Foto: Maurits90 via Wikipedia
De NS heeft in 2014 in totaal vijf percelen verkocht, die eigenlijk helemaal niet verkocht hadden mogen worden. NS verkocht de grond, samen met een reeks andere percelen, voor de symbolische prijs van een euro. Het spoorbedrijf heeft de grond nu weer teruggekocht voor ruim 61.000 euro.
Dat meldt het Algemeen Dagblad zaterdag. Een woordvoerder bevestigt de fout. Zo werd de stationsgrond rond NS-station Soest per abuis verkocht. Ook het busstation van Hoogeveen, pal voor de deur van het NS-station daar, bleek per ongeluk weggegeven aan een vastgoedhandelaar. NS-woordvoerder Iris Reshef: “Dit kwam door een administratieve fout.” Het ging ook nog om stukken grond in Den Haag, Rijssen en Voorthuizen.
Reshef benadrukt dat NS in totaal 1900 percelen van de hand deed. De uitglijder was onderdeel van twee grote vastgoeddeals van NS, die eerder al door het Algemeen Dagblad werden onthuld. Bij die deals wisten twee zakenmannen in totaal 48 miljoen euro te verdienen met de aan- en verkoop van spoorgrond.
De percelen werden eerst aangeboden aan ProRail, maar die besloot na een negatief advies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat de gronden niet te kopen. NS verkocht de grond vervolgens voor een symbolisch bedrag aan twee slimme zakenmannen, die daarnaast miljoenen euro’s ontvingen om de grond te kunnen onderhouden. Later kwam ProRail erachter de grond toch nodig te hebben. De spoorbeheerder heeft vervolgens 33 miljoen euro neergeteld om de percelen alsnog te kopen. ProRail benadrukt de grond nooit voor een symbolische prijs aangeboden te hebben gekregen, maar alleen voor een marktconform aankoopbedrag. En zonder geld om de grond te kunnen onderhouden.
Uit onderzoek van het Algemeen Dagblad blijkt dat de twee omstreden gronddeals binnen NS al langer vragen oproepen. Zo waren er vermoedens dat één van de betrokken vastgoedondernemers voorkennis had toen hij een bod op de gronden deed. “NS heeft mede na vragen uit de markt onderzoek gedaan naar de wijze waarop de vastgoedportefeuilles verkocht zijn, en hoe het proces verlopen is”, vertelt Reshef aan het AD. NS stelt dat daarbij geen onregelmatigheden zijn aangetroffen, maar wil geen inzage geven in het onderzoek.
This post was last modified on 7 januari 2019 22:22
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…