NS gaat reizigers in spits wijzen op rustigere treinen

NS gaat in het najaar treinreizigers in de spits wijzen op rustige treinen. Reizigers zullen onder meer via pushmeldingen op hun telefoon gewezen worden op treinen waarin meer zitplaatsen beschikbaar zijn.

NS begint maandag 1 september met het onder de aandacht brengen van rustige treinen en blijft dat het hele najaar doen. September is doorgaans de drukste treinmaand, met dinsdagen en donderdagen als drukste dagen. Naast het inzetten van pushmeldingen, die alleen te ontvangen zijn als je de NS-app hebt, gaat NS via de kortingen van de PrijsTijd Deals reizigers proberen te verleiden voor een rustigere trein te kiezen.

Veel drukke treinen hebben rustig alternatief

Volgens het spoorbedrijf zijn er veel drukke treinen die een rustiger alternatief hebben. Zoals de sprinter tussen Den Haag Moerwijk en Den Haag HS op dinsdagochtend om 08:12 uur. In deze trein staat meer dan een derde van de reizigers, terwijl in de trein tien minuten eerder, twee derde van alle zitplaatsen vrij is en ook in de trein tien minuten later is de helft van de zitplaatsen vrij.

Ook alle treinen weer verlengd

Vanaf maandag verlengt NS de treinen door het hele land en volgens het spoorbedrijf zullen vooral reizigers tussen Alkmaar en Utrecht, Utrecht en Nijmegen en Rotterdam en Leiden dit merken. “Ieder jaar zetten we in het najaar langere treinen in waar dat kan, ook dit jaar. Maar daar zit wel een maximum aan”, zegt Tijmen Voet, directeur Dienstregeling bij NS. “In de spits zien we piekdrukte, daarom zijn langere treinen dan nodig. Buiten die uren rijden ze grotendeels leeg rond of staan ze geparkeerd. Dat is duur en inefficiënt.”

‘Spreiden is slimmer’

NS hoopt dat het verwijzen naar rustigere alternatieven de piekdrukte vermindert. Als een klein percentage reizigers een minder druk alternatief kiest, kan dat volgens het spoorbedrijf al een hoop schelen. Voet: “Nog meer treinen rijden en nog meer treinen verlengen vraagt grote investeringen, als het al zou kunnen. Dat zijn kosten die uiteindelijk door de reiziger en de belastingbetaler betaald worden. Spreiden is vanuit maatschappelijk oogpunt slimmer.”

Voorlopig gaat NS het hele najaar reizigers wijzen op rustigere alternatieven. Of het spoorbedrijf dit later ook tijdens andere drukke perioden gaat doen, hangt af van de ervaringen dit najaar, aldus een woordvoerder.

De drukste treinen en hun alternatief op dinsdagen, volgens NS

  • De intercity van 08:23 uur van Breda naar Rotterdam. Volgens NS moet moet een derde van de reizigers staan. Drie minuten later vertrekt in Breda de EuroCity vanaf hetzelfde eilandperron naar Rotterdam. Daarin is meer dan de helft van de zitplaatsen nog vrij. De EuroCity is zonder toeslag te gebruiken.
  • De sprinter van 08:08 uur van Driebergen-Zeist naar Utrecht Centraal. Ruim een vijfde van de reizigers moet staan. Een kwartier eerder vertrekt eenzelfde sprinter die voor ruim een derde is gevuld.
  • De sprinter van 08:38 uur vanaf Driebergen-Zeist naar Utrecht Centraal. Daarin moet een vijfde van de reizigers staan. De trein die twintig minuten later gaat, zit nog niet voor een derde vol.
  • De intercity van 07.39 uur van Den Bosch naar Utrecht Centraal. Daarin moet ruim een tiende van de reizigers staan. In de trein tien minuten later is nog een kwart van de zitplaatsen vrij. In de trein die tien minuten eerder gaat, is nog een vijfde van de stoelen onbezet.
  • De intercity van 08:41 uur van Rotterdam naar Schiphol via de hsl. Een tiende van de reizigers moet staan. In de trein tien minuten later is nog een derde van de zitplaatsen vrij.
  • De sprinter van 08:18 uur van Meppel naar Zwolle. Daarin moet een aantal reizigers staan. Vier minuten later gaat er een sprinter waarin iets minder dan de helft van de zitplaatsen nog vrij is.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 26 augustus 2025 22:24

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug