Foto: Stefan Verkerk
NS en vakbonden FNV, VVMC, VHS en CNV hebben zondagochtend 11 september een principeakkoord bereikt voor een nieuwe cao voor de periode van juli 2022 tot januari 2024. Gedurende die periode gaat het loon gemiddeld 9,25 procent omhoog.
De loonsverhoging bestaat uit 5% meer loon met terugwerkende kracht per 1 juli, en vanaf 1 januari nog eens 3,45% meer loon. Daarbovenop komt in 2022 en 2023 een eenmalige uitkering van € 1.000 op fulltime basis. Ook belooft de spoorvervoerder meer pensioenopbouw en een minimumloon van 14 euro per uur.
Verder zijn er afspraken gemaakt als de inflatie voor 2022 en 2023 hoger uitvalt dan de ramingen van het Centraal Plan Bureau. De vakbonden reppen dan ook van “inflatiereparatie” in een overzicht van hoofdpunten uit het akkoord. Dit houdt in dat werknemers extra geld krijgen als de inflatie dit jaar hoger uitvalt dan de voorspellingen van het Centraal Planbureau. Bij een vol procentpunt meer inflatie gaat het om 500 euro extra bij een fulltime verband. “Het gaat om koopkrachtbehoud gedurende de looptijd van de cao, daarna moeten we er weer opnieuw over onderhandelen”, zegt Jerry Piqué namens het CNV.
Leden van de vakbonden mogen nog stemmen over het principeakkoord. Daarvoor organiseren de bonden informatiesessies, waarna de leden digitaal kunnen laten weten of ze tevreden zijn met het cao-resultaat. “Ik ben pas tevreden als onze leden in grote meerderheid ja hebben gezegd”, zegt FNV-onderhandelaar Henri Janssen. Zijn collega van CNV, Jerry Piqué, verklaart blij te zijn met alle extra toezeggingen die de NS deed. “Ten opzichte van het eindbod in juli is het bijna een verdubbeling.”
Om de werkdruk te verlichten, een belangrijk punt voor het personeel, kunnen werknemers vaker gegarandeerd vrij krijgen dan nu het geval is. Ook heeft de NS volgens de vakbonden toegezegd te onderzoeken hoe de hoeveelheid nachtwerk omlaag kan. Daarnaast gaat het bedrijf volop werven om een pool arbeidskrachten voor het weekend op te zetten, meldt CNV.
De cao-onderhandelingen liepen al maanden, sinds 24 augustus werden er acties georganiseerd. In totaal waren er zes stakingsdagen. Formeel ging het om regionale stakingen, maar NS besloot tot twee keer toe het volledige treinverkeer stil te leggen.
De onderhandelingen werden zaterdagochtend hervat en gingen tot de vroege ochtend van zondag door. Nu er een principeakkoord is bereikt, zijn nieuwe acties – in elk geval voorlopig – van de baan. De acties die gepland stonden voor 13 en 15 september gaan dan ook niet door. Alleen als de achterban van de vakbonden niet akkoord gaat, zijn nieuwe acties niet uit te sluiten.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 11 september 2022 10:51
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…