NS gaat nu echt extra personeel werven tegen agressie

De Nederlandse Spoorwegen gaan tweehonderd medewerkers extra werven om de veiligheid in de trein te vergroten. De vakbonden FNV en CNV en de NS hebben dat donderdagavond laten weten. In de loop van 2017 moeten de extra mensen zijn geworven, opgeleid en inzetbaar zijn.

Vorig jaar had NS al aangegeven dat op donderdag-, vrijdag- en zaterdag de treinen na 22.00 uur een tweede conducteur zouden krijgen. Die afspraak is tot nu toe echter onvoldoende uitgevoerd. Na recent een nieuw steekincident in een trein bij Landgraaf eisten de bonden dat NS haar afspraken zou nakomen.

CNV en FNV hebben inmiddels een akkoord gesloten met NS. Spoorvakbond VVMC wil het resultaat eerst aan haar leden voorleggen. "De VVMC hecht er grote waarde aan om van haar leden te horen of de genoemde punten voldoende zijn om verder te praten met de NS", zegt de bond in een reactie.

De vakbonden en NS hebben inmiddels een aantal gesprekken gehad over maatregelen om de veiligheid van NS-personeel te vergroten. NS gaat 140 extra hoofdconducteurs inzetten. Ook komen er zestig medewerkers veiligheid & service, die als vliegende teams inzetbaar zijn. Zij worden ingezet op de overige avonden en op treinen en lijnen waarvan uit ervaring blijkt dat agressie er meer dan gemiddeld voorkomt.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) trekt eenmalig 10 miljoen euro extra uit om agressie in het openbaar vervoer te verminderen. De flexteams worden mede betaald door haar ministerie. Dijksma: "Machinisten, conducteurs en andere mensen werkzaam in het ov doen maatschappelijk belangrijk en moeilijk werk. Dan is er maar één devies: voor die mensen hebben we allemaal respect en je blijft met je handen van ze af.´´ Door de financiële middelen van Dijksma kan de werving van de zestig veiligheid & service medewerkers binnen twee weken beginnen.

CNV en FNV zijn blij met het resultaat. Marjan Rintel van NS Reizigers zegt er van overtuigd te zijn dat hiermee de veiligheid naar een hoger plan gaat. NS verwacht dat de extra mensen in de loop van volgend jaar geworven, opgeleid en inzetbaar zijn. Eind 2018 worden de maatregelen geëvalueerd; een extern onderzoeksbureau moet de effecten meten.

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug