NS-kaartautomaat verdwijnt op Arriva-stations

September 11, 2018

Arriva vervangt in Groningen en Friesland de NS-kaartautomaten door eigen automaten. Daardoor is het in Noord-Nederland niet meer mogelijk om op Arriva-stations met contant geld te betalen. Reizigersorganisaties reageren kritisch.

“Er zijn reizigers die om uiteenlopende redenen contant willen betalen. Door het afschaffen van de contantgeldbetalingen bij kaartautomaten raken deze reizigers in de problemen”, stelt Rikus Spithorst van de reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV. Ook voorzitter Walter Etty van reizigersvereniging Rover is fel tegen het weghalen van contant geld in kaartjesautomaten op stations. “Dat heeft daar niets te maken met veiligheid. De consument moet echt zelf kunnen kiezen hoe men het OV betaalt”, zegt hij tegenover de Telegraaf.

Uitgebreid onderzoek

Arriva benadrukt dat de stap is gezet na uitgebreid onderzoek. “Mensen zijn steeds meer gewend om cashloos te betalen. Op onze stations in Limburg kan al langer niet meer met cash betaald worden. We hebben daar heel weinig klachten over gekregen”, zegt een woordvoerder in een reactie. De vervoerder wijst er ook op dat er alternatieven zijn voor mensen die niet met pin willen betalen. Bijvoorbeeld de OV-servicewinkels op grote stations en e-tickets. Zijn vooral ouderen het dupe van deze maatregel? Arriva: “Ouderen reizen graag met de OV-chipkaart. Dan krijgen ze ook leeftijdskorting in de bus en kopen dus niet vaak een kaartje op het station.”

Arriva automaten

De vervoerder wijst er bovendien op dat betalen met cash in de bus bij Arriva sinds december 2017 al niet meer mogelijk is. “Daar sluit dit bij aan”, zegt de vervoerder. Bij de automaten van Arriva kunnen kaartjes gekocht worden naar alle bestemmingen in Nederland. Er kan betaald worden met de pinpas, maar ook met de creditcard.

Contant geld bij NS

In een enquête aan vaste klanten vraagt NS wat men vindt van het afschaffen van contant geld in de kaartautomaten. Een woordvoerder haast zich te zeggen dat dit op korte termijn niet aan de orde is. “Omdat Arriva dit regionaal in Noord-Nederland doet, waar wij ook rijden, willen we graag weten hoe de consument erover denkt. Wij zijn niet van plan muntgeld te bannen, zolang er reizigers zijn die ook prijs stellen op die manier te betalen”, laat het spoorbedrijf aan de Telegraaf weten. Op z’n vroegst in 2024 zou het verdwijnen van cash bij NS aan de orde zijn.

Privacy

Maatschappij voor beter OV is niet gerustgesteld met het antwoord. “Het komt vreemd over: nu een enquête houden over iets wat pas over minimaal zes jaar aan bod zal komen, is eigenaardig en in ieder geval voor de lange termijn weinig geruststellend. Bovendien worden reizigers die hechten aan hun privacy, en daarom met anonieme OV-chipkaarten reizen en contant betalen, met de enquête van de NS niet bereikt.”

This post was last modified on September 15, 2018, 1:02 am

Recent Posts

Door
Treinreiziger.nl (Hildebrand)
September 18, 2018
Door
Treinreiziger.nl (Hildebrand)
September 17, 2018
Door
Treinreiziger.nl (Hildebrand)
September 13, 2018
Door
Treinreiziger.nl (Hildebrand)
September 11, 2018
Door
Treinreiziger.nl (Hildebrand)
September 10, 2018
Door
Treinreiziger.nl (Hildebrand)
September 10, 2018

Bekijk reacties

  • Ik woon niet meer in .nl, maar voor mij is het heel eenvoudig: of men
    accepteert contant geld, of ik ga gratis mee.

    En dan moeten ze maar doen wat ze niet laten kunnen.

    Of ze brengen de strippenkaart terug, natuurlijk. Vroegah liep ik altijd
    met een 45-exemplaar (of twee, als de eerste bijna op was) in m'n
    portomonnee. Het enige wat er dan zou verdwijnen is verkoop door de
    chauffeur (bus) of in de automaat (station). Ik zou daar in principe mee
    kunnen leven.

    Maar dan moeten ze het wel doen.

  • Het was minder ingewikkeld, zeker voor ouderen, maar ook buitenlandse toeristen, als men zoals in België EEN staatsspoorwegmij. en EEN Vlaamse busmij "De Lijn" had. En dus EEN PrijS. Ook de betaalsystemen zijn erg verschillend evenals EN PER vele busmaatschappijen, in dit land met allerlei extra buskaartjes en aanbiedingen. Peter van Lieshout: De busservice van de stadsdienst Helmond is zonder uitzondering een aanfluiting en belediging voor de Helmondse bevolking of O.V. klant. Bovendien onderschrijf ik de zienswijze van de Hr. Peter van Lieshout geheel bij zijn inzending. Het reizen wordt steeds minder doorzichtig en begrijpelijk met tarieven en kaartjesverschil per vervoerder. .

    • Het kan ook anders, één tariefstelsel met meerdere vervoerders, waarbij het voor de klant niet uitmaakt met welke vervoerder die reist.

      • Zoals bij de strippenkaart, bedoel je? ;)

        Zoiets heet "geintegreerd vervoer", en is in vele gebieden in de .cz
        republiek gemeengoed (lange-afstandstreinen meestal uitgezonderd). Om
        Ostrau maar eens als voorbeeld te nemen: CD doet de treinen, de DPO
        (het gemeentelijk vervoersbedrijf) de {,trolley}stadsbussen en trams,
        Arriva en anderen de bussen voor de langere afstand... en allemaal
        verkopen en accepteren ze zowel de gemeentelijke kaartjes als het
        kraj-wijde assortiment.

        Het OVGD zou een vergelijkbare standaardizatie kunnen uitvoeren.

    • Eenheidsworst is net zo min de oplossing. Er is domweg geen magische
      formule om het goed te doen. Dat kan op vele manieren. Maar een beetje
      meer consistentie kan natuurlijk geen kwaad. Die was er met de
      strippenkaart ook (min of meer).

      Binnen hetzelfde concessiegebied kunnen natuurlijk wel beter dezelfde
      regels gelden. Dus niet op 1 lijn alleen contant en dan op een andere
      alleen pinnen, zoals een andere reaguurder al omschreef.

      Misschien moeten we de stationskaartverkoop maar gewoon bij de
      basisdienst rekenen, en dus bij bijv. Prorail onderbrengen. Of het een
      gemeentelijke of provinciale taak maken. Men moet immers in principe
      kaartjes kunnen kopen voor het hele {,trein}traject binnen .nl. Dat is
      ``vervoerderoverstijgend''.

      Tot op een zekere hoogte kan privatisatie best goed zijn. Maar men heeft
      het m.i. domweg te ver doorgevoerd. Met dit soort uitspattingen als
      gevolg.

  • In het nog niet zo verre verleden stonden hier (in het Noorden) op de stations van de lokale lijnen ook al eens automaten van Arriva. Dat werkte dus niet als je verder met de NS wilde reizen. Omzetten van tweede klas naar eerste klas, keuzedagen laden, etc. etc. dat kon wel, maar was ontzettend ingewikkeld. Op een gegeven moment heeft Arriva die automaten tot vreugde van bijna elke reiziger weggehaald, waarna alleen een NS-automaat overbleef. Dat werkt perfekt, voor zowel de reiziger die alleen met Arriva reist, als voor diegene die later verder reist met NS. Dat Arriva nu toch weer met een eigen apparaat komt, is domweg vervelend en beslist geen goede dienst aan zijn reizigers.

    • Ja, behoorlijk nutteloos waren die dingen :/ Ik heb altijd de
      NS-automaat gebruikt. Ik wist trouwens niet dat Arriva haar automaten
      had weggehaald. Maar ik ben dan ook al 2 jaar afwezig geweest...

      • Op de niet (meer) gebruikte Arriva-automaten is een officiële sticker geplakt, waarbij Arriva adviseert de NS automaat te gebruiken...

  • Dat met cash betalen bij die NS automaten is toch een lachertje aangezien je alleen maar met muntgeld kan betalen. Een ritje met de trein van €2,40 lukt dan misschien nog wel maar wie heeft er genoeg muntgeld bij om een kaartje van €15,- of meer te kopen. Daarom denk ik dat de impact wel mee zal vallen, hoewel ik het wel een stuk klantvriendelijker zou vinden als je wel met contant geld (zowel munten als papiergeld) kan betalen. Maar ja, klantvriendelijkheid is hier regelmatig ver te zoeken helaas.

    • Ik heb ook wel eens gehad dat ik in Kpn met een rol munten van 2 euro
      stond, om voor 2 personen kaartjes naar Emn te kopen (dat was toen
      de NS dat nog allemaal reed). Ik tikte vrolijk de keuzen aan, en snel
      de muntjes erin... je raadt het al, toen ik ongeveer halverwege was met
      inwerpen (gelukkig waren we vroeg vertrokken) won ik de jackpot en kreeg
      ik alles terug met het verzoek om anders te betalen. Dankjewel hoor. De
      oplossing was uiteraard om de kaartjes los van elkaar te kopen, toen
      mocht het van de automaat ineens wel.

      Als het niet gelukt was had ik de conducteur verteld dat ik in Zl wel
      een kaartje zou kopen (dat heb ik bij een defecte automaat meerdere
      malen zonder weerstand gedaan). Maar kom op NS, als je de loketten
      sluit en de stationswinkel geen kaartjes meer mag verkopen, dan moet
      je je automaten wel fatsoenlijk afstellen. En kom op ECB, als je zo
      nodig de Euro moet behouden, zorg er dan voor dat er er muntstukken
      van E$5 en E$10 komen, die kunnen we in de rijkere landen goed
      gebruiken.

      Man man man, wat 'n boudel.

  • Vraagje aan Hildebrand. Een tijdje geleden kon je bij de (NS)automaat een dagretour kopen van A naar B voor bv een week later, lekker makkelijk,dan had je die alvast. Maar laatst kwam ik er achter dat dat niet meer kan (alleen nog naar buitenland). En dus alleen retourtjes voor dezelfde dag. Waarom is dat?

    • Omdat een retourtje tweemaal zoveel kost als een enkeltje en omdat kaartjes zonder reisdatum niet verkocht worden.

  • Je zou nu eigenlijk kunnen zeggen dit is tegen de privacy wet omdat je nu kan zien van wie de bankpas of creditcard is en die kan je koppelen aan de anonieme ov die gebruikt wordt dus in werkelijkheid is die anonieme ov heel niet zo anoniem

    • Precies. Als ik ergens heen ga zet ik m'n telefoon ook mooit uit, tot ik
      ben gearriveerd (of liefst nog tot ik weer thuis ben). Het gaat niemand
      een fsck aan waar ik ben. En dan opeens, naast geklungel met een pasje,
      mijn vervoersbewegingen onmiddelijk laten vastleggen? Mij niet gezien.

      Ik herhaal het nog maar eens: niet contant == gratis mee. Als we daar
      nu allemaal consequent in zijn dan is dit gedoe zo voorbij.

      • Niet betalen is niet reizen in plaats van gratis mee. Hoe gaat men in landen met knuppelgebruikende politie met uw soort reizigers om?

        • O, en ik heb zelfs in Praag de politie nooit een 'slaginstrument' zien
          gebruiken. Het komt vast voor, maar het lijkt erop dat ze zelfs daar het
          gebruik van geweld het liefst vermijden. Zal wel iets met de
          geschiedenis te maken hebben.

        • Dat probleem hebben we hier helemaal niet. Overal kun je gewoon kaartjes
          kopen, desnoods bij de conducteur (loket gesloten of vlak voor vertrek
          even gemeld == geen toeslag). Er zou spontaan een volksopstand uitbreken
          als men dat zou afschaffen.

          In de grote steden staan er op vrijwel alle haltes gewoon automaten voor
          de gemeentelijke kaartjes. Die vervangen dan min of meer de verkoop aan
          boord. Ook kun je vaak kaartjes per SMS kopen. Als er controle komt even
          de code laten zien, en klaar. Als je het niet erg vindt om gevolgd te
          kunnen worden is dat ook een uitweg.

          In betalingskwesties komt de politie hier hoogstens bemiddelen. Ik heb
          ooit 1 keer geweigerd te betalen, omdat een normaliter gegarandeerde
          aansluiting met een andere vervoerder door CD werd verknoeit. We hebben
          het CD per brief nog eens flink ingeprent (ik had ze bij voorbaat al
          gewaarschuwd dat ze meer bussen moesten inzetten!), en sindsdien gaat
          het bij verstoringen een stuk beter. Hier luisteren ze namelijk naar de
          klant. Er is dan ook geen politie bijgeweest. We hadden wel een stevige
          discussie, maar uiteindelijk kon iedereen met de uitkomst leven. Behalve
          1 bepaalde machinist die ons toch al niet mocht, maar daar doe je niks
          aan.

          Als we ordinaire wanbetalers waren geweest, waren we er niet zo goed
          vanaf gekomen. Maar dat waren we niet, en men kende het verschil. Zo
          kwamen we er samen uit.

        • Ik ben geen expat. De hele reden waarom ik uit .nl vertrokken ben is dat
          ik het allemaal bar slecht georganiseerd vond, en dat ik weinig intresse
          kon bespeuren om het maar eens anders te gaan aanpakken. Ik wist ook
          niet hoe, behalve wat vage ideealbeelden. Nu weet ik wel hoe, dus breng
          ik die informatie terug naar mijn thuisland, waar ik me uiteraard nog
          steeds druk om maak.

          De enige 'voorziening' die ik nog uit .nl 'geniet' is mijn id-kaart.

        • Ik heb het niet teruggezocht. Het maakt mij niet uit en ik ga er niet over, het is wel grappig, expats die eigenlijk niet vertrokken zijn en in den vreemde de Nederlandse websites zitten uit te spellen.
          Ik kende iemand die vaker bij zijn moeder kwam nadat hij geëmigreerd was dan daarvoor. Ook blijft hij gewoon in de Nederlandse ziektekostenverzekering en gaat hier naar tandarts en dokter. Dit vanuit de USA. Zijn AOW-opbouw zal ook wel gewoon door lopen. Maar goed.

        • U bent wel erg actief voor iemand die een paar weken geleden nog aankondigde niet meer te zullen reageren.

  • Wat is er al jarenlang aan de hand in de openbaar vervoerwereld?

    Er worden al jarenlang complete oorlogen uitgevochten in het openbaar vervoer.
    En dit over de hoofden heen van de ov - reizigers en zonder medeweten van de meeste ov - reizigers. Volgens mij ben ik een van de weinige uitzonderingen en volgens mij ben ik ook een van de weinigen die daaraan - o.a. op "treinreiziger.nl" - probeert iets te doen.

    Het begint al met de ov - aanbestedingsprocedures op provinciaal niveau.
    Deze aanbestedingsprocedures leiden in veel gevallen tot bezwaar - en beroepsprocedures tussen de vervoerders onderling.
    Ik hoef niemand - misschien met uitzondering van de Autoriteit Consument en Markt (ACM)- ervan te overtuigen, dat deze aanbestedings - bezwaar - en beroepsprocedures uitermate tijdrovende en kostbare aangelegenheden zijn, waarvoor de ov - reizigers letterlijk en figuurlijk "het gelag betalen".

    (Het ov in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en "het spoor" zijn voor het grootste gedeelte uitgezonderd van wat ik het ov - aanbestedingscircus noem inclusief de vele bezwaar/beroepsprocedures).

    Bovendien:
    Aparte in - en uitcheckapparaten,
    Aparte betaalautomaten (zie boven),
    Wel of geen contant geld,
    Een wirwar van tarieven, abonnementen, voorwaarden per vervoerder en tussen vervoerders onderling.

    Kunt u het nog volgen?

    En als klap op de vuurpijl het zogenaamde flexvervoer, dat in plaats komt van het reguliere openbaar vervoer. Volgens mij zijn Breng/Hermes/Connexxion trouwens de enige onderneming die deze peperdure vorm van vervoer geïntroduceerd hebben. Wéér een uitzondering!

    (Kop uit het Eindhovens Dagblad van 15 september 2018):

    Provincie zet plan voor flexbusjes in Eindhoven door

    In delen van Eindhoven, Veldhoven en Waalre gaan vanaf december Bravoflexbusjes rijden, net als nu al in Helmond. De provincie zet dit plan door, ondanks kritiek van de gemeenteraden van Eindhoven en Waalre.

    Vanda van der Kooi 15-09-18, 07:01

    Voor een deel van de Eindhovense studenten en minima kan de invoering van de Bravoflexbusjes nadelige gevolgen hebben. Anders dan gewone buslijnen zijn de flexbusjes niet gratis voor studenten (ondanks ov-kaart) en Eindhovense minima (die buiten de spits gratis reizen met de bus). Een rit in een flexbusje in Helmond kost nu nog 3 euro en met ingang van zondag 9 december 3,50. Op die datum gaat de nieuwe dienstregeling in. De ritprijs van een flexbusje in Eindhoven, Veldhoven en Waalre moeten Hermes en de provincie nog bepalen (einde)

    De provincie Noord Brabant als concessieverlener en vervoerder Hermes als concessiehouder hebben het Eindhovens Dagblad en daardoor ook de ED - lezers en de ov - reizigers verkeerd ingelicht (met andere woorden FAKE NEWS oftewel nepnieuws oftewel "fopnieuwtjes"

    Fopnieuwtje nr. 1: In de Bravoflex - minibusjes geldt één eenheidsprijs, dus ALLE studenten en scholieren, ALLE minima en ALLE abonnementhouders met dalurenkorting, seniorenkorting, m.a.w. ALLE ov - reizigers betalen deze peperdure prijs. En vele ov - reizigers kunnen deze ritprijzen niet eens betalen, dus die haken af. DIE ZIEN WE NOOIT MEER TERUG ... IN DE BUS ...

    Fopnieuwtje nr. 2: In de gemeenteraden van Waalre en Eindhoven zitten dezelfde partijen als in Provinciale Staten van de provincie Noord Brabant (zoals dat overal in Nederland is). Kritiek op dat niveau is alleen voor de bühne en heeft voor mij geen enkele waarde.

    Fopnieuwtje nr. 3: Het betreft een proef. Iedereen weet, dat in de politiek een "proef" doodgewoon "permanent" wordt.

    (Ik verwijs de betrokken en kritische ov - reizigers - en dat zijn we als "treinreiziger.nl" volgers toch allemaal - voor het vervolg van dit artikel naar het Eindhovens Dagblad.

    En waar blijven de consumenten - en reizigersorganisaties?? Protestgeluidjes net als bij het afschaffen van contant geld in de Arriva - automaten door de heer SPITHORST van "Voor beter OV" en van de heer ETTY van "Rover" zetten geen zoden aan de dijk, dus dat schiet voor geen meter op.

    Als ik me niet vergis komen de leden van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat op do 20 september van half drie tot half zes bijeen in aanwezigheid van de staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat om o.a. een beslissing te nemen over de prijs van de ov - chipkaart. En misschien wordt deze vergadering wel uitgezonden op NPO Politiek.

    Áls de heer Janse de Jonge van het NOVB (= het Nationaal OORLOGS Vervoer Beraad) aanwezig is, dan zit hij ongetwijfeld op de publieke tribune. En daar hoort hij ook!

    Ik nodig de staatssecretaris en de Tweede Kamer uit te debatteren over de volgende
    stelling : Het Nederlandse openbaar vervoer is verworden tot een bananenrepubliek.

  • De samenhang in en de regie over betaalsystemen en vervoersvoorwaarden wordt node gemist.
    Het is een allegaartje geworden. Reizigers worden de dupe hiervan.

    Misschien toch maar eens de effecten van de Wet en Besluit Personenvervoer 2000 kritisch tegen het licht houden en de Haagse poltici hierop aanspreken?