fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

NS dreigt treinverkeer tot drie dagen stil te leggen bij staking

07 sep 2022 15:11

Als de aangekondigde regionale stakingen op het spoor doorgaan, laat NS op die dagen helemaal geen treinen rijden. Volgens de NS is er geen mogelijkheid om op een verantwoorde, betrouwbare en veilige manier een dienstregeling te rijden.

UPDATE 11 september: De vakbonden en NS hebben een principeakkoord bereikt. Acties zijn daardoor – in elk geval voorlopig – van de baan.

Tot drie dagen geen treinen

De NS kiest er daarom voor om dan alle treinen te schrappen. NS benoemt dat expliciet voor komende vrijdag. Volgens de NOS zullen ook op de overige stakingsdagen geen NS-treinen rijden. NS zelf is minder duidelijk en meldt: “Op dinsdag 13 september betreft het opnieuw meerdere grotere regio’s, voor donderdag 15 september staan acties gepland in Midden-Nederland, het hart van ons bedrijf. Ook voor deze dagen verwachten we dat de regionale stakingen grote impact zullen hebben op het NS-treinverkeer in heel Nederland.”

Geen treinen beter dan verstoorde dienstregeling?

De vakbonden FNV, VVMC en CNV hebben voor vrijdag stakingen gepland in de regio’s west en noordwest, waar de Randstad voor een groot deel onder valt. Ze zegden woensdag toe dat ze opnieuw met de NS in gesprek gaan over een nieuwe cao, maar wilden de acties niet opschorten.

NS kiest tegenwoordig er steeds vaker voor om het treinverkeer volledig stil te leggen als er geen betrouwbare dienstregeling mogelijk is. Waar er in het verleden voor werd gekozen om zoveel mogelijk te laten rijden, lijkt het spoorbedrijf nu geen treinen beter te vinden dan een verstoorde dienstregeling.

Volgens Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl is de rigoureuze stap van NS helemaal niet nodig. “Een negatief reisadvies en dienstregeling met pendeltreinen zou ik logisch vinden” stelt de redacteur. Van Kuijeren reisde tijdens de stakingen van 2002 per trein van Rotterdam naar Warffum. “Dat duurde twee uur langer. Sommige treinen waren druk, maar niet extreem. Meeste mensen zoeken toch alternatief vervoer als er geen betrouwbare dienstregeling is”.

Teleurgesteld

NS-medewerkers leggen ook volgende week twee dagen het werk neer, acties die naar verwachting eveneens grote gevolgen gaan hebben voor het landelijke treinverkeer. Dinsdag zijn de regio’s oost, zuid en noord aan de beurt. Donderdag vinden stakingen plaats in de regio midden, waar Utrecht onder valt. Bij de vorige staking in Midden-Nederland lag nagenoeg al het NS-treinverkeer in het land stil.

NS is teleurgesteld dat de stakingen doorgaan. Toch vindt het ov-bedrijf het belangrijk om verder te gaan met de cao-gesprekken. “NS wil een goede cao overeenkomen. Goed voor collega’s die de kosten van het levensonderhoud en de werkdruk hebben zien stijgen. En goed voor NS, dat nog voor grote opgaven staat”, staat in een verklaring op de website. Met dat laatste verwijst de onderneming naar de financiële situatie. Zonder overheidssteun zou de NS over het eerste halfjaar 225 miljoen euro verlies hebben geleden.

Loonbod NS

De bereidheid van vakbonden om weer te gaan onderhandelen over een nieuwe cao volgt op een nieuw bod van de NS. De lonen zouden daarin per 1 juli met terugwerkende kracht 5 procent omhoog aan. Met de jaarwisseling zou daar nog 2,5 procent bij komen. Daarnaast toont het bedrijf zich bereid een minimumloon van 14 euro vast te leggen in de cao. Ook wil de directie “afspraken maken hoe om te gaan met de onzekerheid van de inflatieontwikkeling”.

FNV zei dat de NS nog grote stappen moet zetten voordat de vakbond de achterban een goed onderhandelingsresultaat kan voorleggen. CNV liet weten dat kaderleden positief hebben gereageerd, maar dat vooral op het vlak van inflatie nog veel vragen blijven staan.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

106 gedachten aan “NS dreigt treinverkeer tot drie dagen stil te leggen bij staking”

  1. Annemiek schreef:

    Opnieuw een schande die de reizigers wordt geflikt door zowel NS als de vakbonden. Volstrekt asociaal om de reiziger zo te duperen.

    1. WIMSCHOP schreef:

      IK DENK DAN ZO WAT EEN RAMP DIT ZE SNAPPEN NIKS WILLEN NIKS SNAPPEN ALS ALEEN DAT BERG GELD KOST ENALEEN ELLENDE HEB MET OP DE INTER NATIONALE TREIN TE KOMEN. EN HOP NIETDA ZE16 SEPT TREIN PLAT LIGGEN KOST MEER ALS OP BRENGT

    2. Matthias kreijkes schreef:

      Ik ben student en ik snap dit heel goed je moet niet alleen aan je zelf denken die mensen werken ontzettend hard als je kijkt in de ochtendspits in de avondspits en dan denk jij aan ze zelf dat vind ik een SCHANDE

      1. Annemiek schreef:

        Ik denk niet alleen aan mezelf. Ik ga gewoon met auto en er rijden (waarschijnlijk) wat oud-collega’s met mij mee.

        Als studenten denken dat conducteurs hard werken, dan houd ik mijn hart vast voor de toekomst.

      2. Otto schreef:

        Welke conducteur werkt er hard? Als jij dat al hard werken noemt dan wacht je nog een groot probleem als je ooit bij een baas terecht komt.

        1. C.Viergever schreef:

          ga jij kijken dan of het een schaap en een persoon is die onder de wielen gekomen is

        2. C.Viergever schreef:

          schaap of persoon*

        3. hanzeboog2012 schreef:

          Lekker stigmatiserend over NS personeel. Geen idee wat hun werk inhoudt. Maar wel weten dat het weinig voorstelt.

          Waarom denk je dat treinmachinisten en/of conducteurs psychische begeleiding nodig hebben als ze te maken hebben gehad met agressie en ongevallen? En een lange traject nodig hebben om weer aan het werk te kunnen? Ken toevallig een ex-treinmachinist die er nooit overheen is gekomen.

        4. Haagse Harry schreef:

          Heel erg stigmatiserend. Maar zijn we daar niet allemaal goed in, in Nederland? Verbaas me iedere keer hier weer over. Groetjes uit Los Angeles.

        5. Theo schreef:

          Zo is dat!
          Ik heb geen respect voor de ns!

      3. Karel Geerts schreef:

        Dat noem jij hard werken??? Ik zou maar nooit een baan zoeken knul want dat wordt een drama.

        1. Virm2022 schreef:

          er zijn ook meer medewerkers dan conducteurs en machinisten.
          de monteurs hebben het in deze tijden vooral zwaar nu de levertijden van producten enorm lang zijn en er steeds meer druk komt te liggen omdat er steeds meer treinen kapot gaan.
          ook zijn de lonen sinds 2018 bevroren als het al niet langer is.
          de werk druk neemt enorm toe.
          ookal is dat door de klant meestal niet te zien.

        2. Annemiek schreef:

          @Virm2022. En juist degenen die ervoor gekozen hebben het visitekaartje te zijn van NS (de conducteurs) laten hun minder zichtbare collega’s op deze manier in de steek. Zeker 90% van de conducteurs loopt de kantjes er vanaf. Ook de conducteurs die nog wel hun best doen, worden door de achteruitrijdmachinisten in de kou gezet. Binnen een normaal bedrijf worden dit soort klaplopers door de anderen tot de orde geroepen/gedwongen. Binnen NS heerst een ambtenarencultuur, waarbinnen dat gewoon niet gebeurt.

          Dat je als minder zichtbare medewerker als lui wordt weggezet, heb je niet alleen aan de slechte visitekaartjes te danken, maar ook aan het feit dat je daar zelf niets aan doet.

      4. dries molenaar schreef:

        Veel NS personeel werkt helemaal niet hard, weigert alle tandjes bij en is ook niet heel erg goed in de omgang met betalende klanten.

        1. hanzeboog2012 schreef:

          Dries:

          Lekker populair. Maar weer nietszeggend. Kun je het even onderbouwen?

        2. dries molenaar schreef:

          Ik geloof dat u meer met de trein reist dan ik. Wellicht is het dan normaal, als gelegenheidsreiziger zie je het allemaal wat frisser.

      5. Ruud schreef:

        Ik snap er ook niks van waar die haat tegen NS personeel vandaan komt. Ik reis echt veel met de trein en ben zelden niet tevreden over de inzet van de mensen die bij NS werken. Eigenlijk doen ze altijd hun best.

        “Conducteur doet niets”
        Is volgens mij niet waar. Er zal hier vast echt NS personeel komen dat weet hoe het precies zit, maar volgens mij hoeft een conducteur niet vol continue kaartjes te controleren. Bijna alle grote stations hebben poortjes, dus in intercities heeft het hoe dan ook al minder nut. In stoptreinen, met vrijwel alleen open stations wordt ik zeer regelmatig gecontroleerd, wat ook logisch is.

        Plus: De reader van de conducteur houdt volgens mij precies bij hoeveel controles een conducteur uitvoert. In deze maatschappij zal dat best bijgehouden worden en ik ga ervan uit dat het meteen opvalt als een conducteur “niets” doet.
        Niets uiteraard tussen aanhalingstekens want als de conducteur ligt te pitten, vertrekt je trein niet omdat niemand de deuren dichtdoet.

        Ik ondervind best veel hinder van de staking maar sta wel achter de acties en het personeel. Ze krijgen van mij een dikke voldoende voor hun werk.

        Enne, GOUDEN tip voor alle negatievelingen hier. Solliciteer bij de NS!! Vacatures genoeg, prachtbaan, je verdiend volgens jullie ruim te veel tov het werk, hoeft de hele dag niets te doen en nog een pluspunt: OV kaart van de zaak.
        Beter kun je het volgens mij nergens krijgen.

        1. Johan schreef:

          “De reader van de conducteur houdt volgens mij precies bij hoeveel controles een conducteur uitvoert. In deze maatschappij zal dat best bijgehouden worden en ik ga ervan uit dat het meteen opvalt als een conducteur “niets” doet.”

          Was het maar waar. Zulke monitoring mag niet van … juist ja … de vakbonden! Rara waarom…

        2. Ruud schreef:

          Bron? Onderbouwing?
          Dit soort kreten is zo makkelijk maar graag een linkje met bewijs voor je stelling.
          Het is heel normaal dat een werkgever dit soort zaken mag inzien en gebruiken om een indruk te krijgen van het functioneren van een medewerker.

          Dus graag inzicht in waar jou bewering op gebaseerd is.

        3. Rudolf schreef:

          Toch controleren sommige conducteurs tijdens de hele rit geen enkel plaatsbewijs, maar zitten steeds in de eerste klas. De conducteurs die wél netjes hun werk doen zijn daar mede slachtoffer van, want omdat mensen weinig controle krijgen denken ze zwart te kunnen rijden en worden ze agressief als ze controle krijgen!

    3. Anoniem schreef:

      Inderdaad niet normaal.. Je zal maar opeens als oudere met spoed weg moeten, en alleen afhankelijk van het o.v zijn.
      Zijn er geen stakingen dan is het koper r diefstal og seinstoringen of defecte trein.
      Jaren geleden de slogan van de ns.. Waar zouden we zijn zonder de trein 😂.

    4. Ronald schreef:

      Hierbij een bericht die gedeeld wordt waarom het personeel o.a. staakt.

      Begrijpelijk van de mensen die toch al negatief in het leven staan. Ook hier wederom negatief tegen over zullen staan. Die kijken zo i zo al buiten zichzelf om negatief tegen de grote boze wereld

      Het OV-personeel staakt!

      Zeer vervelend voor de mensen die hier afhankelijk van zijn. Ik begrijp dan ook de reacties van degenen die geen begrip voor de stakingen op kunnen brengen. Maar tevens word ik ook zeer verdrietig van de mensen die ons als OV-personeel voor van alles uitmaken en ons van alles verwijten en toewensen. We zijn lui, verwend, ondankbaar. We doen toch de hele dag al niets, we moeten maar een andere baan gaan zoeken als we het zo slecht hebben. We moeten maar eens echt werk gaan doen. Allemaal reacties van mensen die waarschijnlijk totaal geen respect hebben voor het werk dat het OV-personeel doet. Het personeel dat 7 dagen in de week van ’s morgensvroeg tot ’s avonds laat klaar staat om ook die mensen van A naar B te vervoeren. En ja daar heeft dit personeel zelf voor gekozen toen ze solliciteerden naar een baan bij het OV. Maar vergeet niet dat dit personeel ook gewoon mensen zijn. Mensen met een sociaal leven en mensen met een gezin. Wij zijn geen machines!

      We staken niet alleen voor een beter loon maar ook voor betere arbeidsomstandigheden. Het personeelsbestand is door bezuinigingen en vergrijzing zo uitgedund dat er op het moment duizenden vacatures openstaan die maar mondjesmaat ingevuld worden. Dan hebben we het ook nog over het ziekteverzuim dat op sommige locaties in het land maar liefst op 25% ligt. Het resultaat is dat dit opgevangen moet worden door het actieve personeel die op hun beurt ook weer overwerkt raken en daardoor uitvallen.
      Dit personeel wil ook wel eens een keer een dagje verlof. Zelfs als je dit maanden van tevoren aanvraagt is het antwoord regelmatig nee. Gebrek aan personeel. Vakanties? Mensen met schoolgaande kinderen krijgen (logischerwijs) voorrang bij hun aanvraag op het personeel zonder schoolgaande kinderen. Maar zelfs dan is het niet altijd gegarandeerd dat er daadwerkelijk ruimte is om met je gezin op vakantie te kunnen.

      De werkdruk is hoog. De diensten zitten overvol omdat het OV door moet gaan. Meer treinen per uur, meer bussen die door het drukke verkeer heen moeten rijden. Maar in plaats van waardering krijg je alleen maar commentaar van de mensen die juist jou nodig hebben. De treinen zijn altijd te laat, er lagen zeker weer blaadjes op het spoor? Er vallen drie vlokken sneeuw en het hele land ligt plat. Allemaal opmerkingen die we als OV-personeel maar slikken omdat we ons werk mooi vinden. Maar vergeet niet, dat ook wij gewoon maar mensen zijn met een hart en gevoel. Vergeet niet dat wij ook een gezin thuis hebben zitten die we door onze onregelmatige diensten al zo weinig zien. Want als iedereen lekker in het weekend er op uit is, zijn wij aan het werk. Als je gezellig op eerste kerstdag bij je familie zit, zijn wij aan het werk. Is het buiten 35 graden of -10, ook dan zijn wij voor jullie aan het werk. Tijdens de pandemie toen iedereen af werd geraden grote mensenmassa’s op te zoeken, waren wij aan het werk. Het risico om besmet te raken namen we voor lief. Maar met liefde en plezier om jullie van A naar B te brengen.

      Maar als de werkdruk te hoog wordt, je niet van verlof kunt genieten dan gaat de liefde op een gegeven moment over. Liefde moet van twee kanten komen. Als we geen waardering meer krijgen van het management en ook niet van onze reizigers dan verdwijnt het plezier ook snel. Dan heb ik het in het bijzonder over de reizigers die schaamteloos en respectloos naar ons werk en naar ons als OV-personeel kijken. Die mensen waar wij om 3:30 uur onze wekker voor zetten en waar wij op kerstavond voor aan het werk zijn. Dan heb ik nog eens niet over de reizigers die het lef hebben om te denken gratis met het OV te mogen reizen en vervolgens ons fysiek te lijf gaan als wij ze daarop aanspreken.

      Tot slot het loon. Uiteindelijk waar iedereen dagelijks zijn bed voor uitkomt. Je kunt nog zoveel plezier hebben in je werk, maar als je werkgever vandaag zegt dat hij je niet meer gaat betalen zul je morgen niet meer je bed uitkomen.

      De lonen zijn als jaren bevroren of slechts lichtelijk gestegen. Tijdens de Covid-19 pandemie zijn we akkoord gegaan met een kleine stijging omdat er geen bijna geen reizigers waren. Nu zijn we op het moment dat de bussen en de treinen weer bomvol zitten en ook nu worden we hier niet voor beloond. Daarbij komt nog de torenhoge inflatie die veel van ons in financiële problemen zal brengen als hier niets aan gedaan wordt. Daarom staken wij. Zodat we snel weer met alle liefde en plezier en op een verantwoorde manier jullie weer van A naar B kunnen vervoeren.

      Mijn excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip.

      1. Ziling schreef:

        Je moet gewoon niet zo janken, je hebt hier zelf voor gekozen. Ga nu niet lopen janken over een sociaal en gezinsleven. Je koos zelf voor dit inkomen. Er bestaat geen NS bachelor. Gewoon je werk doen. Als ik conflict heb met m’n baas, is de zaak de volgende dag gewoon open. Stel schoften.

    5. Frank leenards schreef:

      Geen enkel respect ervoor, conducteurs die hard weken, laat me niet lachen..pak vaak de sprinter en stappen uit bij elk station..gaan weer terug de eerste klas in..en zag serieus er een keer 1 uit zn neus te vreten..doen we allemaal wel eens maar beetje gênant dat je weet dat t gezien kan worden..daar komt bij dat de bus vervoer volgende week ook staakt dus ik verplicht ben snipperdagen op te nemen die ik graag met kerst wilde..maar volgens mij wil heel Nederland de werkenden meer geld..ns heeft de arogantie dat vaker te doen..dus geen enkel respect

    6. Frank leenards schreef:

      Geen enkel respect ervoor, conducteurs die hard werken, laat me niet lachen..pak vaak de sprinter en stap uit bij elk station..gaan weer terug de eerste klas in..en zag serieus er een keer 1 uit zn neus te vreten..doen we allemaal wel eens maar beetje gênant dat je weet dat t gezien kan worden..daar komt bij dat de bus vervoer volgende week ook staakt dus ik verplicht ben snipperdagen op te nemen die ik graag met kerst wilde..maar volgens mij wil heel Nederland de werkenden meer geld..ns heeft de arogantie dat vaker te doen..dus geen enkel respect

    7. Frank leenards schreef:

      Geen enkel respect ervoor, conducteurs die hard werken, laat me niet lachen..pak vaak de sprinter en stap uit bij elk station..gaan weer terug de eerste klas in..en zag serieus er een keer 1 uit zn neus te vreten..doen we allemaal wel eens maar beetje gênant dat je weet dat t gezien kan worden..daar komt bij dat de bus vervoer volgende week ook staakt dus ik verplicht ben snipperdagen op te nemen die ik graag met kerst wilde..maar volgens mij wil heel Nederland de werkenden meer geld..ns heeft de arrogantie dat vaker te doen..dus geen enkel respect

    8. Owen schreef:

      Ik werk in zorg en ben afhankelijk van OV. Onze salarissen liggen nog lager dan NS ondanks gelijk of hoger opleidingsniveau. Ben dus erg teleurgesteld door aanhoudende stakingen. 1 dag landwijde staking had ik begrip voor kunnen hebben. Heb mijn vakbond lidmaatschap opgezegd en raad andere gedupeerden aan dit ook te doen.

  2. robert schreef:

    Hoe zit het met internationale treinen?
    Rijdt de eurostar dan ook niet komende vrijdag?

    1. Amsterdammertje schreef:

      Eurostar en Thalys rijden niet vrijdag 9 september.
      Thalys alleen tussen Brussel en Parijs.

  3. Wim Lubbers schreef:

    Het zal een luguber spelletje zijn van NS om de bal weer in het kamp van de bonden te leggen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat NS elke gelegenheid aan om minder treinen te laten rijden.
    Dat verklaart ook waarom er in het weekend vrijwel overal nog maar 1 keer per uur een sprinter rijdt. Dan kunnen ze straks nog verder schrappen in de dienstregeling van de ic’s.
    De minister heeft, naar verluidt, een stevig gesprek gehad met NS over het snijden in de dienstregeling. Volgens mij hebben ze haar gewoon onder de tafel geluld.
    Overigens, volgens een rapport over de Grote Storing in april duurt het 1 tot 2 jaar om een draaiboek van pendeltreinen te maken. Zoiets las ik afgelopen week.

  4. B schreef:

    Die gewijzigde houding van NS rondom gehele dienst staken is zorgelijk.
    Wat niet meehelpt is waarschijnlijk ook de poging van de bonden om de stakingseffecten zo groot mogelijk te maken door ook alle ritten buiten het stakingsgebied die oorspronkelijk door nu stakende medewerkers gereden zouden worden als besmet aan te merken. Dat is een keuze die nog reizigersonvriendelijker is dan gewoon enkel het werk in een bepaalde regio platgooien en dat weten de bonden, want ze dwongen zelf eerder af dat medewerkers door het hele land uitwaaieren, waardoor de sprinter Apeldoorn-Almelo of Assen-Groningen het ene half uur misschien door personeel uit Utrecht en Rotterdam wordt bemenst en het volgende half uur door Amersfoort en Alkmaar, waardoor ze potentieel allebei niet rijden op alle drie de stakingsdagen, om nog maar te zwijgen van langere intercitydiensten waarbij het personeel twee keer wisselt onderweg. Ervoor kiezen om ritten die fysiek buiten de stakingsregio rijden niet als besmet aan te merken had misschien kunnen helpen en wellicht voor een planbare nooddienstregeling kunnen zorgen, voor zover NS daar op zo’n korte termijn nog toe in staat is, wat tegenwoordig ook maar de vraag is. Dat de bonden daar steeds niet voor kiezen maakt hun eerdere uitlatingen over het belang van de reizigers niet geloofwaardiger.

    1. CK schreef:

      Precies, de NS moet gewoon eens personeel wat klaagt over besmet werk een officiële waarschuwing geven tenzij vakbonden akkoord gaan met rondje rond de kerk. Je kan niet én willen dat iedere medewerker het hele land doorgestuurd wordt én als specifieke standplaats staken. Dit is doodordinair van twee walletjes eten.

    2. Johan schreef:

      “door ook alle ritten buiten het stakingsgebied die oorspronkelijk door nu stakende medewerkers gereden zouden worden als besmet aan te merken.”

      NS mag medewerkers gewoon opdragen om werk te doen waarvoor oorspronkelijk een stakende werknemer was ingeroosterd. Die werknemers mogen dat niet weigeren als ze niet officieel aan het staken zijn. NS mag alleen geen extra uitzendkrachten inhuren om het werk van stakers over te nemen.

  5. Stokbosveen schreef:

    Vakbonden hebben ook hun langste tijd wel gehad; Ze bestaan nog dankzij oudere werknemers in de (semi-)publieke sector, voornamelijk mensen die ergens anders in het bedrijfsleven geen kans maken omdat ze niet de juiste kwalificaties hebben. En de besturen en leiders van de vakbonden houden e.e.a. mooi in stand, want zij verdienen er (over de rug van hun eigen achterban) natuurlijk een leuke boterham aan.

    En het probleemoplossend vermogen van de NS staat kennelijk op het nulpunt. Er kunnen wel degelijk treinen rijden buiten het stakingsgebied, maar dat vereist flexibiliteit en dat is totaal afwezig bij de NS.

  6. Kees schreef:

    Dus volgende week dinsdag ook heledag geen NS trein?

    1. Virm2022 schreef:

      die kans is enorm groot als ze voor de minste dag al beslissen dat er geen treinen rijden (vrijdag 9 sep)
      dan rijden er volgende week dinsdag en ook Donderdag geen treinen

  7. Angelique van der Kolk schreef:

    Rijden vrijdag 9 september treinen van Utrecht CS naar Harlingen haven?

    Lees tegenstrijdige berichten over Arriva. Rijdt deze trein wel of niet van Leeuwarden naar Harlingen haven.

    1. Annemiek schreef:

      De treinen van Arriva rijden wel zaterdag. Maar daarmee kom je natuurlijk niet van Utrecht naar Leeuwarden.

      1. Annemiek schreef:

        vrijdag, bedoel ik.

    2. B schreef:

      Er rijden vrijdag vermoedelijk wel treinen van Leeuwarden naar Harlingen Haven. Bij regionale vervoerders in het noorden wordt die dag gestaakt, maar alleen door FNV en alleen door dat personeel dat onder de CAO OV valt. Volgens mij valt het personeel van de Arrivatreindiensten in het noorden onder een andere CAO en zelfs als ze er wel onder vallen rijdt een deel van de treinen wel omdat dus het personeel dat niet bij FNV is aangesloten niet staakt. Groter probleem wordt het vervoer van Utrecht naar Leeuwarden. Op dat traject rijdt NS en speelt een ander CAO-conflict. Als de bonden hun aangekondigde acties doorzetten rijdt NS vrijdag helemaal geen treinen en dus ook niet van Utrecht naar Leeuwarden.

  8. Anoniem schreef:

    emoties emoties stel kleuters Ns en Vakbonden kom aub uit die zandbak

  9. Rene schreef:

    emoties emoties stel kleuters Ns en Vakbonden kom aub uit die zandbak

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Tja. Ineens zijn ze kwaad. Vrees dat je er niets van begrijpt.

      Maar laat ik niet verklappen dat dit niet ineens is ontstaan.

      1. Johan schreef:

        Klopt, dit is het effect van jaren en jaren vakbondsvolk aannemen.

  10. Eduard de Jong schreef:

    NS neemt op klinkklare wijze wraak op de vakbonden. Er is bij NS geen enkele bereidheid om de reizigers te ontzien. Aan het ongemak van de reizigers heeft NS geen boodschap. NS maakt nogmaals duidelijk, dat NS en alleen NS de lakens uitdeelt op het spoor in Nederland.

    1. dries molenaar schreef:

      Het kost ze ook genoeg. Men zal al de mensen die niet zeggen te staken wel hun dagloon moeten betalen.

    2. Johan schreef:

      Hoe is dat wraak? – Op deze manier krijgen de vakbonden landelijke stakingsdagen voor een derde van de kosten.

    3. Oscar schreef:

      Jij ziet… jij ziet, wat ik niet zie… en het zijn… NS-logo’s op goederentreinen… 😉

  11. Kees schreef:

    Bestuur van vakbonden moet aftreden. Onwaardig!

  12. Annemiek schreef:

    Een gewone arbeider, die niet de mogelijkheid heeft om thuis te werken, mist als het even tegenzit straks 5 werkdagen door deze ongein van de vakbonden. Dat betekent een week vakantie inleveren. Wat zou die persoon toch in hemelsnaam gaan doen met het lidmaatschap van de FNV? Of wat te denken van uitzendkrachten die straks gewoon 5 dagen aan loon missen, omdat de vakbonden een punt willen maken.

    Gisteren toonde NS eindelijk haar positie en leken de vakbonden wat in te binden. Vandaag maken ze weer misbruik van de getoonde zwakte en gaan ze weer vol op het orgel. Een gebaar van goede wil zit er blijkbaar niet in bij die holbewoners!

    1. Leander schreef:

      Wat dacht je van de studenten zoals ikzelf, ik wil niets liever dan een goede start maken en de mensen bij ns maken dit onmogelijk voor ons. Zeer kwalijk dat hier geen rekening mee gehouden wordt. Doe dit de volgende keer lekker in de zomervakantie. Echt schandalig dat de mensen die geld moeten verdienen en moeten studeren zonder kans op ander vervoer hieronder moeten lijden.

      1. Annemiek schreef:

        Hierboven een student (Matthias kreijkes) die het in elk geval niet met je eens is.

        Overigens stemmen studenten over het algemeen stijf en stijf links. Dan moet je niet klagen over stakingen.

  13. Saskia B. schreef:

    Werkelijk schandalig hoe zowel de vakbonden alsmede nu de NS zelf met hun reizigers en met name met hun trouwe abonnementhouders omgaat.
    Weer 3 hele stakingsdagen in het verschiet….ongelofelijk!
    Het spijt me, maar ik kan hier totaal geen respect meer voor opbrengen.

  14. Joop schreef:

    Het wordt tijd dat FNV op de terreurlijst geplaatst wordt. En dan als voorbeeld de grootste opruiers oppakken en afvoeren.

    1. Realisme graag schreef:

      De top van spoorbonden zit bijna allemaal bij de communistische vleugel van de SP dus die staan ongetwijfeld al op allerlei lijstjes.

  15. Frank schreef:

    Als reizigers/kaartkopers van NS staan we machteloos. Maar we kunnen wel iéts doen: negeer de komende week personeel van de NS als je in de trein stapt, leg je OV-chipkaart voor je op een tafeltje of je tas en laat de conducteur die lekker zelf pakken. We willen of moeten reizen maar fatsoenlijke vriendelijkheid, dat hebben de NS-ers niet verdiend. Laat ze maar voelen!

    1. Ineke Vos schreef:

      Nou zeg, doe eens gewoon. Als jij daar zou werken deed je gewoon mee. Staken is een recht.

      1. Realisme graag schreef:

        Als je stakingen gebruikt om 20% verhoging af te dwingen heet dat chantage.

        1. Virm2022 schreef:

          dat is dus totaal niet waar
          wel is het zo dat de lonen al sws sinds 2018 bevroren zijn.
          ook is de werkdruk flink verhoogd door vergrijzing er wordt als sinds de corona periode verwacht dat je het werk kan doen van 3 man (ligt aan de functie )
          het is natuurlijk een x klaar.
          en de enige optie waardoor er iets veranderd is staken anders wordt er nooit geluisterd.
          helaas heeft dat wel alle gevolgen van dien.
          dat ziet het personeel liever ook niet.
          maar anders bereiken we niks.

        2. Annemiek schreef:

          @Virm2022. Dat is dus niet waar. De lonen zijn 1,2% verhoogd per 1 april 2021 met 1,6% en per 1 januari 2022 met 1,2%. Dat was 0,4% boven de inflatie. Daarnaast ontvingen medewerkers die op 1 januari 2021 in dienst waren, in april 2021 een eenmalige vergoeding van EUR200,- netto.

        3. Annemiek schreef:

          @Virm2022. En ik kan me vergissen hoor. Maar ik kan me niet voorstellen dat een conducteur het werk van 3 mensen kan doen. Er is in een trein simpelweg geen werk voor 3 personen tegelijk. En zeker geen werk waar je je als conducteur niet aan kunt onttrekken door in een lege cabine te gaan zitten.

      2. Jacqy schreef:

        Ik reis al tientallen jaren met de trein/NS en er is ALTIJD gezeik. Staat er niet een koe op de rails, dan ligt er wel een omgewaaide boom op, zijn ze nog stééds bezig met station Utrecht, rijden er geen treinen omdat er een wisselstoring is, kapotte rails, sneeuw en bevriezing… het gaat zelden soepel. En staken omdat ze meer willen verdienen, nondeju, ik zie mezelf al bij hun ouders of opa en oma in het verpleeghuis: “Sorry, vandaag halen wij uw moeder niet uit bed… Nee, ja, kijk, wij staken, want daar hebben wij recht op snapt u? Wij verpleegsters willen nu eindelijk wel eens iets meer verdienen voor het zware werk dat we doen. Dus haalt u uw moeder uit bed vandaag? Wassen, aankleden, pillen, billen en luier verschonen, eten geven… ach u vindt er vast wel iets op. Nou, succes hè!”

        1. Wouter schreef:

          Ik heb geen eigen auto dus ik ben afhankelijk van mijn fiets en het ov en reis ook al tientallen jaren met de trein.

          Tuurlijk gebeurd er wel eens wat en heb ik ook wel eens vertraging. Echter deel ik uw ervaringen niet dat er altijd maar gezeik is. De goede ervaringen zijn bij mij vele male groter dan de slechte ervaringen.

          En ook mijn ervaringen zijn vele malen beter dan dat veel mensen hier beschrijven. Vraag me toch af hoe dit kan.

      3. Rudolf schreef:

        Er zijn genoeg rechten die je niet gebruikt omdat je je medemensen er onevenredig mee hindert en zo is het hier met het stakingsrecht ook.

    2. Wouter schreef:

      Met zo’n instelling van reiziger/kaartkopers kan ik begrijpen dat conducteurs in de 1e klas blijven zitten (zoals veel mensen hier beweren) en alleen uit hun stoel komen om de deuren te sluiten.

  16. Astrid schreef:

    Bij ons in de detailhandel is ook een enorme personeels tekort en de werkdruk hoog en t loon laag
    Maar wij werken door

    Niet tevreden dan maar weer staken dit is wel een heel makkelijke uitweg
    Dit gaat ten koste van de reiziger
    Die naar school/werk moet
    Ze hadden de ov nooit moeten gaan privatiseren

    1. Vonduc schreef:

      Dan zou ik maar is heel snel voor uw eigen rechten opkomen wanneer uw loon te laag is, net zoals het het NS personeel doet. Er is genoeg werk te vinden dan kunt u vast wel ergens anders een baan vinden.

      1. Tim schreef:

        Hoezo zijn de lonen bij NS te laag? Moet een conducteur zo meteen 2x modaal krijgen voor een baan op MBO niveau terwijl hij ook nog weigert te werken?

      2. Anoniem schreef:

        Sorry maar voor een baan als conducteur of een machinist kun je niet hetzelfde salaris verlangen als een raketgeleerde.

      3. Rudolf schreef:

        Als het personeel dan opkomt voor z’n rechten, dan kunnen ze naar de rechter stappen. Maar ze komen niet op voor hun rechten, maar voor buitensporige eisen en dat is een wereld van verschil.

  17. Wiebes schreef:

    Super triest weer! Leg het trein verkeer in het weekend platen en niet door de weeks!

  18. Veronique neijenhuis schreef:

    ik vind het wel goed,gaat niet alleen om de salarissen ze moeten ook met respect behandeld worden ,ze worden geslagen, geschopt, bespuugt,en uitgescholden . als ze iemand aanspreken op zwart rijden kan er niet op normale manier gereageerd worden.

    1. Anoniem schreef:

      20% verhoging eisen heeft niets met respect te maken.

    2. Johan schreef:

      De anarchie in de trein is natuurlijk de schuld van al die conducteurs die hun werk niet doen. Vraag maar aan een willekeurige schoolmeester wat er gebeurt als je het orde houden laat versloffen.

      En denk je dat al die stakingen ervoor gaan zorgen dat reizigers aardiger gaan doen tegen NS-personeel? Echt?

      1. Annemiek schreef:

        Je ziet dat op de snelweg ook. Overdag is de maximale snelheid als stikstofmaatregel 100km/h. Op papier stoten automobilisten dus minder uit. Er wordt echter (zo goed als) niet op gecontroleerd en slechts bij hoge uitzondering zie je een politiewagen op de snelweg. Dus rijdt iedereen (in elk geval hier in het noorden) gewoon nog steeds tussen de 120 en 140. Wie 100 rijdt, voelt zich al snel een rijdende chicane.

  19. Rob Duikersloot schreef:

    Ik heb een prachtige fietsvakantie gepland op 15 sep nachttrein adam naar wenen, al 3x gebeld maar ze kunnen niet zeggen of het doorgaat. Annuleren kan niet en omboeken ook niet. Heel flexibel van de NS.

  20. Thierry schreef:

    Ik ben het grotendeels eens met de analyse (en suggestie) van de Heer van Kuijeren. Maar moet deze niet ook genuanceerd worden met het probleem dat NS niet alleen met het probleem zit dat medewerkers uit de betreffende regio’s werk weigeren, maar ook dat de betreffende plaatsen (stations) in die regio’s niet kunnen worden aangedaan zoals bij de eerdere stakingen bleek? Kortom, blijven er veel stations over waartussen gependeld kan worden?

    Maar nogmaals, ik ben het grotendeels eens, met als kantekening dat het verschil tussen “pendelen waar mogelijk” en “helemaal niets” misschien kleiner is dan het op eerste gezicht lijkt?

  21. W cevaal schreef:

    Zou u ipv woensdag of vrijdag te melden in tekst de data willen noemen voor de duidelijkheid aub

  22. Conducteur schreef:

    Beste mensen wat ik hier lees vind ik heel triest. Ik ben conducteur en werk vroeg laat en in de nacht,minimaal elk tweede weekend op de feestdagen, ik leg en plastic folie over in stukken gereden personen ik laat mij uitschelden en bespugen ik moet er altijd met rekenen dat ik niet op tijd thuis ben en ok mag van geluk spreken dat ik met 54 nog geen nieuwe heupen of knieën nodig heb. Maar ik ben gek op mijn werk. Mag ik dan ook genoeg verdienen om mijn gezin te onderhouden?

    1. CK schreef:

      Ik snap dat het vervelend is om de negativiteit te lezen, maar dat de spoorwegen voor de zoveelste keer in een jaar tijd ontregeld raken veroorzaakt toch wel lichte irritatie, zeker omdat vakbonden het Franse trucje overnemen waarbij de deal al rond is maar er nog een toneelstukje onderhouden dient te worden.

      Daarnaast is het zo dat de NS veel te arbeidsintensief ingericht is, terwijl de vakbond zich op alle manieren verzet tegen manieren om het bedrijf minder arbeidsintensief in te richten (lees: conducteurloze sprinters). Uiteindelijk zorgen die conducteurloze sprinters ook weer voor minder werkdruk voor de resterende conducteurs.

      1. Virm2022 schreef:

        het ontregeld raken van de spoorwegen.
        is niet de keus van het personeel he.
        vrijdag zouden er prima treinen kunnen rijden.
        noord west en west valt kwa impact nog best mee
        maar op het hoofdkantoor beslissen ze anders daar kunnen wij als personeel natuurlijk niks aaj doen.
        er moet toch opgekomen worden voor onze arbeidsvoorwaarden.
        ik vindt het ook echt heel vervelend voor alle mensen welke reizen met het openbaar vervoer.
        maar er moet gewoon iets gebeuren.

        1. Johan schreef:

          “maar op het hoofdkantoor beslissen ze anders daar kunnen wij als personeel natuurlijk niks aaj doen.”

          Mag ik je eraan helpen herinneren dat de personeelsroosters zo hopeloos ingewikkeld zijn door jullie stakingen en de jaren ’90?

          Ik stel voor dat de NS-directie per volgende dienstregeling alsnog het rondje rond de kerk invoert om het effect van de regionale stakingen in 2024, 2026, 2028, etc. ook echt regionaal te kunnen houden (naast het evidente voordeel voor de robuustheid van de dienstuitvoering in het algemeen).

    2. Johan schreef:

      “Mag ik dan ook genoeg verdienen om mijn gezin te onderhouden?”

      De werkgever gaat natuurlijk niet over jouw uitgavenpatroon. Dat is dus compleet irrelevant voor de hoogte van je salaris. Een salaris is gebaseerd op wat het werk voor de werkgever opbrengt.

      1. Wouter schreef:

        Een werkgever is inderdaad niet verantwoordelijk voor het uitgavenpatroon van zijn personeel maar kan er natuurlijk wel voor zorgen dat het personeel in ieder geval een inkomen hebben waardoor ze een normaal leven kunnen hebben.

    3. Ilonka schreef:

      Ja en mogen wij ook gewoon naar het werk of school kunen? Maak de trein gewoon gratis op de actie dagen daar heb je je de ns meer mee denk ik en bezorg je de reizigers ook geen problemen. Wat denk je van al door vrije dagen door mensen op moeten nemen omdat er weer eens geen of minder treinen rijden? Plus dat mensen hele dure abonnementen hebben gekocht om met de trein te reizen. Wij worden dus 2x genaaid. Vrije dagen kwijt en een duur abonnement voor de kaart zijn viool gekocht. Ik snap best dat je voor je rechten wil op komen maar benadeel daar geen andere onschuldige mensen mee

    4. Annemiek schreef:

      Wat had je als conducteur dan verwacht? Dat je alleen tijdens kantooruren hoefde te werken?

      Dat mensen je als lui zien, heb je te danken aan het overgrote deel van je collega-conducteurs; degenen die de hele dag niets uitvoeren; degenen die denken dat ze een gezin kunnen onderhouden door een paar keer te sleutelen per dag en de rest van de dag onbereikbaar voor de passagiers filmpjes te kijken.

      Dat reizigers je autoriteit niet respecteren, heb je ook te danken aan je eigen collega’s die niets uitvreten en die het in feite wel prima vinden dat ze allerlei gespuis vervoeren. Controleren doen ze toch niet. Als een zwartrijders standaard weet dat de pakkans richting de 100% gaat, zul je veel minder agressie ervaren dan zoals nu de pakkans onder de 5% ligt. Waarom roepen jullie die collega’s in vredesnaam niet tot de orde? Zij maken jouw vak kapot, niet de reizigers of ‘de bazen’. Dat binnen afzienbare tijd de vaste conducteurs van de trein verdwijnen, heb je ook aan hen te danken. Ze gemiddelde conducteur voegt immers zeer weinig toe. Het is gewoon een kostenpost.

    5. Hanzeboog2012 schreef:

      Conducteur:

      Begrijp het. Maar helaas zijn er mensen die bevooroordeeld zijn. En baseren dat je een paar keer gezien. En dan denken dat je een luizenbaan hebt.

      Maar over de keerzijde van conducteur zijn hebben ze niet over. Heb geen begrip voor degene die populistisch die conducteurs afbranden.

    6. Joop schreef:

      Jij, je collega’s en je werkgever halen de betalende klanten keer op keer het bloed onder de nagels vandaan.

      Dan is het logisch dat je een keer weerwoord krijgt of er een keertje een fluim je kant op vliegt.

      Wie kaatst kan de bal terugverwachten. Had je maar een fatsoenlijk vak moeten leren.

    7. Rudolf schreef:

      Als u uw werk serieus doet, spreekt u uw collega’s er eens op aan die geen enkel plaatsbewijs controleren, maar bijna hun hele dienst in de eerste klasse zitten.

  23. Antwan schreef:

    De ns personeel doen goed hun best en vooral in deze tijd dat iedereen een kort lontje heeft moet ik ook eens gaan doen staken voor alle tankstationsmedewerkers want daar word ook met een oog naar gekeken dat wij niks doen dan alleen kassa en ook wij hebben geen pauzes en verdien 12 euro per uur dus respect voor ns medewerkers ga er maar voor staan

  24. M schreef:

    Dit is schandalig. Zorg dan voor vervangend vervoer verdomme

  25. H. EONAM schreef:

    Hebben de vakbonden het salaris van hun eigen personeel al met 30% verhoogd?

  26. H. EONAM schreef:

    Hebben de vakbonden het salaris van hun eigen personeel al met 30% verhoogd?

  27. Mantambo schreef:

    Stel nazis dat het zijn
    Reizeger word gestraft? Beter zetten ze dit keer wel bussen in, anders betaal ik nooit meee voor en kaartje en Roep op om dat allemaal doen niet betalen ze zoeken het maar uit.

    In mij tijd was er niet iets zo als staking, als je ontevreden was met je baan nam je ontslag en ging je en andere zoeken.

    Stellje zwakkelingen dat ze zijn.

  28. Tom schreef:

    Ga maar paar x per jaar met de trein naar Schiphol en werkelijk waar wist helemaal niet op de hoogte van het bestaan van personeel behalve dat ik dan wel het gevoel had dat er iemand voorin zat die elektrisch gaf en afremde.

    1. Tom schreef:

      Leer eerst eens begrijpelijk Nederlands schrijven

  29. Rob Niessen schreef:

    Stop ermee met de staking.
    Ik ben helemaal klaar mee.
    Afgelopen uit!

  30. Frank schreef:

    De NS kan tegen de stakers zeggen: “staak maar zo lang je nodig vindt. Ik praat niet met jullie.” en met de tijd kunnen ze niet meer staken want, dan raakt het geld bij de vakbonden op.
    Ze krijgen dan helemaal geen vergoedingen meer.
    En dan zullen ze wel moeten werken. Ze moeten dan verdienen om de lidmaatschappen van de vakbonden te betalen.

    1. FK schreef:

      De staking is in grote regio’s. Dat de NS daardoor organisatorisch niet meer in staat is om nog treinen elders te laten rijden betekent denk ik, dat er moeilijk onderscheid is te maken tussen personeel dat staak en personeel die thuis blijft omdat er geen treinen rijden. Vermoed dat de NS genoodzaakt is om de lonen door te betalen. Blijf het spijtig vinden dat de bonden kiezen voor een zwaar middel als 24-uursstakingen en geen publieksvriendelijker acties voeren, met name omdat er wel beweging zit in de gespreken tussen bonden en NS.
      Daarnaast vraag ik me af hoe de vakbondsleiders eigenlijk naar de stakingsbijeenkomsten gaan? Niet elke bijeenkomst zal naast de deur zijn.

  31. Wees gewoon wat liever dan schreef:

    Ik ben blij voor alle mensen die gewoon weer even hun frustratie op een willekeurig ander werkend persoon kunnen botvieren en zelf in de illusie kunnen blijven dat ze hard werken en dat dat het enige in het leven is dat er toe doet.

    Echt fijn dat jullie deze uitlaat klep hebben. Je zou maar naar jezelf moeten kijken en er achterkomen dat je voornamelijk gefrustreerd bent met jezelf. Liever boos op een ander dan verdrietig om je eigen leven.

    Verdriet is ook lastig hoor, zeker voor een generatie die geleerd heeft dat voor jezelf opkomen gevaarlijk is en hard werken beloond wordt. Ik zou bijna zeggen dat het een privilege is om zulke gedachten gangen te kunnen hebben zonder je daar bewust van te zijn. Maar het lijkt me voornamelijk een frustrerende wereld voor je dan, dus een privilege is het niet echt.

    Sterkte.

  32. theo gersjes schreef:

    ja ik ben zeer kwaat dat ze staken om geld wat denken ze wel denk is aan de minima en andere die weinig of niks hebben ja schande ik ben woensdag na emmen gegaan en moet maandag terug ja hoe en geld hebben de ns wel moeten ze is stoppen met nieuwe treinen kopen en de andere op kalevateren en is ook goed koper en in plaats over geld zeuren ja laten ze de perrons maar verhogen kunnen die mensen ook fatzoenlijk met de trein mee en hoeven ze ook niet meer 3 uur van te voren zich melden en laten ze eens sociaal zijn naar de deze mensen dus ik ben zee boos

  33. Chris schreef:

    Deze actie van NS heeft enkel voor de beeldvorming met de betrouwbaarheid te maken. Het is een ketenreactie, om de druk vanuit NS richting diverse stakeholders op te kunnen voeren. Zo werkt dat.

  34. P.Broekman schreef:

    Begrip voor het ov personeel alleen,
    demonstreer en staak niet alleen maar laat massaal alle ov vervoerders gratis passagiers vervoeren dan pak je de OV bedrijven extra hard aan dat doet pijn geen ov inkomsten en het is prettiger voor de passagiers die naar hun bestemming moeten of willen.

  35. Adry schreef:

    Ik ben in het bezit van een ns jaarkaart. Reis dagelijks van Nijkerk naar Groningen en vv, kosten enkele reis €24,80. De NS geeft mij nu een compensatie van maximaal €25,00 per dag. Terwijl zij de dienst die ik al betaald (€49,60) heb niet leveren en ik ook nog eens veel kosten moet maken om op mijn werk te kunnen komen. Ik vraag mij af of dit juridisch wel klopt, maar de NS regelt deze compensatie, en moeten we dit klakkeloos accepteren.

    Los van de reden van staking, en de afhandeling door NS. In Nederland heeft nu eenmaal iedereen het recht om te staken, maar genoeg is genoeg, ik verlies mijn begrip, omdat het mij €100 of meer per dag kost, en mijn salaris gaat ook niet omhoog ook in de zorg is de werkdruk hoog. Dus alsjeblieft stop hiermee

  36. Anoniem schreef:

    Hoe zit het met compensatie-regeling?
    Ik reis arriva- traject met NS dalvrij.
    Moet met de bus traject afleggen.
    Kosten 11,60 Euros per dag voor heen- en terugreis.
    De NS heeft besloten dat er niet gereden wordt.
    Zij is dus schadeplichtig aan de reizigers.
    De NS dient een beter CAO-overleg te doen.
    Hoe en waar krijg ik mijn gemaakte reiskosten terug?

  37. Anoniem schreef:

    U bedoelt de goedbetaalde managers en directie dienen hun werk goed te doen!
    Zij moeten weten dat er gestaakt kan worden en als zij de staking in regio’s te lijf gaan met een rijverbod voor geheel Nederland dan is NS schadeplichtig aan de reizigers in geheel Nederland.
    Dat dit wellicht veel extra kosten met zich meebrengt en plus het CAO resultaat ware het beter geweest beter het CAO-overleg in te gaan.
    De zoveelste miskleun van “studentenverenigingsvrienden” die neerkijken op medewerkers en treinreizigers.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.