Foto Wikimedia/ Smiley.toerist
In het Belgische Bergen (Mons) is vlak voor kerst het nieuwe treinstation in gebruik genomen. Het duurde een tijd en het kostte wat, maar in de Waalse stad hebben ze nu een station dat gezien mag worden. En dat voor een station dat qua aantal reizigers eigenlijk maar klein is.
In 2006 werd de Spaanse architect Santiago Calatrava gekozen om het nieuwe station van Bergen te ontwerpen. Het ging toen om de aanleg van een traverse en een herontwerp van het stationsgebouw. Het werk zou 37 miljoen euro moeten kosten en het gebouw moest in 2015 klaar zijn. Maar in de tussentijd veranderden de plannen en werd het project groter. Er ging een aannemer failliet en er waren conflicten met onderaannemers. En zo duurde het allemaal bijna tien jaar langer.
Met de jaren stegen ook de kosten. De teller staat voorlopig op 480 miljoen euro. Hoewel veel reizigers positief reageren op het futuristische uiterlijk van het station, klinkt er ook daarom kritiek. ’’Dit dossier staat symbool voor een megalomane aanpak, waardoor veel middelen zijn afgeleid van investeringen die veel noodzakelijker waren, zoals het aanbod van kwaliteitsvolle treinen en treinverbindingen’’, reageert het Belgische oud-Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) voor de Vlaamse televisieomroep VRT.
Het is niet niet eens voor het eerst dat een project van de NMBS flink ’ontspoort’. Het station Luik-Guillemins, ook van Calatrava, werd met 610 miljoen euro veel duurder en de renovatie van station Gent-Sint-Pieters duurt veel langer dan gedacht waardoor ook hier de kosten flink oplopen: 600 miljoen euro.
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS lijkt er nu van geleerd te hebben. Woordvoerder Dimitri Temmerman laat weten dat er tegenwoordig een andere keuze zou worden gemaakt en meer wordt ingezet op functionele, duurzame en toegankelijke stations.
Opvallend is ook dat Bergen geen belangrijk station is. Met ruim 9000 reizigers per dag staat het station qua aantal reizigers op plek 16 in België. Voorheen stopten de hogesnelheidstreinen tussen Brussel en Parijs nog hier maar dat eindigde in 2015. Nu stopt wel de nieuwe Ouigo-trein tussen Brussel en Parijs op dit station.
Het aantal reizigers op station Bergen is vergelijkbaar met het Nederlandse station Driebergen-Zeist in Nederland. In 2020 opende dit vernieuwde station. In Driebergen-Zeist werd zowel het station als de omgeving onder handen genomen. Dit hele project kostte 120 miljoen euro.
Een van de grootste stationsprojecten in Nederland van de laatste jaren was de nieuwbouw van station Rotterdam Centraal. De herbouw duurde in totaal zeven jaar. De bouw van de nieuwe stationshal, Weenatunnel en ondergrondse fietsenstalling kostte 388 miljoen euro. Het nieuwe station opende in 2014.
Projecten van architect Calatrava zijn altijd spraakmakend, is het niet om het uiterlijk dan is het wel om de prijs. In Nederland ontwierp de Spanjaard drie spraakmakende bruggen in Haarlemmermeer. Calatrava ontwierp ook het duurste station ter wereld, het World Trade Center station in Manhattan, New York. Het station, Oculus, kostte 4 miljard dollar. Op dit station komen twaalf metrolijnen.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 6 januari 2025 09:29
Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…
Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…
Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…