NS: Geen treinen, geen bussen en geen compensatie voor Delftse treinreizigers

Wie woensdag op donderdagnacht per trein van of naar Delft reist heeft pech. De nachttreinen worden omgeleid via Gouda. Normaal rijden er dan vervangende bussen. Maar die zullen niet rijden. Het spoorbedrijf zegt op Twitter dat reizigers bovendien geen compensatie hoeven te verwachten.

Geen vervoer, geen compensatie

“Een claim indienen is niet een mogelijkheid omdat dit van tevoren is aangekondigd” zegt NS op het platform. De thuisbrengarantie is alleen van toepassing op de laatste trein, reageert het spoorbedrijf. Normaal gesproken is er nooit een laatste trein, die ontstaat echter wel doordat het nachtnet uitvalt. Toch is de thuisbrenggarantie niet van toepassing, stelt NS. “De thuisbrengplicht is van toepassing als jij al aan het reizen bent en je plots niet meer thuis kan komen omdat de laatste trein niet meer vertrekt. Nu dit al bekend is kan je hierop anticiperen”, laat de vervoerder op Twitter weten.

Geschillencommissie

Of de lezing van NS correct is, valt te bezien. De vervoerder belooft geplande aanpassingen ten minste tien dagen voor vertrek in de reisplanner te verwerken. Zeker voor reizigers die al een ticket hebben, gaat het antwoord van NS daarom niet op. Treinreiziger.nl roept gedupeerde treinreizigers op zich eerst te melden bij NS. Mochten die voet bij stuk houden, dan kan een gang naar de geschillencommissie voor duidelijkheid zorgen.

Tijdens recente werkzaamheden tussen Zwolle en Groningen slaagde NS er ook niet in om voldoende bussen in te zetten. Er is een tekort aan touringcarchauffeurs. Daardoor moeten bedrijven vroegtijdig reserveren. Dat was bij de werkzaamheden in Noord-Nederland volgens Drenthe Tours niet gebeurd. Dat er nu geen bussen kunnen worden ingezet houdt wellicht verband met de voetbalwedstrijd van Feijenoord en de schaarste, zo speculeert Treinreiziger.nl.

This post was last modified on 25 mei 2022 10:18

Bekijk reacties

  • Met de vooruitzichten op de aanstaande werkzaamheden tussen Eindhoven en Utrecht, kunnen de reizigers aldaar de borst nat maken, wetende dat NS het liefst ziet dat u in de auto stapt.

    Wie volgende week een uitstapje wil maken met een touringcar, slaagt er zonder al te veel moeite in om er eentje te regelen. Maar blijkbaar is dat een klus die niet te klaren valt door de partners van NS. Wat een hopeloze incompetentie!

    • Zou jij je touringcars verhuren aan NS in de nacht na de conference league finale van Feyenoord?

      • NS wil natuurlijk trein vervangende bussen voor een appel en een ei hebben. Je kan veel meer verdienen als touringcarbedrijf met een schoolreisje of een dagtochtje met bejaarden.

        • Geef de NS eens ongelijk dat ze voor een appel en een ei vervangende bussen wil hebben.

          Als ik de reacties op deze site lees dan vinden veel mensen het ov te duur. Daarnaast willen veel mensen ook voor een dubbeltje een dagkaart (geen dagretour) kunnen kopen bij de Kruidvat waarmee ze ook in de avondspits kunnen reizen.

          Blijft er weinig geld over om vervangende bussen te betalen.

        • OV duur?
          Goedkoper dan NS vervangend busvervoer ga je het niet vinden. Niemand checkt in- of uit en er wordt niets gecontroleerd.
          Ik heb afgelopen jaren tientallen keren met de NS bussen moeten reizen en er staat altijd een mobiel in- en uitcheck paaltje maar vrijwel niemand maakt er gebruik van.
          En bij al die busreizen is er nog nooit een controle geweest. Niet bij in- of uitstappen en al helemaal niet in de bus, want die heeft alleen een chauffeur.

          En voor iedereen losgaat.. ik check zelf wel in maar heb dalvrij, dus voor mij maakt het niets uit.

        • @Ruud
          Bedoel je te zeggen dat we medelijden moeten hebben met NS omdat ze kennelijk te lui zijn om vervoerbewijzen te controleren in het treinvervangend vervoer en daarmee zwartrijden faciliteren?

        • Ruud, je concludeert wel erg snel dat mensen die niet inchecken bij de treinvervangende bussen, ook allemaal zwartrijders zijn. Zoals je weet hoef je niet om te checken als je van de trein overstapt op een treinvervangende bus, dus als er b.v. bussen rijden tussen Utrecht en Den Bosch, zullen reizigers tussen Amsterdam en Maastricht inderdaad niet in- en uitchecken bij de bus. Bovendien kunnen reizigers ook gewoon bij de normale paaltjes van het station in- en uitchecken, dat hoeft niet per sé bij de mobiele paaltjes bij de bus te gebeuren. Al met al is het absoluut geen feit dat mensen die niet bij de mobiele paaltjes in- of uitchecken allemaal zwartrijders zijn.

    • Zegt iemand die trein alleen kent als zijnde voorbij rijdend uitzicht als weer eens in file staat op een van 's lands auto"snel"wegen.

      • Doorgaans heb ik minder vertraging op de autosnelweg dan met de trein. Als ik naar iets belangrijks moet neem ik dan ook altijd de auto, want de trein is simpelweg te onbetrouwbaar. Het is dat ik het studentenreisproduct heb, want zodra ik daar geen recht meer op heb ga je mij met de huidige dienstverlening van de NS nooit meer in een Nederlandse trein terugzien.

    • Zegt iemand die trein hoogst waarschijnlijk alleen kent als zijnde voorbij rijdend uitzicht als weer eens in file staat op een van 's lands auto"snel"wegen.

  • Dit lijkt de nieuwste smoes van NS om zijn klanten te benadelen in plaats van te koesteren, we hebben de nachtelijke treinuitval naar en van Delft tevoren aangekondigd dus pech voor jullie. Zoek het lekker uit, betaal zelf je taxi, lekker puh!
    NS komt hiermee hopelijk niet weg. Dit lijkt te passen bij het onnodig een hele dag lang platleggen van de NS-treinen begin april, het tussendoor en vanaf half juni structureel opheffen van diverse treinseries (en het willen invoeren van een uitgedunde zomervakantiedienstregeling in '23), het te krap inkopen van trein vervangende bussen in Noord Nederland en het ijskoud laten staan van late overstappers aldaar omdat de aansluitende bussen al weg waren, net als het NS-personeel. NS lijkt zich niet druk te maken om imagoschade/klanten de auto injagen. Daarover maakt NS zich zelden druk. Alleen als er weer eens een nieuwe concessie moet worden binnen gehengeld met mooie plannen.

  • Op de site van NS staat:

    "https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/logistieke-beperkingen-delft-nacht-25-op-26-mei.html"

    Als reden geeft men dus op:
    logistieke beperkingen

    Wat in gewoon Nederlands betekend dat er geen treinen en/of bussen beschikbaar zijn voor dit traject.

    • Recent stond in Zutphen op borden vermeldt:"Geen treinen Groninggen - Meppel. Geen bussen. Eigen vervoerd regelen."
      Alsof het vervoer in Nl gratis is en men daarom geen service hoeft te verwachten
      .

  • Volgens mij is het al een hele periode dat op sommige nachten door de week de treinen van het nachtnet worden tussen Rotterdam en Den Haag worden omgeleid via Gouda en daardoor Delft niet aandoen. Wat wel apart is dat er voor deze datum geen vervangend busvervoer door NS is geregeld. Dit zou, zoals hierboven wordt vermeld kunnen komen door overmacht door onbeschikbaarheid van bus (chauffeurs) wegens evenementen.

    Toch is het vreemd dat NS weigert een compensatieregeling te ondersteunen. De uitgevallen ritten langs Delft vallen immers wel in het spoorboekje van het nachtnet dat onderdeel is van de vervoersconcessie die NS uitvoert.

    • Ik vermoed dat touringcarbedrijven er geen trek in hebben om hun bussen in de nacht na de europese finale van Feyenoord te laten slopen door dronken en doorgesnoven supporters en daarom dus weigeren bussen te leveren.

      • Dat touringcarbedrijven daar geen behoefte aan hebben is één ding, maar daar heeft de reiziger én de wet geen boodschap aan. Dan moet de NS zelf desnoods maar een vloot bussen aankopen of de concessie opzeggen indien ze niet kunnen of willen leveren. Dat biedt duidelijkheid aan de reiziger en belastingbetaler.

        • Gezien de puinhoop na afloop in Rotterdam toch een verstandige beslissing van NS.

    • Elke woensdagnacht wordt het nachtnet in Delft inderdaad met een snelbus uitgevoerd: Drie ritten richting Den Haag en vier ritten richting Rotterdam. In die nacht mag er een aantal uur geen treinverkeer over dat traject rijden voor het geval Prorail ongepland kleine reparaties moet uitvoeren. Het artikel gaat dus deels over bussen die NS het hele jaar door elke week hoort te laten rijden.

  • Lijkt mij logisch. Van waar de ophef?

    En waarom worden twitterberichten ingeplakt en ook nog eens in de tekst geciteerd (met knip en plak). Tijd en ruimte verspilling. Is daar al vervangend vervoer voor geregeld.

      • Dries klaagt alleen maar reist waarschijnlijk maar 2 keer per jaar met het ov..

        • Meneerof mevrouw M. Ik vind het buitengewoon laf van u dat u niet uw volledige en echte naam plaatst bij uw op de persoonsgerichte opmerking aan het adres van de heer Molenaar

        • Beste Bert, de meesten hier gebruiken schuilnamen. Dat iemand er dan slechts een letter voor gebruikt maakt er niks bijzonders aan en je opmerking gaat dit voor M niet veranderen. Bewaar je frustratie voor zaken die er toe doen en waar je wat mee kan bereiken.

        • Beste W.Crommelin.
          Graag niet invullen voor iemand anders. Ik heb totaal geen last van frustraties, zoals u suggereert Ik ben echter voor de regel van open vizier als pijlen gericht worden op een persoon. Geef dan aan wie je bent. In dat geval vind ik verschuilen achter "M" ronduit laf en dat heeft niets met frustraties te maken. Ik ga vaak de discussie met de heer Molenaar aan, maar doe dat gewoon onder mijn eigen eigen naam.
          Hoe ik iets wil bereiken, bepaal ik zelf wel.

        • Laten we wel wezen. Alleen Hildebrand is hier niet anoniem. Iedereen kan een naam opgeven naar wens.

        • Dat kan inderdaad. Je kunt zelfs ook anoniem reageren, maar laten mensen die stoer willen doen en "flinke woorden" gebruiken tegen een persoon gericht, die ook gebruikt maakt van dit forum, dan wel zou zo flink zijn, omdat gewoon onder hun eigen naam te doen.
          Kijk een forum is om diverse meningen te uiten en op elkaar te reageren, maar doe het wel over de inhoud.

  • ...Pineut...
    Het OV en de vervoers mobiliteit in Nederland ligt steeds meer op z'n gat. 1) Vooraf aangekondigde werkzaamheden zonder vervangend busvervoer, 2) uitstel naar afstel elektrificatie Roermond - Nijmegen, 3) geen trams Maastricht - Hasselt, 4) luchthaven Schiphol wordt nu een kluchthaven Schiphol genoemd staat in de krant, 5) nieuwe terminal Lelystad ligt stof te happen en wordt (nog) niet in gebruik genomen, 6) stads bussen die in steeds meer steden niet meer in en door een wijk gaan rijden maar eromheen, 7) beperkingen reisopties en kaart diversificatie met het spoor worden bemoeilijkt enzovoorts, enzovoorts.
    Wie geen eigen vervoer heeft en bijvoorbeeld niet van een auto gebruik kan maken wordt het steeds lastiger om in ons land zijn weg te vinden en als je dan ook nog een vliegreis wilt maken vanaf onze nationale luchthaven na een eventuele treinreis is pas echt de pineut en moet goede schoenen aantrekken omdat het begrip benen strekken door de chaotische toestanden een negatieve betekenis krijgt.
    Makkelijker kunnen ze het in OV land niet maken, wel steeds moeilijker...!

  • AFgelopen weekend as er ook Bus ipv train tussen D Haag en Schiedam-dus via Delft.
    Opvallend-en nog nergens anders gemeld gezien: er waren dit keer zelfs hele vreemde tour-cars ingezet: uit SLOVENIJA en uit LITHUANIA! Ik woon langs de route en vond de naam al vreemd en toen ik op stap moest bleek dit.
    Dit naast tenminste het halve wagenpark van Ringelberg dat te Schiedam stond te niksen.
    Nachtbus: HTM heeft recent aangekondigd vooralsnog af te zien van her-opstart van de weekend-nachtbussen.

  • Ooit heb ik uit idealistische overwegingen voor de trein gekozen ipv de auto.
    Wat heb ik daar ontzettend veel spijt van. Het hele OV in Nederland is één grote dure en vooral onbeschofte puinzooi. Vooral de NS en Arriva maken er een potje van. Overal gerommel op het spoor en de gestrande reiziger bekijkt het maar
    Helaas ben ik nu te oud om als nog voor de auto te gaan. Maar wat een vrijheid heb je
    dan. Het OV had nooit mogen liberaliseren
    Had een Nutsvoorziening moeten blijven.

    • Met een nutsvoorziening was er nog meer NS geweest dus uw conclusie is nogal onlogisch

    • In het oosten van Duitsland huurt DB ook vaak Poolse bussen in (goedkoper) en bijna werkzaamheden rond Eindhoven zie soms ook Belgische bussen.

      • Hahaha, Belgische bussen voor NS in Eindhoven. Is het toegestaan om in deze bussen Belgenmoppen te vertellen?

Share

Recent Posts

Spoorgebruik wordt 12% duurder (en daardoor ook het treinkaartje)

De Nederlandse Spoorwegen en andere vervoerders moeten in 2023 gemiddeld 12 procent meer gebruiksvergoeding betalen…

6 dagen terug

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

1 week terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

1 week terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

1 week terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

1 week terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

2 weken terug