NDOV geen bedreiging maar partner voor 9292

De Nationale Data Openbaar Vervoer (NDOV) is geen bedreiging voor 9292, dat stelt de kersverse 9292 directeur Stefan Hulman in een interview met treinreiziger.nl. De kersverse directeur belooft verder in 2012 een actuele reisplanner te kunnen bieden.

In 2009 kondigde minister Eurlings de bouw van het NDOV aan, om daarmee tot één loket te komen voor actuele reisinformatie. Eurlings vond echter de business case van 9292 onvoldoende, gaf aan de bouw en het beheer te willen aanbesteden. Inmiddels zijn de plannen gewijzigd. Hulman: “De ideeën hebben zich wederzijds ontwikkeld. Wat mij betreft is het overbodig als er naast onze database nog een nieuwe database komt, en zeker in tijden waarin elke extra overheidseuro een te veel is” stelt Hulman.

Eenduidigheid
“Ik zie voor het NDOV veel meer een rol weggelegd voor standaardisatie en normeringen. Nu krijgen wij van iedere vervoerder de data op een andere manier aangeleverd. Als dat gestandaardiseerd wordt, valt er winst te behalen” vult hij aan. In die context ziet Hulman het NDOV niet als bedreiging, maar als een partner. “Ik ben voorstander van het NDOV, juist omdat het NDOV de eenduidigheid van reisinformatie bevordert en het daarmee voor de reiziger alleen maar beter maakt”.

Betaalbaar
Wie in de toekomst OV data wil gebruiken, kan bij 9292 aankloppen. “Daar zullen kosten aan verbonden zijn, niet omdat wij er aan willen verdienen, maar omdat het ons ook geld kost” stelt hij. De angst dat er torenhoge tarieven zouden komen voor het gebruik van OV data, is volgens Hulman onterecht. “De OV data zullen we aan iedereen beschikbaar stellen. Niet alleen voor de grote bedrijven, maar ook voor de kleinere bedrijven zal het betaalbaar en toegankelijk zijn”.

Afstemmen
Inmiddels is ook het ministerie van mening dat een tweede database geen nut heeft. De betekenis van NDOV is dan ook gewijzigd van Nationale Databank OV naar Nationale Data OV. “Ik ga nog wel met de projectleider van het NDOV praten om af te stemmen wat des NDOV en wat des 9292 wordt. Deze duidelijkheid zal de verdere ontwikkeling van reisinformatie stimuleren, waarvan uiteindelijk de reiziger alleen maar gaat genieten”.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug