Nog geen oplossing voor Dordrecht in spoorboekje 2017

Dordrecht dreigt in de dienstregeling 2017 nog steeds zijn intercityverbinding richting Breda en verder kwijt te raken. Staatssecretaris Dijksma is nog wel in gesprek met NS en de regio over een oplossing, maar die is nog steeds niet gevonden. 

Dat blijkt donderdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer. De Tweede Kamer dringt al geruime tijd aan op een oplossing voor onder andere Dordrecht. Per dienstregeling 2017 wil NS namelijk de Intercity Den Haag – Eindhoven via de hogesnelheidslijn laten rijden, waardoor Dordrecht niet meer wordt aangedaan. Daarmee houdt de stad in de richting van Breda nog twee Sprinters per uur over. Richting Rotterdam rijden in het eindbeeld nog acht treinen per uur.

In 2014 meldde toenmalig staatssecretaris Mansveld al dat er gesprekken waren tussen NS en de regio. "Het streven van NS en de regio is om naast de sprinterverbindingen tussen Dordrecht en Breda minimaal een uursverbinding met een intercity te realiseren. Hiervoor zijn op dit moment nog verschillende oplossingsrichtingen in beeld", schreef Mansveld destijfd aan de Tweede Kamer. Nu meer dan een jaar later lijkt er voor Dordrecht nog steeds geen oplossing gevonden te zijn. 

Dijksma hoopt dat de regio met geld over de brug wil komen om een Intercity Dordrecht – Breda en verder te realiseren. De regionale overheden voelen er echter weinig voor om geld bij te moeten leggen voor diensten op het hoofdrailnet. Dijksma beloofde de gesprekken voort te zullen zetten.

In de huidige plannen gaan er vanaf 2017 vijf treinen per uur via de hogesnelheidslijn rijden tussen Rotterdam en Breda. Nu zijn dat er nog twee. Dijksma geeft aan dat er wordt gekeken of één van de vijf treinen toch niet via Dordrecht kan blijven rijden. "Maar hier is eerder naar gekeken. Toen is de conclussie getrokken dat de meeste treinreizigers baat hebben met de huidige voorstellen, maar dat geldt niet voor wie naar Dordrecht wil", verklaarde de staatssecretaris.

Eerder was er even sprake van dat de Intercity Den Haag – Eindhoven al per dienstregeling 2016 via de hogesnelheidslijn zou gaan rijden, maar dat is niet doorgegaan. In de dienstregeling 2017 worden de nodige grote wijzigingen verwacht.

Foto: De Benelux te Dordrecht, deze zal in 2017 ook niet meer stoppen te Dordrecht.

This post was last modified on 1 november 2016 14:02

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug