Rogier van Boxtel aangedrongen de knip niet door te voeren. Voor Beter OV denkt heeft van medewerkers van NS begrepen dat de maatregel overwogen wordt om machinisten vrij te spelen voor rijlessen op de nieuwe FLIRT-Sprintertreinen. De vereniging is bang dat de overstap in Breda bij vertraging komt te vervallen.

NS beloofde in het Fyra-alternatief mogelijk al vanaf eind 2015 de Intercity Den Haag – Eindhoven naar de HSL te verleggen, maar uiterlijk per december 2016. Ook zou de Intercity Amsterdam – Brussel vanaf december via de HSL moeten gaan rijden, maar ook dat gaat waarschijnlijk niet lukken. De locomotieven hebben daarvoor een software-update van Bombardier nodig, en die wordt niet tijdig doorgevoerd.

De Eurostar Amsterdam – Londen zou eveneens vanaf december gaan rijden, maar ook dat loopt niet volgens plan. De verwachting is nu dat de Eurostar per december 2017 vanuit Amsterdam gaat rijden. De nieuwe Eurostar-treinen zijn later geleverd dan gepland, en ook hier geldt dat de treinen een software-update nodig hebben. De Eurostar-treinen worden momenteel al wel getest in Nederland.

This post was last modified on 15 maart 2017 11:27

Share

Recent Posts

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

3 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug

Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking

Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…

1 week terug

Kabinet zoekt structurele oplossing voor duurder NS-kaartje

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…

1 week terug