Home

‘Nieuwe Zijderoute concurrent voor Schiphol’

De Nieuwe Zijderoute, een reeks treinverbindingen van China naar Europa, vormt een bedreiging voor de positie van Schiphol. De haven van Rotterdam krijgt minder last van het Chinese paradepaardje, stelt het Economisch Bureau van ING tegenover NRC Handelsblad.

Enorme groei verwacht

Er wordt nog relatief weinig vracht vervoerd via de Zijderoute, maar de treinverbinding groeit wel sterk. Omdat het een prestigeproject is van de Chinese overheid, zal die groei de komende jaren in de dubbele cijfers blijven, verwachten de ING-economen.

Goedkoper dan het vliegtuig

Het spoor is sneller maar duurder dan vervoer per boot, en trager maar goedkoper dan vervoer per vliegtuig. Vooral duurdere producten als medicijnen, elektronica en cosmetica die nu als luchtvracht worden vervoerd, gaan mogelijk straks steeds vaker per spoor. Vervoer per vliegtuig is namelijk vier tot zes keer duurder dan over het spoor. De lagere CO2-uitstoot kan bovendien helpen de trein een interessant alternatief voor luchtvracht te maken.

Zeeschepen blijven het goedkoopst

De schaalgrootte van zeeschepen zorgt er voor dat het vervoer over zee voor grondstoffen en goedkope producten verreweg de interessantste vervoersmethode blijft. Zo heeft een trein ruimte voor maximaal 84 containers, terwijl een schip tot 2.000 containers mee kan nemen. Het vliegtuig heeft de kleinste capaciteit en kan omgerekend maximaal de lading van 16 containers meenemen.

Schiphol gaat lading mislopen

Naar verwachting verliest Schiphol door de Nieuwe Zijderoute lading. Een vijfde van de vracht op Schiphol komt uit China. Op het gebied van vracht is Schiphol de derde luchthaven van Europa en is goed voor een volume van 1,75 miljoen ton.

Kansen voor Nederland

Door de Zijderoute wordt ook Oost-Europa beter ontsloten, wat tot kansen kan leiden voor Nederlandse bedrijven. Oost-Europese producten kunnen per trein naar Nederland komen en vandaar verder worden vervoerd, maar ook het achterland van de Rotterdamse haven wordt zo groter.

In Europa traag

In Europa gaat het goederenvervoer in het algemeen over het bestaande spoor, daardoor is er in de regel beperkt ruimte voor goederentreinen. “Het is opvallend dat de goederentreinen naar China in 20% van de tijd zo’n 80% van de afstand overbruggen. Van China tot de Poolse/Wit-Russische grens kunnen goederentreinen de vaart erin houden. Daarna wordt het boemelen”, vertelde Richard Latten, auteur van het jaarboek Spoorwegen, eerder aan Treinreiziger.nl. Het drukbezette spoor in Noordwest-Europa zal daarom voor een uitdaging zorgen: het zal niet eenvoudig zijn om meer treinen te laten rijden.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 8 november 2018 11:26

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug