Keerspoor bij Harderwijk krijgt prioriteit boven overwegen

ProRail gaat versneld onderzoek doen naar een keerspoor bij Harderwijk. Pas daarna wordt gekeken naar een oplossing voor de overwegen op het traject tussen Amersfoort en Harderwijk waar maandag weer een extra spitstrein is gaan rijden.

De extra spitstrein werd mogelijk gemaakt omdat de Tweede Kamer besloot 10 miljoen euro vrij te maken om maatregelen te nemen bij de ongeveer twintig overwegen op het traject tussen Nijkerk en Ermelo. Maar volgens ProRail-woordvoerster Mirjam de Witte heeft het ministerie gevraagd om eerst te kijken wat de effecten zijn van een keerspoor bij Harderwijk en woningbouwplannen langs het traject.

Nu rijden treinen kilometers lang leeg

De treinen van Amersfoort naar Harderwijk kunnen nu niet keren bij Harderwijk waardoor ze leeg moeten doorrijden naar Nunspeet om daar te keren. ’’Dit leidt tot onnodig veel kilometers met leeg treinmaterieel’’, legt De Witte uit aan Treinreiziger.nl. ’’Een keervoorziening op of dichtbij Harderwijk zou daarom veel beter zijn. Ook is een nieuwe keervoorziening randvoorwaardelijk voor de verdere doorontwikkeling van het treinproduct tot de gewenste doorgetrokken intercity’s vanuit Amersfoort.’’

Pas als de uitkomsten bekend zijn van de onderzoeken naar een keerlus en de woningbouw gaat ProRail kijken naar de overwegen. ’’Op deze manier kunnen we in één keer de goede maatregelen treffen.’’ Het waren de overwegen die er in eerste instantie voor zorgden dat de extra spitstreinen niet konden rijden. Volgens Europese regels kunnen er op een treintraject met overwegen niet zonder meer extra treinen gaan rijden.

Zicht op maatregelen ook genoeg voor groen licht

Dat de extra trein toch rijdt voordat de overwegen zijn aangepakt, kan omdat ProRail extra treinen ook mag toestaan als er zicht is op maatregelen. Het door de Kamer uitgetrokken geld gaf genoeg perspectief.

Maandagochtend gaf staatssecretaris Chris Jansen het vertreksignaal voor de eerste extra spitstrein. Van maandag tot en met donderdag gaat er drie keer in de ochtend en drie keer in de middag een extra trein van Amersfoort naar Harderwijk en weer terug. Volgens de NS zijn reizigers vanuit Harderwijk met de spitstrein tien minuten sneller op Amersfoort Centraal en een half uur sneller in Amsterdam Zuid. Opstappers in groeikern Nijkerk zijn zeven minuten sneller op Utrecht Centraal en ruim twintig minuten sneller op Amsterdam Zuid.

Voor het jaar 2020 reed er ook een extra spitstrein maar door een gebrek reizigers en personeel tijdens de coronapandemie werd de trein geschrapt.

Staatssecretaris Chris Jansen fluit de eerste spitstrein weg. Foto NS

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 8 april 2025 08:52

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

5 uur terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

8 uur terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

1 dag terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

1 dag terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

1 dag terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

2 dagen terug