NOS: Fyra vertrekt naar Italië

De eerste Fyra-treinen vertrekken vermoedelijk komend weekend uit Nederland. Dat bevestigen bronnen aan de NOS. De treinen gaan zoals eerder is afgesproken terug naar fabrikant AnsaldoBreda, die een nieuwe koper voor de hogesnelheidstrein zoekt.

De zestien door NS bestelde Fyra´s staan al anderhalf jaar op een rangeerterrein bij Amsterdam. Amper 40 dagen nadat de eerste Fyra Amsterdam – Brussel reed, werd de trein uit de dienstregeling gehaald omdat een treinstel in België een bodemplaat verloor. Daarna besloot NS de order bij AnsaldoBreda ongedaan te maken. Een lange juridische strijd van jaren dreigde te volgen.

Maar begin dit jaar wisten NS en AnsaldoBreda onverwacht tot een overeenkomst te komen. AnsaldoBreda neemt de treinstellen terug en NS krijgt een deel van het geld terug. In ruil daarvoor moest NS wel verklaren dat de Fyra in principe een prima trein was, maar dat er alleen wat kinderziektes waren die opgelost moesten worden.

NS wil tegenover de NOS niet bevestigen wanneer de eerste treinen vertrekken. Wel zegt een woordvoerder dat "de benodigde vergunningen binnenkort rond zijn en dat we dan niet lang meer gaan wachten." Volgens de NOS worden de treinen eerst naar Duitsland gesleept en vanuit daar naar de fabriek in Pistoia.

Bij NS gaat alle aandacht inmiddels naar de tijdelijke opvolger: de Traxx-locomotieven. De eerste locomotieven zijn recent uit de fabriek van Bombardier in Nederland aangekomen. Ongeveer iedere week wordt er nu een nieuwe locomotief geleverd. Die gaan vanaf december – gecombineerd met ICR-rijtuigen – rijden in de geel-blauwe huisstijl in de Intercity Direct-treindienst Amsterdam – Breda. 

De definitieve opvolger van de Fyra wordt een nieuw type intercity. De voorbereidingen voor die aanbestedingsprocedure zijn inmiddels gestart. Eind 2020 zullen de nieuwe intercity´s pas in dienst komen. Ze zullen niet zoals de Fyra 250 kilometer per uur kunnen, maar 200 kilometer per uur. Die keuze zorgt voor veel kritiek, want de HSL is aangelegd voor snelheden van 300 kilometer per uur.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug