Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Als de aangekondigde regionale stakingen op het spoor doorgaan, laat NS op die dagen helemaal geen treinen rijden. Volgens de NS is er geen mogelijkheid om op een verantwoorde, betrouwbare en veilige manier een dienstregeling te rijden.
UPDATE 11 september: De vakbonden en NS hebben een principeakkoord bereikt. Acties zijn daardoor – in elk geval voorlopig – van de baan.
De NS kiest er daarom voor om dan alle treinen te schrappen. NS benoemt dat expliciet voor komende vrijdag. Volgens de NOS zullen ook op de overige stakingsdagen geen NS-treinen rijden. NS zelf is minder duidelijk en meldt: “Op dinsdag 13 september betreft het opnieuw meerdere grotere regio’s, voor donderdag 15 september staan acties gepland in Midden-Nederland, het hart van ons bedrijf. Ook voor deze dagen verwachten we dat de regionale stakingen grote impact zullen hebben op het NS-treinverkeer in heel Nederland.”
De vakbonden FNV, VVMC en CNV hebben voor vrijdag stakingen gepland in de regio’s west en noordwest, waar de Randstad voor een groot deel onder valt. Ze zegden woensdag toe dat ze opnieuw met de NS in gesprek gaan over een nieuwe cao, maar wilden de acties niet opschorten.
NS kiest tegenwoordig er steeds vaker voor om het treinverkeer volledig stil te leggen als er geen betrouwbare dienstregeling mogelijk is. Waar er in het verleden voor werd gekozen om zoveel mogelijk te laten rijden, lijkt het spoorbedrijf nu geen treinen beter te vinden dan een verstoorde dienstregeling.
Volgens Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl is de rigoureuze stap van NS helemaal niet nodig. “Een negatief reisadvies en dienstregeling met pendeltreinen zou ik logisch vinden” stelt de redacteur. Van Kuijeren reisde tijdens de stakingen van 2002 per trein van Rotterdam naar Warffum. “Dat duurde twee uur langer. Sommige treinen waren druk, maar niet extreem. Meeste mensen zoeken toch alternatief vervoer als er geen betrouwbare dienstregeling is”.
NS-medewerkers leggen ook volgende week twee dagen het werk neer, acties die naar verwachting eveneens grote gevolgen gaan hebben voor het landelijke treinverkeer. Dinsdag zijn de regio’s oost, zuid en noord aan de beurt. Donderdag vinden stakingen plaats in de regio midden, waar Utrecht onder valt. Bij de vorige staking in Midden-Nederland lag nagenoeg al het NS-treinverkeer in het land stil.
NS is teleurgesteld dat de stakingen doorgaan. Toch vindt het ov-bedrijf het belangrijk om verder te gaan met de cao-gesprekken. “NS wil een goede cao overeenkomen. Goed voor collega’s die de kosten van het levensonderhoud en de werkdruk hebben zien stijgen. En goed voor NS, dat nog voor grote opgaven staat”, staat in een verklaring op de website. Met dat laatste verwijst de onderneming naar de financiële situatie. Zonder overheidssteun zou de NS over het eerste halfjaar 225 miljoen euro verlies hebben geleden.
De bereidheid van vakbonden om weer te gaan onderhandelen over een nieuwe cao volgt op een nieuw bod van de NS. De lonen zouden daarin per 1 juli met terugwerkende kracht 5 procent omhoog aan. Met de jaarwisseling zou daar nog 2,5 procent bij komen. Daarnaast toont het bedrijf zich bereid een minimumloon van 14 euro vast te leggen in de cao. Ook wil de directie “afspraken maken hoe om te gaan met de onzekerheid van de inflatieontwikkeling”.
FNV zei dat de NS nog grote stappen moet zetten voordat de vakbond de achterban een goed onderhandelingsresultaat kan voorleggen. CNV liet weten dat kaderleden positief hebben gereageerd, maar dat vooral op het vlak van inflatie nog veel vragen blijven staan.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 11 september 2022 10:21
Boekhandel AKO sluit dit jaar dertien vestigingen op verschillende NS-stations. In 2020 besloot NS dat…
Alsof het een aflevering van Help, mijn man is Klusser! is: een man in Duitsland…
Treinwebshop.nl stopt na negen jaar van bestaan. De internetwinkel wordt per 1 juli offline gehaald…
De Cinque Terre is prima per trein bereikbaar, ook vanuit Nederland. Wil je toch liever…
Verken Italië per trein. De trein brengt je niet alleen van a naar b, maar…
Sinds vrijdag is Nederland een nachttrein rijker. Voortaan rijdt er drie keer per week een…
Bekijk reacties
Opnieuw een schande die de reizigers wordt geflikt door zowel NS als de vakbonden. Volstrekt asociaal om de reiziger zo te duperen.
IK DENK DAN ZO WAT EEN RAMP DIT ZE SNAPPEN NIKS WILLEN NIKS SNAPPEN ALS ALEEN DAT BERG GELD KOST ENALEEN ELLENDE HEB MET OP DE INTER NATIONALE TREIN TE KOMEN. EN HOP NIETDA ZE16 SEPT TREIN PLAT LIGGEN KOST MEER ALS OP BRENGT
Ik ben student en ik snap dit heel goed je moet niet alleen aan je zelf denken die mensen werken ontzettend hard als je kijkt in de ochtendspits in de avondspits en dan denk jij aan ze zelf dat vind ik een SCHANDE
Ik denk niet alleen aan mezelf. Ik ga gewoon met auto en er rijden (waarschijnlijk) wat oud-collega's met mij mee.
Als studenten denken dat conducteurs hard werken, dan houd ik mijn hart vast voor de toekomst.
Welke conducteur werkt er hard? Als jij dat al hard werken noemt dan wacht je nog een groot probleem als je ooit bij een baas terecht komt.
ga jij kijken dan of het een schaap en een persoon is die onder de wielen gekomen is
schaap of persoon*
Lekker stigmatiserend over NS personeel. Geen idee wat hun werk inhoudt. Maar wel weten dat het weinig voorstelt.
Waarom denk je dat treinmachinisten en/of conducteurs psychische begeleiding nodig hebben als ze te maken hebben gehad met agressie en ongevallen? En een lange traject nodig hebben om weer aan het werk te kunnen? Ken toevallig een ex-treinmachinist die er nooit overheen is gekomen.
Heel erg stigmatiserend. Maar zijn we daar niet allemaal goed in, in Nederland? Verbaas me iedere keer hier weer over. Groetjes uit Los Angeles.
Zo is dat!
Ik heb geen respect voor de ns!
Dat noem jij hard werken??? Ik zou maar nooit een baan zoeken knul want dat wordt een drama.
er zijn ook meer medewerkers dan conducteurs en machinisten.
de monteurs hebben het in deze tijden vooral zwaar nu de levertijden van producten enorm lang zijn en er steeds meer druk komt te liggen omdat er steeds meer treinen kapot gaan.
ook zijn de lonen sinds 2018 bevroren als het al niet langer is.
de werk druk neemt enorm toe.
ookal is dat door de klant meestal niet te zien.
@Virm2022. En juist degenen die ervoor gekozen hebben het visitekaartje te zijn van NS (de conducteurs) laten hun minder zichtbare collega's op deze manier in de steek. Zeker 90% van de conducteurs loopt de kantjes er vanaf. Ook de conducteurs die nog wel hun best doen, worden door de achteruitrijdmachinisten in de kou gezet. Binnen een normaal bedrijf worden dit soort klaplopers door de anderen tot de orde geroepen/gedwongen. Binnen NS heerst een ambtenarencultuur, waarbinnen dat gewoon niet gebeurt.
Dat je als minder zichtbare medewerker als lui wordt weggezet, heb je niet alleen aan de slechte visitekaartjes te danken, maar ook aan het feit dat je daar zelf niets aan doet.
Veel NS personeel werkt helemaal niet hard, weigert alle tandjes bij en is ook niet heel erg goed in de omgang met betalende klanten.
Dries:
Lekker populair. Maar weer nietszeggend. Kun je het even onderbouwen?
Ik geloof dat u meer met de trein reist dan ik. Wellicht is het dan normaal, als gelegenheidsreiziger zie je het allemaal wat frisser.
Ik snap er ook niks van waar die haat tegen NS personeel vandaan komt. Ik reis echt veel met de trein en ben zelden niet tevreden over de inzet van de mensen die bij NS werken. Eigenlijk doen ze altijd hun best.
"Conducteur doet niets"
Is volgens mij niet waar. Er zal hier vast echt NS personeel komen dat weet hoe het precies zit, maar volgens mij hoeft een conducteur niet vol continue kaartjes te controleren. Bijna alle grote stations hebben poortjes, dus in intercities heeft het hoe dan ook al minder nut. In stoptreinen, met vrijwel alleen open stations wordt ik zeer regelmatig gecontroleerd, wat ook logisch is.
Plus: De reader van de conducteur houdt volgens mij precies bij hoeveel controles een conducteur uitvoert. In deze maatschappij zal dat best bijgehouden worden en ik ga ervan uit dat het meteen opvalt als een conducteur "niets" doet.
Niets uiteraard tussen aanhalingstekens want als de conducteur ligt te pitten, vertrekt je trein niet omdat niemand de deuren dichtdoet.
Ik ondervind best veel hinder van de staking maar sta wel achter de acties en het personeel. Ze krijgen van mij een dikke voldoende voor hun werk.
Enne, GOUDEN tip voor alle negatievelingen hier. Solliciteer bij de NS!! Vacatures genoeg, prachtbaan, je verdiend volgens jullie ruim te veel tov het werk, hoeft de hele dag niets te doen en nog een pluspunt: OV kaart van de zaak.
Beter kun je het volgens mij nergens krijgen.
"De reader van de conducteur houdt volgens mij precies bij hoeveel controles een conducteur uitvoert. In deze maatschappij zal dat best bijgehouden worden en ik ga ervan uit dat het meteen opvalt als een conducteur “niets” doet."
Was het maar waar. Zulke monitoring mag niet van ... juist ja ... de vakbonden! Rara waarom...
Bron? Onderbouwing?
Dit soort kreten is zo makkelijk maar graag een linkje met bewijs voor je stelling.
Het is heel normaal dat een werkgever dit soort zaken mag inzien en gebruiken om een indruk te krijgen van het functioneren van een medewerker.
Dus graag inzicht in waar jou bewering op gebaseerd is.
Toch controleren sommige conducteurs tijdens de hele rit geen enkel plaatsbewijs, maar zitten steeds in de eerste klas. De conducteurs die wél netjes hun werk doen zijn daar mede slachtoffer van, want omdat mensen weinig controle krijgen denken ze zwart te kunnen rijden en worden ze agressief als ze controle krijgen!
Inderdaad niet normaal.. Je zal maar opeens als oudere met spoed weg moeten, en alleen afhankelijk van het o.v zijn.
Zijn er geen stakingen dan is het koper r diefstal og seinstoringen of defecte trein.
Jaren geleden de slogan van de ns.. Waar zouden we zijn zonder de trein 😂.
Hierbij een bericht die gedeeld wordt waarom het personeel o.a. staakt.
Begrijpelijk van de mensen die toch al negatief in het leven staan. Ook hier wederom negatief tegen over zullen staan. Die kijken zo i zo al buiten zichzelf om negatief tegen de grote boze wereld
Het OV-personeel staakt!
Zeer vervelend voor de mensen die hier afhankelijk van zijn. Ik begrijp dan ook de reacties van degenen die geen begrip voor de stakingen op kunnen brengen. Maar tevens word ik ook zeer verdrietig van de mensen die ons als OV-personeel voor van alles uitmaken en ons van alles verwijten en toewensen. We zijn lui, verwend, ondankbaar. We doen toch de hele dag al niets, we moeten maar een andere baan gaan zoeken als we het zo slecht hebben. We moeten maar eens echt werk gaan doen. Allemaal reacties van mensen die waarschijnlijk totaal geen respect hebben voor het werk dat het OV-personeel doet. Het personeel dat 7 dagen in de week van ’s morgensvroeg tot ’s avonds laat klaar staat om ook die mensen van A naar B te vervoeren. En ja daar heeft dit personeel zelf voor gekozen toen ze solliciteerden naar een baan bij het OV. Maar vergeet niet dat dit personeel ook gewoon mensen zijn. Mensen met een sociaal leven en mensen met een gezin. Wij zijn geen machines!
We staken niet alleen voor een beter loon maar ook voor betere arbeidsomstandigheden. Het personeelsbestand is door bezuinigingen en vergrijzing zo uitgedund dat er op het moment duizenden vacatures openstaan die maar mondjesmaat ingevuld worden. Dan hebben we het ook nog over het ziekteverzuim dat op sommige locaties in het land maar liefst op 25% ligt. Het resultaat is dat dit opgevangen moet worden door het actieve personeel die op hun beurt ook weer overwerkt raken en daardoor uitvallen.
Dit personeel wil ook wel eens een keer een dagje verlof. Zelfs als je dit maanden van tevoren aanvraagt is het antwoord regelmatig nee. Gebrek aan personeel. Vakanties? Mensen met schoolgaande kinderen krijgen (logischerwijs) voorrang bij hun aanvraag op het personeel zonder schoolgaande kinderen. Maar zelfs dan is het niet altijd gegarandeerd dat er daadwerkelijk ruimte is om met je gezin op vakantie te kunnen.
De werkdruk is hoog. De diensten zitten overvol omdat het OV door moet gaan. Meer treinen per uur, meer bussen die door het drukke verkeer heen moeten rijden. Maar in plaats van waardering krijg je alleen maar commentaar van de mensen die juist jou nodig hebben. De treinen zijn altijd te laat, er lagen zeker weer blaadjes op het spoor? Er vallen drie vlokken sneeuw en het hele land ligt plat. Allemaal opmerkingen die we als OV-personeel maar slikken omdat we ons werk mooi vinden. Maar vergeet niet, dat ook wij gewoon maar mensen zijn met een hart en gevoel. Vergeet niet dat wij ook een gezin thuis hebben zitten die we door onze onregelmatige diensten al zo weinig zien. Want als iedereen lekker in het weekend er op uit is, zijn wij aan het werk. Als je gezellig op eerste kerstdag bij je familie zit, zijn wij aan het werk. Is het buiten 35 graden of -10, ook dan zijn wij voor jullie aan het werk. Tijdens de pandemie toen iedereen af werd geraden grote mensenmassa’s op te zoeken, waren wij aan het werk. Het risico om besmet te raken namen we voor lief. Maar met liefde en plezier om jullie van A naar B te brengen.
Maar als de werkdruk te hoog wordt, je niet van verlof kunt genieten dan gaat de liefde op een gegeven moment over. Liefde moet van twee kanten komen. Als we geen waardering meer krijgen van het management en ook niet van onze reizigers dan verdwijnt het plezier ook snel. Dan heb ik het in het bijzonder over de reizigers die schaamteloos en respectloos naar ons werk en naar ons als OV-personeel kijken. Die mensen waar wij om 3:30 uur onze wekker voor zetten en waar wij op kerstavond voor aan het werk zijn. Dan heb ik nog eens niet over de reizigers die het lef hebben om te denken gratis met het OV te mogen reizen en vervolgens ons fysiek te lijf gaan als wij ze daarop aanspreken.
Tot slot het loon. Uiteindelijk waar iedereen dagelijks zijn bed voor uitkomt. Je kunt nog zoveel plezier hebben in je werk, maar als je werkgever vandaag zegt dat hij je niet meer gaat betalen zul je morgen niet meer je bed uitkomen.
De lonen zijn als jaren bevroren of slechts lichtelijk gestegen. Tijdens de Covid-19 pandemie zijn we akkoord gegaan met een kleine stijging omdat er geen bijna geen reizigers waren. Nu zijn we op het moment dat de bussen en de treinen weer bomvol zitten en ook nu worden we hier niet voor beloond. Daarbij komt nog de torenhoge inflatie die veel van ons in financiële problemen zal brengen als hier niets aan gedaan wordt. Daarom staken wij. Zodat we snel weer met alle liefde en plezier en op een verantwoorde manier jullie weer van A naar B kunnen vervoeren.
Mijn excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip.
Je moet gewoon niet zo janken, je hebt hier zelf voor gekozen. Ga nu niet lopen janken over een sociaal en gezinsleven. Je koos zelf voor dit inkomen. Er bestaat geen NS bachelor. Gewoon je werk doen. Als ik conflict heb met m’n baas, is de zaak de volgende dag gewoon open. Stel schoften.
Geen enkel respect ervoor, conducteurs die hard weken, laat me niet lachen..pak vaak de sprinter en stappen uit bij elk station..gaan weer terug de eerste klas in..en zag serieus er een keer 1 uit zn neus te vreten..doen we allemaal wel eens maar beetje gênant dat je weet dat t gezien kan worden..daar komt bij dat de bus vervoer volgende week ook staakt dus ik verplicht ben snipperdagen op te nemen die ik graag met kerst wilde..maar volgens mij wil heel Nederland de werkenden meer geld..ns heeft de arogantie dat vaker te doen..dus geen enkel respect
Geen enkel respect ervoor, conducteurs die hard werken, laat me niet lachen..pak vaak de sprinter en stap uit bij elk station..gaan weer terug de eerste klas in..en zag serieus er een keer 1 uit zn neus te vreten..doen we allemaal wel eens maar beetje gênant dat je weet dat t gezien kan worden..daar komt bij dat de bus vervoer volgende week ook staakt dus ik verplicht ben snipperdagen op te nemen die ik graag met kerst wilde..maar volgens mij wil heel Nederland de werkenden meer geld..ns heeft de arogantie dat vaker te doen..dus geen enkel respect
Geen enkel respect ervoor, conducteurs die hard werken, laat me niet lachen..pak vaak de sprinter en stap uit bij elk station..gaan weer terug de eerste klas in..en zag serieus er een keer 1 uit zn neus te vreten..doen we allemaal wel eens maar beetje gênant dat je weet dat t gezien kan worden..daar komt bij dat de bus vervoer volgende week ook staakt dus ik verplicht ben snipperdagen op te nemen die ik graag met kerst wilde..maar volgens mij wil heel Nederland de werkenden meer geld..ns heeft de arrogantie dat vaker te doen..dus geen enkel respect
Ik werk in zorg en ben afhankelijk van OV. Onze salarissen liggen nog lager dan NS ondanks gelijk of hoger opleidingsniveau. Ben dus erg teleurgesteld door aanhoudende stakingen. 1 dag landwijde staking had ik begrip voor kunnen hebben. Heb mijn vakbond lidmaatschap opgezegd en raad andere gedupeerden aan dit ook te doen.
Hoe zit het met internationale treinen?
Rijdt de eurostar dan ook niet komende vrijdag?
Eurostar en Thalys rijden niet vrijdag 9 september.
Thalys alleen tussen Brussel en Parijs.
Het zal een luguber spelletje zijn van NS om de bal weer in het kamp van de bonden te leggen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat NS elke gelegenheid aan om minder treinen te laten rijden.
Dat verklaart ook waarom er in het weekend vrijwel overal nog maar 1 keer per uur een sprinter rijdt. Dan kunnen ze straks nog verder schrappen in de dienstregeling van de ic's.
De minister heeft, naar verluidt, een stevig gesprek gehad met NS over het snijden in de dienstregeling. Volgens mij hebben ze haar gewoon onder de tafel geluld.
Overigens, volgens een rapport over de Grote Storing in april duurt het 1 tot 2 jaar om een draaiboek van pendeltreinen te maken. Zoiets las ik afgelopen week.
Die gewijzigde houding van NS rondom gehele dienst staken is zorgelijk.
Wat niet meehelpt is waarschijnlijk ook de poging van de bonden om de stakingseffecten zo groot mogelijk te maken door ook alle ritten buiten het stakingsgebied die oorspronkelijk door nu stakende medewerkers gereden zouden worden als besmet aan te merken. Dat is een keuze die nog reizigersonvriendelijker is dan gewoon enkel het werk in een bepaalde regio platgooien en dat weten de bonden, want ze dwongen zelf eerder af dat medewerkers door het hele land uitwaaieren, waardoor de sprinter Apeldoorn-Almelo of Assen-Groningen het ene half uur misschien door personeel uit Utrecht en Rotterdam wordt bemenst en het volgende half uur door Amersfoort en Alkmaar, waardoor ze potentieel allebei niet rijden op alle drie de stakingsdagen, om nog maar te zwijgen van langere intercitydiensten waarbij het personeel twee keer wisselt onderweg. Ervoor kiezen om ritten die fysiek buiten de stakingsregio rijden niet als besmet aan te merken had misschien kunnen helpen en wellicht voor een planbare nooddienstregeling kunnen zorgen, voor zover NS daar op zo’n korte termijn nog toe in staat is, wat tegenwoordig ook maar de vraag is. Dat de bonden daar steeds niet voor kiezen maakt hun eerdere uitlatingen over het belang van de reizigers niet geloofwaardiger.
Precies, de NS moet gewoon eens personeel wat klaagt over besmet werk een officiële waarschuwing geven tenzij vakbonden akkoord gaan met rondje rond de kerk. Je kan niet én willen dat iedere medewerker het hele land doorgestuurd wordt én als specifieke standplaats staken. Dit is doodordinair van twee walletjes eten.
"door ook alle ritten buiten het stakingsgebied die oorspronkelijk door nu stakende medewerkers gereden zouden worden als besmet aan te merken."
NS mag medewerkers gewoon opdragen om werk te doen waarvoor oorspronkelijk een stakende werknemer was ingeroosterd. Die werknemers mogen dat niet weigeren als ze niet officieel aan het staken zijn. NS mag alleen geen extra uitzendkrachten inhuren om het werk van stakers over te nemen.
Vakbonden hebben ook hun langste tijd wel gehad; Ze bestaan nog dankzij oudere werknemers in de (semi-)publieke sector, voornamelijk mensen die ergens anders in het bedrijfsleven geen kans maken omdat ze niet de juiste kwalificaties hebben. En de besturen en leiders van de vakbonden houden e.e.a. mooi in stand, want zij verdienen er (over de rug van hun eigen achterban) natuurlijk een leuke boterham aan.
En het probleemoplossend vermogen van de NS staat kennelijk op het nulpunt. Er kunnen wel degelijk treinen rijden buiten het stakingsgebied, maar dat vereist flexibiliteit en dat is totaal afwezig bij de NS.
Dus volgende week dinsdag ook heledag geen NS trein?
die kans is enorm groot als ze voor de minste dag al beslissen dat er geen treinen rijden (vrijdag 9 sep)
dan rijden er volgende week dinsdag en ook Donderdag geen treinen
Rijden vrijdag 9 september treinen van Utrecht CS naar Harlingen haven?
Lees tegenstrijdige berichten over Arriva. Rijdt deze trein wel of niet van Leeuwarden naar Harlingen haven.
De treinen van Arriva rijden wel zaterdag. Maar daarmee kom je natuurlijk niet van Utrecht naar Leeuwarden.
vrijdag, bedoel ik.
Er rijden vrijdag vermoedelijk wel treinen van Leeuwarden naar Harlingen Haven. Bij regionale vervoerders in het noorden wordt die dag gestaakt, maar alleen door FNV en alleen door dat personeel dat onder de CAO OV valt. Volgens mij valt het personeel van de Arrivatreindiensten in het noorden onder een andere CAO en zelfs als ze er wel onder vallen rijdt een deel van de treinen wel omdat dus het personeel dat niet bij FNV is aangesloten niet staakt. Groter probleem wordt het vervoer van Utrecht naar Leeuwarden. Op dat traject rijdt NS en speelt een ander CAO-conflict. Als de bonden hun aangekondigde acties doorzetten rijdt NS vrijdag helemaal geen treinen en dus ook niet van Utrecht naar Leeuwarden.
emoties emoties stel kleuters Ns en Vakbonden kom aub uit die zandbak
emoties emoties stel kleuters Ns en Vakbonden kom aub uit die zandbak
Tja. Ineens zijn ze kwaad. Vrees dat je er niets van begrijpt.
Maar laat ik niet verklappen dat dit niet ineens is ontstaan.
Klopt, dit is het effect van jaren en jaren vakbondsvolk aannemen.
NS neemt op klinkklare wijze wraak op de vakbonden. Er is bij NS geen enkele bereidheid om de reizigers te ontzien. Aan het ongemak van de reizigers heeft NS geen boodschap. NS maakt nogmaals duidelijk, dat NS en alleen NS de lakens uitdeelt op het spoor in Nederland.
Het kost ze ook genoeg. Men zal al de mensen die niet zeggen te staken wel hun dagloon moeten betalen.
Hoe is dat wraak? - Op deze manier krijgen de vakbonden landelijke stakingsdagen voor een derde van de kosten.
Jij ziet... jij ziet, wat ik niet zie... en het zijn... NS-logo's op goederentreinen... ;)