Door het stijgend aantal coronabesmettingen zijn steeds meer openbaarvervoersbedrijven genoodzaakt in de dienstregeling te snijden. Onder andere de GVB, RET, Arriva en Connexxion hebben ritten geschrapt. Donderdag werd bekend dat ook NS vanaf 7 februari het treinaanbod gaat inperken.
De meeste vervoersbedrijven hebben eerder al afgeschaald, omdat er veel minder reizigers waren. “Nu schalen we nog verder af vanwege het tekort aan personeel”, zegt voorzitter Gerrit Spijksma van branchevereniging OV-NL in het NOS Radio 1 Journaal.
Concreet zijn de frequenties in Rotterdam (RET) bij de metro teruggebracht. Op de drukste trajecten rijdt normaal elke drie à vier minuten een metro, dat is nu uitgedund naar elke vijf minuten. Op minder drukke trajecten daalt de frequentie ook. Tussen Hoek van Holland en Maassluis Steendijkpolder rijdt de metro slechts twee keer per uur, in plaats van drie keer per uur. Hier een volledig overzicht.
In Amsterdam rijden bussen en trams van de GVB minder vaak. Het gaat om de buslijnen 37, 38, 40, 41, 44, 47, 48, 54, 65 en 66. Bij de tram daalt de frequentie in Amsterdam bij lijn 1, 4, 5, 17, 24 en 26. De aanpassingen worden enkele dagen voor vertrek in de reisplanner verwerkt, meldt het GVB.
Ook reizigersvervoerder Arriva heeft op enkele trajecten moeten schrappen in de dienstregeling. Dat gaat dan bijvoorbeeld om de Vechtdallijnen, hier vervallen de spitstreinen. Er blijven twee treinen per uur over tussen Zwolle en Emmen. Ook tussen Nijmegen en Roermond rijden er tot nader bericht minder treinen tussen Venray en Nijmegen. In de Achterhoek rijden sommige bussen minder vaak.
Ook Connexxion lukt het niet de volledige dienstregeling uit te voeren. “Ook bij Connexxion merken we de gevolgen van de Covid-pandemie. Het aantal ziekmeldingen is hoger dan in andere jaren. In de regio Amstelland-Meerlanden (AML) zien we ons daarom genoodzaakt om de dienstregeling aan te passen” meldt de vervoerder op de website. Connexxion schakelt in deze regio ook op werkdagen over op de zaterdagdienstregeling.
De afschaling komt op een moment dat het kabinet juist verschillende versoepelingen heeft doorgevoerd. Daardoor neemt het aantal reizigers in het openbaar vervoer toe. Op 1 januari 2022 zag Translink bijvoorbeeld 71% minder check-ins in vergelijking met 2019. Gisteren, donderdag 27 januari, was dat nog maar 45% minder met een vergelijkbare dag drie jaar geleden.
Toch verwacht OV-NL dat het nu niet drukker wordt in het openbaar vervoer. Sinds het begin van de pandemie zijn forenzen thuis gaan werken en tot nu toe is die groep reizigers niet teruggekeerd in het openbaar vervoer, constateert Spijksma.
Let op: het overzicht in dit artikel wordt niet bijgewerkt. Het kan zijn dat de dienstregeling later op meer plekken wordt uitgedund, of juist dat lijnen weer vaker gaan rijden.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 13:05
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…