Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen dankzij een snellere IC Brussel. Maar volgens de Vlaamse reizigersorganisatie TreinTramBus wordt de ‘IC-snel’ een ramp voor de Belgische reiziger: “De gevolgen zullen voelbaar zijn van West-Vlaanderen tot Limburg.”

Dankzij de inzet van ICNG-materieel is het vanaf december mogelijk om sneller tussen Amsterdam en Brussel te reizen. De treinen kunnen maximaal 200 km/u en daardoor wordt het mogelijk om in precies twee uur van de Nederlandse naar de Belgische hoofdstad te treinen. Nu is de IC Brussel nog 2:52 uur onderweg tussen beide steden. Behalve een snellere IC Brussel komt er een extra verbinding tussen Rotterdam Centraal en Brussel, grotendeels volgens de dienstregeling van de huidige Brusselaar.

Rijpadprobleem in Brussel

Maar die snellere trein gaat voor grote problemen zorgen in de Belgische binnenlandse dienstregeling, denkt reizigersorganisatie TreinTramBus. “Het blijkt moeilijk te zijn voor de NMBS om die extra verbinding in de dienstregeling gepast te krijgen, want er is een rijpadprobleem in Brussel”, aldus de vereniging. “Daarom moet er elders in Vlaanderen geschoven worden. Er zullen aansluitingen verloren gaan, zoals die van Blankenberge naar Kortrijk, mensen zullen moeten overstappen en ze zullen langer onderweg zijn.”

Ook op de drukke spoorlijn tussen Brussel en Antwerpen gaat de ‘IC-snel’ voor hoofdpijn zorgen. “In het bijzonder tussen Mechelen en Antwerpen dreigt de nieuwe verbinding capaciteitsproblemen te veroorzaken. Duidelijk is dat station Mortsel-Oude-God het haasje is, hier zal nog maar één trein per uur stoppen.” Ook Vilvoorde, een Brusselse voorstad met bijna 50.000 inwoners, krijgt vanaf december nog maar één snelle trein per uur op bezoek.

Geen openbare dienst

Bovendien meldt TreinTramBus dat de nieuwe, snelle IC Brussel niet onder de openbare dienst valt, maar dat de NMBS de verbinding op eigen kosten, uiteraard gedeeld met NS, gaat verzorgen. “Om een optimale boekhoudkundige scheiding te bewerkstelligen, zal de trein tussen Brussel en Antwerpen niet toegankelijk zijn met gewone binnenlandse kaartjes of abonnementen.” De huidige IC Brussel is dat wel, binnenlandse reizigers kunnen tussen Brussel-Zuid en Noorderkempen gewoon gebruik maken van de internationale trein en de verwachting is dat de tragere IC Brussel ook toegankelijk zal zijn voor binnenlandse reizigers.

TreinTramBus haalt het plan van de NMBS erbij om de komende jaren 30 procent meer binnenlandse reizigers te vervoeren. “Dat gaat niet lukken als op de drukste as een van de vier verbindingen wordt gekortwiekt of afgeschaft, of als reizigers meer moeten overstappen en langer onderweg zijn.”

This post was last modified on 12 juli 2024 22:34

Share

Recent Posts

Historische TEE-trein gered door nieuwe stichting

De enig overgebleven Nederlandse Trans Europ Expresstrein is gered. De kersverse Stichting Trans Europ Express…

14 uur terug

Noodkreet van het noorden aan coalitie: financier Lelylijn

De provincies Friesland, Groningen en Flevoland roepen de coalitiepartijen op de aanleg van de Lelylijn…

16 uur terug

NS krijgt 500.000 euro voor prestaties in 2024 – geld naar veiligheidsmaatregelen

De NS krijgt een bonus van een half miljoen euro voor de prestaties in 2024.…

2 dagen terug

Trein naar Parijs: alle opties voor de reis naar de Franse hoofdstad en verder

Parijs is een van de populairste treinbestemmingen van Europa. Treinstation Gare du Nord in Parijs…

2 dagen terug

Vijftien Europese treinstations waar je zó de natuur in wandelt

Op wandelvakantie met de trein? Dat kan. Met de trein kom je niet alleen in…

4 dagen terug

NS voegt ritten toe in dienstregeling 2026 – geen oplossing voor voorbijrijden Weert

De NS heeft ritten toegevoegd in de concept dienstregeling voor 2026. Maar ondanks protesten vervalt…

4 dagen terug