De ICE 3M tijdens de afscheidsrit door Nederland. Foto Luke Tros
Met een laatste rit door Nederland en Duitsland is zaterdag afscheid genomen van de ICE 3M. De speciaal voor het rijden op buitenlands spoor gebouwde Intercity-Express (ICE) 3M, ook wel bekend als Baureihe 406, was in 2000 de eerste ICE op het Nederlandse spoor.
De drukke afscheidsrit van Baureihe 406 vertrok zaterdagochtend vanuit Hannover, wat in 2000 de eerste buitenlandse bestemming was van ICE International. Er werd zaterdag met twee gekoppelde treinstellen gereden; treinstel 4601 Europa en treinstel 4651 Amsterdam. In Nederland stopte de trein op de stations Almelo, Deventer, Amersfoort Centraal, Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Centraal, Den Haag HS, Rotterdam Centraal, Dordrecht en Sittard. De rit ging daarna in Duitsland verder naar Keulen en eindbestemming Frankfurt.
NS International heeft vier ICE 3M-treinen aangeschaft. De ICE 3M werd ingezet op de verbindingen tussen Amsterdam en Frankfurt en Amsterdam en Basel. Ook is er in 2006 met de trein tussen Amsterdam en München gereden, een verbinding die dit jaar is teruggekeerd. Na 25 jaar dienst is de ICE 3M inmiddels vervangen door de ICE 3neo. De laatste jaren kregen de ICE 3M-treinen steeds vaker te maken met storingen. De afscheidsrit verliep zonder problemen.
This post was last modified on 13 april 2025 21:00
De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…
De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…