Foto: Stefan Verkerk
De komende weken gaat de Nederlandse Spoorwegen terug naar de normale dienstregeling, meldt het vervoersbedrijf dinsdag.
“Nu de piek van de omikronvariant achter de rug is, zitten er steeds minder collega’s thuis door ziekte of quarantaine. Daardoor kunnen wij in de tweede helft van maart nagenoeg weer alle treinen laten rijden”, meldt de NS. Overigens blijkt uit cijfers van het RIVM dat er nu weer een stijgende lijn is in het aantal besmettingen.
De opschaling gebeurt in stappen, waarvan de eerste volgende week wordt gezet. Vanaf maandag 14 maart rijden weer alle Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam. Een week later, op 21 maart, volgt de grootste stap, aldus de NS. Vanaf dan rijden nagenoeg alle treinen weer. De belangrijkste uitzondering hierop zijn de tienminutentreinen.
Begin april is de laatste stap en keren de tienminutentreinen terug waardoor op een aantal trajecten niet vier maar zes Intercity’s per uur rijden. De NS rijdt sinds 7 februari met minder treinen door personeelstekorten wegens corona. De dienstregeling werd in de weken erna in stappen afgeschaald.
(c) ANP
Waar waren we?
We hebben de afgelopen periode minder vaak berichten gepubliceerd dan je van ons gewend bent. We doen ons best om dit te verbeteren. Treinreiziger.nl is ook eigenaar van Treinrondreis.nl. Daar is de afgelopen twee maanden een zeer sterke groei gerealiseerd waardoor de redactionele taken vertraging opliepen. We zijn inmiddels bezig ons team uit te breiden. Vind je het leuk om te schrijven en onze redactie op vrijwillige basis te ondersteunen? Dan wordt dat gewaardeerd, je kunt een e-mail sturen naar hildebrand@treinreiziger.nl. Blogs voor linkbuilding worden echter geweigerd.
This post was last modified on 8 maart 2022 17:30
Vanaf dinsdag 12 december kunnen bezoekers van het Spoorwegmuseum weer treinend naar het naastgelegen station…
Het treinverkeer in Duitsland ligt sinds donderdagavond grotendeels plat door stakingen bij het Duitse spoorwegpersoneel.…
Na zes dagen van gesprekken is er nog geen doorbraak bij de cao-onderhandelingen voor het…
Tot ten minste vrijdag 8 december zorgen dassenburchten onder het spoor voor minder treinverkeer tussen…
Vanaf maandag 11 december rijden er tot uiterlijk eind januari 2024 geen sneltreinen tussen Maastricht…
Sinds corona reizen minder reizigers met de trein, en vooral op vrijdag is het aantal…
Bekijk reacties
Goede ontwikkeling. Gelukkig is de klandizie in de treinen ook weer toenemend.
En tengevolge van de Russische invasie en bezetting van Oekraïne en de daardoor drastisch hogere brandstofprijzen kan het openbaar vervoer wel eens met een overstap vanuit de auto naar het ov te maken krijgen. Met ons aller milieu als grote winnaar.
Ik denk dat ook de treinkaartjes flink in prijs zullen gaan stijgen. Immers, ook de stroomprijs is fors gestegen en dat wordt uiteraard vanzelfsprekend ook doorberekend aan de reiziger.
Treinen rijden niet gratis, ook al gebruiken ze "groene stroom".
Dat wordt een groene imago test. Als de stroom werkelijk groen is, dan verandert er niet veel m.b.t. de kostprijs. De wind, de zon en het Noorse water zijn niet duurder geworden door de crisis. Moeten de prijzen van de kaartjes omhoog wegens de hogere energiekosten, dan is dat het bewijs dat de stroom niet groen, maar grijs of zelfs diep zwart is.
NB stroom is stroom en het weet niet welke kleur het heeft.
Klettskoek, de marktwaarde van een kWH stijgt. Ook die van groene energie. De verkoopprijs is niet vast geklonken aan de productiekosten. Overigens kan bij de oude molens de minimumprijs subsidie er af. Een opstekertje voor de gemeenschap.
Ik denk dat ze wel een vast contract hebben, eerlijk gezegd.
NS mag niet zomaar de tarieven verhogen. Ze mogen de inflatie in begin van jaar doorberekenen, en de infraheffing die ze aan ProRail berekenen, meer niet. Wel kunnen ze actietarieven aanpassen.
Reken maar dat ze net zoals bij de vorige keer dat de energieprijzen fors stegen ook nu weer de prijzen boven inflatie gaan verhogen en bij een daling het niet terug gaan geven.
He he eindelijk, schandalig hoe ze in 10 jaar tijd van 7 naar 2 IC in het uur kunnen gata tussen Dordrecht en Rotterdam, terwijl de nieuwe 10 minuten trein wel rijd (Arnhem- Rotterdam), ik zou zeggen laat eerst de nieuwe treinen vervallen.
En ongetwijfeld zijn er in de rest van het land meer van dat soort dingen.
Covid-19 is iets van de laatste twee jaar...
Het station Arnhem Centraal is veel belangrijker dan station Dordrecht.
Er rijden ook Sprinters tussen Rotterdam en Dordrecht.
Allemaal de verbouwingen en tuintjes gereed. Men kan weer op de trein aan de slag.
Jammer dat niet alle lijnen tegelijk hersteld worden. Twee in plaats van 3 IC's per halfuur tussen Eindhoven en Utrecht, betekent nog maar 1 trein ten zuiden van Eindhoven. Maar dat is ver van Utrecht, dat zien ze niet eens.
Ongelukkig gepland was ook dat de beperking tussen Utrecht en het zuiden uitgerekend in het drukke Carnavalsweekend viel en een week later tijdens een omrijweekend,
--
PS. Ligt het aan mij dat de spelling in dit veld op Engels staat?
De intercity's blijven veelal onverminderd slecht bezet, bij de sprinters neemt het vervoer wel flink toe. Eerst dus de sprinterverbindingen weer ophalen.
Geheel onjuist. In de pits puilen de intercity's uit, met zelfs staanplaatsen in de 1e klas, ondanks 3 ICM3's, ofwel 9 bakken.
Het viel mij al op dat er de laatste tijd zeer onregelmatig in de ochtend weer spitstreinen vanuit Schagen/Den Helder naar Alkmaar (en verder naar Maastricht) reden. Hierbij moest je wel goed opletten. Want van de 4 treinen voorheen, reden er soms maar 1, en dan weer 2, en de tijden varieerden ook per dag.
Is de tienminutentrein ook de twintigminutentrein in Limburg? Oftewel de lijn naar Heerlen?
:D
Helaas, maar Heerlen trekt niet voldoende reizigers.
Tot de tienminutentrein Eindhoven-Amsterdam reed er vanaf de vroege ochtend een IC vanaf Heerlen. In die stad waren inderdaad maar weinig instappers, maar hij kwam echter (ook zaterdag en zondag) wel altijd bomvol aan in Eindhoven, waar hij werd gecombineerd met een deel uit Venlo. Maar NS kijkt niet verder dan de neus lang en sinds die tienminutentrein gaat de eeste 'Heerlen' een stuk later: op zondag zelfs tegen tienen (vertrek Eindhoven).
Nu lomt 't: sinds de tienminutentrein is de 'Maastricht' 5 minuten doorgedraaid, waardoor je vanaf Eindhoven overal net de essentiële aansluitingen mist (en op de terugweg ook). Dit had na 4 of 5 jaar allang gecorrigeerd kunnen zijn, bijvoorbeeld door de rijschema's van 'Heerlen' en 'Maastricht' om te draaien.
Hierbij benoem je inderdaad een knelpunt. Met de trein vanaf Maastricht naar Eindhoven en op dat station overstappen op de trein naar Den Haag was ooit een crossplatform. Even het perron oversteken naar de trein die snel daarna vertrok.
Nu duurt de overstap 12 minuten. Wellicht goed voor de Kiosk op het perron.
Heerlen heeft nog geen 5000 Intercityreizigers per dag. Daar kun je best een vijfminutentrein opzetten. Hahaha!
Goede zaak. Gefaseerd kan alles weer opgeschaald worden. En dat zal ook nodig zijn want het aantal (gezonde) treinreizigers zal ook weer toenemen. De drempel om een trein te nemen zal ook geleidelijk verdwijnen.
De drempel zal pas merkbaar lager worden als de mondkapjesplicht wordt afgeschaft. Maar dat gaat voorlopig niet gebeuren verwacht ik. De besmettingcijfers lopen al dagenlang heel snel op en ook in de ziekenhuizen gaat het weer drukker worden.
Ik denk eerder dat na de verkiezingen er weer beperkingen erbij komen...
@Stokbosveen, momenteel even geen COVID-19 (Certificate of Vaccination en het getal 19 verwijst naar Artificial Intelligence), maar achter de schermen wordt o.a. in EU-verband verder gewerkt aan de opschaling van de QR-code en dat belooft weinig - wat zeg ik - goeds.
Als het aan de boven ons gestelden (cabal/ illuminiati/ Novus Ordo Seclorum) ligt, is binnen afzienbare tijd geld halen zonder QR-code onmogelijk en dit is beslist geen grap.
Natuurlijk heel goed nieuws dat de dienstregeling weer opgeschaald wordt, zeker nu het onderwijs weer volledig draait, de forenzen weer vaker terugkomen en dagjesreizigers weer naar allerlei activiteiten toe kunnen reizen. Maar ik blijf het pr-praatje erbij maar raar vinden. Toen de afschaling het hoogtepunt bereikte lag de vorige piek al achter ons en nu de opschaling wordt gecommuniceerd lopen de besmettingen juist weer enorm op. Leidt die opschaling nu dan niet tot een minder betrouwbare dienstregeling? Of moeten we rekening houden met een nieuwe afschaling naar het hoogtepunt van deze piek? Ik snap het allemaal echt wel, dat het bij zo’n organisatie lastig bijsturen is. Maar ik verbaas me wel dat het allemaal zo klakkeloos wordt overgenomen.
Kijk even naar de cijfers van Translink. Er is tot nu toe helemaal geen sprake van een terugkeer van forensen in de trein.
Zouden het dan Oekraïense vluchtelingen zijn waarmee ik wekelijks een aantal malen in de trein zit? Overigens spreken ze in dat geval al snel accentloos Nederlands
Nog altijd is het vervoer 30-40% lager dan in 2019, in de spitsuren 40-50%. Intercity's doen het veel slechter dan sprinters.
Een goed iets. Wellicht wordt de trein en ander OV nu weer een stuk populairder nu de benzineprijzen de pan uitrijzen. En dan is voldoende capaciteit toch wel belangrijk.
De tarieven bij NS rijzen al jaren de pan uit, in de spits is NS gewoon veel te duur geworden.
Beste Paul. Heeft u een representatief aantal vergelijkende voorbeelden waarbij u uw bewering kunt onderbouwen, of beperkt het zich tot wat u op verjaardagsfeestjes heeft gehoord, of "stond het op FaceBook"?
Vergelijk de Nederlandse trajectabonnementen eens met het buitenland. De prijzen zijn hier waanzinnig.
@Karel Ik denk dat je in dit geval niet alleen moet kijken naar wat een treinkaartje maar naar het totale winkelmandje van mensen.
De treinkaartjes (en waarschijnlijk nog meer producten/diensten) zullen in Nederland misschien wel hoger liggen maar hier staat tegenover dat andere dingen misschien weer goedkoper zijn in Nederland. Dit compenseert elkaar.
Of het totaalplaatje in Nederland goedkoper of duurder durf ik niet te zeggen maar ik denk dat dit persoonsgebonden is.
@Karel Geerts.
kunt u een overzicht van relevante vergelijkingen geven?
Alle beetjes helpen, langzamerhand komt NS uit de corona-dip. Nu met de oorlog in de Oekraïne en de vele vluchtelingen die men wil vervoeren is de trein het perfecte massa vervoersmiddel. Als Poetin nu ook eens ophoudt met dat vreselijke geweld tegen zijn Oosterburen en voor zijn eigen volk vecht en niet alleen denkt aan landjepik met een hoop verwoesting van steden en mensenlevens, kunnen de Russen ook weer gewoon reizen en leven. De ene ellende is nog niet voorbij of het andere is weer begonnen met alle ellende van dien. Wij willen wereldwijd gewoon ons leven leiden zonder ziekte, pandemie of oorlogstoestanden. Als dat Russische geweld eindelijk straks over is, moeten er weer velen terugreizen om een verwoest land op te bouwen. Maar de economie wordt nu aangetast en alles wordt weer duurder! Poetin leeft van macht en zijn geld en laat zijn eigen volk barsten! Hij regeert het grootste land ter wereld en is een rupsje Nooitgenoeg die alleen aan zichzelf denkt! Als Zelensky heb je wat aan die strijdt voor zijn land en volk maar zit daar als een rat in de val in een verscheurd land. Laten we meer met Oekraïne samenwerken die verdienen deze narigheid allemaal niet, maar zijn nu de sigaar door ene Vladimir Poetin. Geld maakt niet altijd mensen gelukkig, eerder egoïstisch en laf. Geld is maar een betaalmiddel en vrienden om je heen zijn veel belangijker dan vele miljoenen Euro's. Als dat oorlogsgeweld voorbij is moeten er weer veel dingen opgeknapt worden en vermoorde families komen ook helaas nooit weer levend terug! Ik hoop dat we weer snel een vredelievende wereld krijgen in plaats van een wrede wereld! Misschien kan NS binnenkort weer starten met voordeelkaartjes en welkom terug-aanbiedingen , als straks alle treinen weer gaan rijden. Wie weet verdwijnen binnenkort ook de mondmaskers uit de trein ( misschien nog niet op spitstijden) maar eerst in de stillere uren, zodat er nog meer passagiers de weg naar het OV weer terug blijven vinden.
Oorlog is heel naar maar toen de VS bijvoorbeeld Irak aanviel schreef u dit soort verhalen toch ook niet?