Mondkapje in openbaar vervoer vanaf 23 maart niet meer verplicht, maar wel geadviseerd

Het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer wordt vanaf 23 maart niet meer verplicht. Dat heeft het kabinet dinsdag besloten.

Advies OMT

Het Outbreak Management Team (OMT) denkt dat het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer nog steeds “een meerwaarde” heeft, maar laat het aan het kabinet of dat wel of niet een verplichting moet zijn.

In het nieuwste advies staat dat de mondkapjes zin hebben “om kwetsbaren te beschermen en hun de kans te geven op een verantwoorde manier met het openbaar vervoer te reizen”. Voor veel mensen is het reizen met bus, tram of trein geen vrije keuze, maar een noodzaak, meldt het OMT.

Thuiswerken

Het kabinet kiest er daarom voor om de mondkapjesplicht in te wisselen voor een advies op dragen van mondkapjes. Het mondkapje was verplicht sinds 1 juni 2020. In geen enkele andere sector was het dragen van een mondkapje zolang verplicht. De plicht werd bij het openbaar vervoer als eerste ingevoerd, omdat afstand houden in trein, tram en bus niet altijd goed kan.

Het kabinet wijzigt meer maatregelen en adviezen. Zo vervalt het advies om gedeeltelijk thuis te werken. Voor werkenden gold tot nu het advies om de helft van de tijd thuis te werken en de andere helft op kantoor. Maar omdat thuiswerken ook positieve kanten heeft, roept het kabinet werkgevers op om hybride werken (deels thuis) blijvend te stimuleren onder werknemers en daar afspraken over te maken. Het kabinet gaat hiermee in tegen het advies van het Outbreak Management Team (OMT), dat het advies van thuiswerken overeind had willen houden.

Internationaal

Treinreizigers die de grens passeren moeten er rekening mee houden dat een mondkapje wel verplicht kan zijn in andere landen. In Duitsland bijvoorbeeld moeten treinreizigers een FFP2-mondkapje dragen.

This post was last modified on 24 maart 2022 12:08

Bekijk reacties

  • Allereerst gaan mijn felicitaties aan het treinpersoneel. Om bij het spoor te werken was het een rottijd. Politieagentje spelen gaat snel vervelen.
    De laatste weken was er al weinig meer te merken van de mondkapjesplicht. Op de perrons was ik al bijna de enige en in de trein (de weekends althans) net iets meer dan de helft. Bizar was het in het carnavalsweekend. Terwijl ze in de kroegen zonder mondkapje met 6 man op de vierkante meter staan, moesten de carnavalsvierders uit de Randstad in de treinen van Utrecht naar het zuiden een mondkapje op. Dat deden ze dan ook gewoon niet.
    Ik weet dat een deel van de afhakers op dit moment heeft gewacht, de volgende stap naar herstel van het OV.

    • De eerste dag gisteren zonder mondkapjes was met -40% reizigers ten opzichte van 2019 een van de slechtste dagen van de laatste weken. Er zullen nu reizigers terugkomen maar ik vrees dat er evenveel zullen afhaken. In de praktijk zie je doordeweeks voor 80% scholieren en studenten. Reizigers ouder dan 25 jaar zijn erg schaars.

  • Twee vragen over grensoverschrijdende treinen.

    Vanaf wanneer moet het mondkapje op zijn: Bij grenspassage of het laatste station voor de grens? En andersom.

    Is het wel verplicht een mondkapje te dragen op Nederlandse trajecten met een buitenlandse vervoerder? Hierbij bedoel ik Hengelo - Oldenzaal, Enschede - Glanerbrug, Arnhem - Zevenaar en Maastricht - Eijsden.

    • Tot, c.q. vanaf de landsgrens. Vervoerder maakt niet uit, binnen Nederland tenminste. In Duitsland is er meen ik wel verschil tussen de landelijke regels voor de langeafstandstreinen van de DB en de regels van de bondslanden die in de regionale treinen gelden.

      In de buurt van een grens met een gebied met strengere regels mag je je natuurlijk alvast c.q. nog aan de strengere regels houden terwijl je in het minder strenge gebied bent.

      • Ik denk dat tussen 2 grens stations de strengste van de 2 regels moeten gelden, terwijl in het land zelf de nationale regels moeten gelden.

        Dus...

        Als ik tussen Hengelo en Oldenzaal reist met de Eurobahn dan geldt de Nederlandse regels. Als ik tussen Oldenzaal en Bad-Bentheim reist gelden de strengste van de 2 regels en als ik van Bad-Bentheim verder reist gelden de Duitse regels.

  • Soms kreeg ik het idee dat het OMT gewoon de NS en andere vervoerders aan het dwarsbomen was. Met karnaval geen mondkapje maar in een trein wel. In de winkels van de zgn. grootgrutter (die op de kleintjes past) liepen ze gewoon tegen je aan.

  • Het verschil tussen winkels, horecagelegenheden, theaters , musea et cetera enerzijds en het ov anderzijds is dat je bij die eerste categorie de keuze hebt om er wel of niet naartoe te gaan. Dat geldt voor het ov niet altijd. Voor mensen met een kwetsbare gezondheid die toch met het ov MOETEN reizen kan ik me dan ook voorstellen dat dit geen fijne stap is. Als reiziger zonder kwetsbare gezondheid vind ik het natuurlijk fijn, maar ik had het heel begrijpelijk gevonden als die plicht er nog even zou zijn gebleven. Ik vond het dan ook behoorlijk storend de laatste tijd dat zoveel mensen de plicht niet naleefden en niet ontvankelijk waren voor commentaar daarop.

    • Om dit af te vangen ben ik voorstander om in treinen mondkapjes coupe's te maken, waar mensen, die kwetsbaar zijn idd op deze manier bescherming kunnen gebruiken, terwijl in een ander deel van de trein geen mondkapjes meer gedragen hoeven te worden.

      Besef ook dat diegene, die geen auto hebben ook weinig zin hebben om een dagje uit per spoor te doen als ze eerst 1,5 uur in de trein met een mondkapje moeten zitten.

      Met een mondkapjes coupe zou je een ieder de juiste service kunnen leveren. Zou zouden bijv. stilte coupe's in treinen voor mondkapjes coupe's aangemerkt kunnen worden. Zelfs als je er even doorloopt om bijv. naar de WC te gaan. Een mondkapjes coupe dient wel strikt nageleefd te worden.

      Jammer dat niet over dit soort zaken nagedacht wordt. Met een beetje creativiteit kunnen we het voor bijna iedereen gezellig maken.

      • En wat de doen in sprinters? Los dat die geen stiltecoupe hebben zijn er ook geen echt aparte coupés buiten de 1e klasse.

      • Ik heb wel begrepen dat iemand een petitie heeft opgesteld zodat kwetsbare ouderen vrij in de eerste klas mogen reizen om genoeg ruimte om zich heen te hebben.

        Of het helpt is een tweede, want straks is de eerste klas omgedoopt tot senioren-coupé waar ze op elkaar zitten.

        • Ouder n mogen in de eerste klas zitten mits ze daarvoor wel betalen. Daarnaast zou ouderen ook niet kwetsbaar als ze gewoon hun vaccinaties halen. U wil gewoon gratis eerste klas reizen.

      • Wat een onzin. Nu in één keer gaan opnemen voor kwetsbare reizigers. De meeste ouderen zaten al de hele coronatijd met een mondkapje op hun kin. Als je ze aanspreekt krijg je te horen ik heb toch een mondkapje op? Laat een mondkapje dan een vrije keus als je er graag één op wil hebben prima. Maar ik denk dat meer dan 99% blij is dat het niet meer nodig is.

        • Als we toch gaan generaliseren met betrekking tot ouderen, kunnen we die hypocriete conducteurs ook over één kam scheren. Ik ben in elk geval de invoering van de plicht op de stations niet vergeten. Toen de conducteurs weigerden een mondkapje te dragen, omdat het slechts een zeer dringend advies was en geen plicht en conducteurs vonden dat het allemaal niet kon met hun oh zo zware werk (lees: de hele dag verstoppertje spelen). Toen het een dag later wel verplicht was, speelden de heilige boontjes direct de hele dag politieagentje.

          Alle overlast waar conducteurs op een dag mee te maken krijgen, wordt veroorzaakt door het eigen falen. Het is allemaal zo inconsequent als de pest. En de conducteurs zelf staan er onwijs hypocriet in.

      • Degenen die nu nog kwetsbaar zijn zijn voor 99% degenen die het vertikken zich te laten vaccineren.

        • U weet er kennelijk niet veel van af en velen met u als ik t zo lees. Er zijn nog steeds ongeveer een half miljoen kwetsbaren waar ik er 1 van ben en dit heeft niets met leeftijd of niet laten vaccineren te maken! De prikken werken niet door medicatie en door die zelfde medicatie hebben we een slecht werkend immuunsysteem. Dus ik vind het zeer kwalijk dat dmondkapjes straks geen verplichting meer zijn in het OV en ook onbegrijpelijk. Wij kunnen u nergens meer veilig vertoeven.

    • Maar wel zonder mondkapje de supermarkten in terwijl die ook essentieel zijn. Beetje krom

      • Als je een winkelwagentje pakt pak je ook meteen even je 1,5m. De mondkapjes werden ingevoerd voor situaties waar geen 1,5m mogelijk is. En supermarkten hebben over het algemeen een goed ventilatie systeem.

        • Het ventilatiesysteem on de trein is beter dan in de gemiddelde supermarkt. En al die kwetsbare ouderen hebben zelf ook geen mondkapje op in de supermarkt. Overigens zijn ouder n ook niet kwetsbaar als ze gewoon hun vaccinaties halen

  • Eens, als je zuiver in de lijn van kwetsbaren wil redeneren had die in supermarkten ook niet afgeschaft moeten worden. Maar voor supermarkten geldt nog dat er vrij goede bezorgalternatieven zijn tegenwoordig. Die zijn er voor diegenen die voor (noodzakelijke) reizen op het ov aangewezen zijn niet. Daarom ben ik dus wel kritisch op het afschaffen ervan in het ov, hoewel ik het persoonlijk wel prettig vind. Initiatieven als mondmaskercoupés zijn niet haalbaar. Dat is in het gehele regionale ov (regionale trein, metro, tram en bus) waar gescheiden compartimenten afwezig zijn, niet te regelen. Het ov, zeker voor diegenen die er volledig op zijn aangewezen, is meer dan de intercity’s met stiltezones en riant bemeten eerste klas zones alleen.

    • De supermarkt heeft een goed alternatief en dat is het winkelwagentje. Dit zeer handige supermarkt voorwerp zorgt er meteen voor dat je 1,5m kunt handhaven. Verder staan ook nog de pompjes en de doekjes (waar overigens weinig mensen meer gebruik van maken) Immers mondkapjes zijn er voor om je te beschermen waar geen 1,5m kunt handhaven. Verder hebben supermarkten ook een afdoende ventilatie systeem. Mocht je ondanks alles nog bang zijn dan biedt een FFP2 masker ook inadem bescherming.

      • Een winkelwagen garandeert maar in een richting 1,5 meter. Niet naast of achter je. Je zal meestal toch bijvoorbeeld langs de kassa moeten waar geen 1,5 meter is.

        • Er staan genoeg schotten tussen de kassa. Schotten tussen cassiere en klant. Je kunt ook op rustigere tijden winkelen en je kunt ook nog altijd aan mensen vragen om de 1,5m te respecteren. En als je een mondkapje draagt (ook helpen de eenvoudige mondkapjes niet tegen inadem bescherming) weet je ook dat die persoon apprecieert dat je afstand houdt.

          Het dragen van een mondkapje in deze tijd betekent ook het symbool van let op, hou rekening met me, dus 1,5m. Dat zou de sociale code moeten zijn. En daar zou idd op gewezen moeten worden.

        • @Baardstaart
          Ja j doet zeker zelf nooit boodschappen want die schotten zijn in vrijwel alle supermarkten alweken geleden weggehaald.

  • Eindelijk, ein-de-lijk kunnen we weer opgelucht ademhalen tijdens onze reis per spoor of bus.

    Over een week mogen we onze muilkorfen aan de wilgen hangen. Hopelijk komt deze waanzin nooooit meer terug!

    • Wat een onzin!!! Ik hoop dat het mondkapje snel weer terugkomt en dan blijvend in het OV en andere drukke plekken. En dat komt vast wel weer, corona is niet erg. En wat egoïstisch ook alles hier! Er zijn veel kwetsbaren waarbij de vaccins niet werken, die worden nu helemaal aan hun lot over gelaten! En wat is de moeite ook mbt t kapje! Totaal niks! Het gaat om gezondheid hevdr volksgezondheid.

        • Wat de moeite met het mondkapje is? Nou, dat het in koudere tijden afschuwelijk is als je een bril draagt (continu beslagen), dat je in de zomer kookt, dat het niet natuurlijk voelt om je eigen adem af te snijden, dat je je eigen uitgestoten lucht weer zit in te zuigen en dat de automobilist met geen van deze ellende wordt geconfronteerd (met het inmiddels ingeburgerde thuiswerken is ook de filedruk significant minder, dus dat is extra fijn). Als u zo bang bent, haal dan een rijbewijs en neem een auto. Het ov in Nederland is ten tode opgeschreven met een permanente mondkapjesplicht.

      • De algemene volksgezondheid staat op gespannen voet met het individualisme en de vrijheid van kleding en vrijheid van meningsuiting. Dit is in veel gevallen tegenstrijdig met elkaar en de enige oplossing is om de maatschappij hierop in te richten.

        Het is vervelend om te lezen dat u tot de groep kwetsbare mensen behoort. U vind het egoïstisch dat mensen eindelijk hun mondkapje af mogen doen, maar is het niet net zo egoïstisch om te eisen dat deze nog opgehouden moet worden?

        Ik heb veel onderzoeken langs zien komen over de effectiviteit van een mondkapje, de meeste laten verschillende effecten zien, dus het is lastig inschatten wat het werkelijke effect is. Er zijn 3 onderzoeken die wel wat inzicht verschaffen. De eerste laat zien dat als je besmet bent corona een mondkapje helpt, maar met de verplichte zelftesten en huidige regels zou je als besmet persoon niet op pad moeten gaan. De tweede laat zien dat als je een uur lang naast een besmet persoon zit, de kans 0,36% kans is dat jij ook besmet raakt. De derde is dat een mondkapje na een gebruik van 3 uur zoveel andere ziekteverwekkers opgepakt heeft dat deze een kritische hoeveelheid bereiken dat je er ziek van kan worden. Dat lijkt mij ook niet gezond voor iemand met een zwakke gezondheid.

        Persoonlijk ben ik blij dat de mondkapjes nu ook uit het OV gaan, want het is geen pretje.

        Als u zeker wilt zijn dat u niets oploopt, dan zou ik een scuba helm opzetten en allen nog maar uit een zuurstoffles ademen. Maar ja, er is ook een kans dat u morgen onder een auto komt.

    • Dat komt dus wel terug. Er zijn verdragen gesloten met World Economic Forum Een World health organisation en deze verdragen gaan boven onze land wetten Dus na verkiezingen komt er weer een masker plicht, verplicht prikken, lockdowns etc. Als ik het verkeerd ben in gelicht heb graag reacties

  • Het niet-gekozen Outbreak Management Team (OMT) kreeg z'n instucties van het kabinet-Rutte III & IV en via een U-bochtconstructie werd het Nederlandse volk structureel op het verkeerde been gezet.

  • Als de plicht weer ingevoerd wordt, (als blijkt dat het aantal besmettingen toch weer oploopt, bijv. als de vaccinaties en boorsters zijn uitgewerkt), moet er wel gehandhaafd worden. Als conducteur moet je geen discussie daarover tolereren. Verwijs zo’n figuur maar de deur (en pas verder gaan rijden als deze de trein ook echt verlaten heeft. Als je wrvoor zorgt, dat de overtreder begint te merken dat deze er niet meer mee weg komt, zul je zien dat ze zich ineens wél naar behoren kunnen gedragen. Hetzelfde geldt ook voor het overtreden van de andere reisregels.

      • Ik zou zeggen verhuis zelf naar Californie, de ultieme bescherming voor anarchisten.

    • Mensen zoals u met deze bizarre uitspraken zouden eens psychische hulp moeten gaan zoeken.

      Er zitten mensen voor minder vast. Mafkees!

  • Sinds het kabinet vakkundig heeft laten lekken dat de maatregel gaat verdwijnen, heeft de helft van de reizigers al geen mondkapje meer op.

    • Daarvoor hoefden ze niet te lekken, toen de maatregel nog niet was ingetrokken, zag ik steeds meer mensen die het mondkapje op een manier droegen dat ze net zo goed hem niet op konden zetten.

Share

Recent Posts

Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval.…

1 dag terug

Met de trein naar België? Tot 75% korting (met treinbinding)

Ook NS International komt met een Black Friday aanbieding: tot 75% korting op de trein…

4 dagen terug

Interrail: tot 20% korting vanwege Black Friday

Voordelig met de trein door Europa? Tot 29 november 2022 kun je een Interrail Pass…

4 dagen terug

ProRail-personeel krijgt gemiddeld 9% meer loon

De vakbondenzijn met ProRail tot een onderhandelingsresultaat gekomen voor een nieuwe cao. Gemiddeld gaan de medewerkers van ProRail er…

5 dagen terug

Treinverkeer Berlijn – Hannover langdurig gestremd

Sinds 17 november is één van de kerntrajecten van Duitsland gestremd: Berlijn - Hannover. Hierdoor…

5 dagen terug

Spoorboekje 2023 verschijnt opnieuw op papier

Ook de dienstregeling van 2023 verschijnt weer op papier. Dit jaar zijn er door het…

2 weken terug