Home

NS gaf per ongeluk stationsgrond weg

De NS heeft in 2014 in totaal vijf percelen verkocht, die eigenlijk helemaal niet verkocht hadden mogen worden. NS verkocht de grond, samen met een reeks andere percelen, voor de symbolische prijs van een euro. Het spoorbedrijf heeft de grond nu weer teruggekocht voor ruim 61.000 euro. 

Administratief foutje

Dat meldt het Algemeen Dagblad zaterdag. Een woordvoerder bevestigt de fout. Zo werd de stationsgrond rond NS-station Soest per abuis verkocht. Ook het busstation van Hoogeveen, pal voor de deur van het NS-station daar, bleek per ongeluk weggegeven aan een vastgoedhandelaar. NS-woordvoerder Iris Reshef: “Dit kwam door een administratieve fout.” Het ging ook nog om stukken grond in Den Haag, Rijssen en Voorthuizen.

48 miljoen euro

Reshef benadrukt dat NS in totaal 1900 percelen van de hand deed. De uitglijder was onderdeel van twee grote vastgoeddeals van NS, die eerder al door het Algemeen Dagblad werden onthuld. Bij die deals wisten twee zakenmannen in totaal 48 miljoen euro te verdienen met de aan- en verkoop van spoorgrond.

Eerdere grondblunder

De percelen werden eerst aangeboden aan ProRail, maar die besloot na een negatief advies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat de gronden niet te kopen. NS verkocht de grond vervolgens voor een symbolisch bedrag aan twee slimme zakenmannen, die daarnaast miljoenen euro’s ontvingen om de grond te kunnen onderhouden. Later kwam ProRail erachter de grond toch nodig te hebben. De spoorbeheerder heeft vervolgens 33 miljoen euro neergeteld om de percelen alsnog te kopen. ProRail benadrukt de grond nooit voor een symbolische prijs aangeboden te hebben gekregen, maar alleen voor een marktconform aankoopbedrag. En zonder geld om de grond te kunnen onderhouden.

Voorkennis?

Uit onderzoek van het Algemeen Dagblad blijkt dat de twee omstreden gronddeals binnen NS al langer vragen oproepen. Zo waren er vermoedens dat één van de betrokken vastgoedondernemers voorkennis had toen hij een bod op de gronden deed. “NS heeft mede na vragen uit de markt onderzoek gedaan naar de wijze waarop de vastgoedportefeuilles verkocht zijn, en hoe het proces verlopen is”, vertelt Reshef aan het AD. NS stelt dat daarbij geen onregelmatigheden zijn aangetroffen, maar wil geen inzage geven in het onderzoek.

  • Tips over deze zaak of andere spoorgrondzaken? Mail redactie@treinreiziger.nl

This post was last modified on 7 januari 2019 22:22

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug