fbpx
Foto: Archief

NS: Geen treinen, geen bussen en geen compensatie voor Delftse treinreizigers

25 mei 2022 8:35

Wie woensdag op donderdagnacht per trein van of naar Delft reist heeft pech. De nachttreinen worden omgeleid via Gouda. Normaal rijden er dan vervangende bussen. Maar die zullen niet rijden. Het spoorbedrijf zegt op Twitter dat reizigers bovendien geen compensatie hoeven te verwachten.

Geen vervoer, geen compensatie

“Een claim indienen is niet een mogelijkheid omdat dit van tevoren is aangekondigd” zegt NS op het platform. De thuisbrengarantie is alleen van toepassing op de laatste trein, reageert het spoorbedrijf. Normaal gesproken is er nooit een laatste trein, die ontstaat echter wel doordat het nachtnet uitvalt. Toch is de thuisbrenggarantie niet van toepassing, stelt NS. “De thuisbrengplicht is van toepassing als jij al aan het reizen bent en je plots niet meer thuis kan komen omdat de laatste trein niet meer vertrekt. Nu dit al bekend is kan je hierop anticiperen”, laat de vervoerder op Twitter weten.

Geschillencommissie

Of de lezing van NS correct is, valt te bezien. De vervoerder belooft geplande aanpassingen ten minste tien dagen voor vertrek in de reisplanner te verwerken. Zeker voor reizigers die al een ticket hebben, gaat het antwoord van NS daarom niet op. Treinreiziger.nl roept gedupeerde treinreizigers op zich eerst te melden bij NS. Mochten die voet bij stuk houden, dan kan een gang naar de geschillencommissie voor duidelijkheid zorgen.

Tijdens recente werkzaamheden tussen Zwolle en Groningen slaagde NS er ook niet in om voldoende bussen in te zetten. Er is een tekort aan touringcarchauffeurs. Daardoor moeten bedrijven vroegtijdig reserveren. Dat was bij de werkzaamheden in Noord-Nederland volgens Drenthe Tours niet gebeurd. Dat er nu geen bussen kunnen worden ingezet houdt wellicht verband met de voetbalwedstrijd van Feijenoord en de schaarste, zo speculeert Treinreiziger.nl.

60 gedachten aan “NS: Geen treinen, geen bussen en geen compensatie voor Delftse treinreizigers”

  1. bert sitters schreef:

    “NS zet bussen in” nee dus

  2. Annemiek schreef:

    Met de vooruitzichten op de aanstaande werkzaamheden tussen Eindhoven en Utrecht, kunnen de reizigers aldaar de borst nat maken, wetende dat NS het liefst ziet dat u in de auto stapt.

    Wie volgende week een uitstapje wil maken met een touringcar, slaagt er zonder al te veel moeite in om er eentje te regelen. Maar blijkbaar is dat een klus die niet te klaren valt door de partners van NS. Wat een hopeloze incompetentie!

    1. Anoniem schreef:

      Zou jij je touringcars verhuren aan NS in de nacht na de conference league finale van Feyenoord?

      1. Peter Janssen schreef:

        NS wil natuurlijk trein vervangende bussen voor een appel en een ei hebben. Je kan veel meer verdienen als touringcarbedrijf met een schoolreisje of een dagtochtje met bejaarden.

        1. Wouter schreef:

          Geef de NS eens ongelijk dat ze voor een appel en een ei vervangende bussen wil hebben.

          Als ik de reacties op deze site lees dan vinden veel mensen het ov te duur. Daarnaast willen veel mensen ook voor een dubbeltje een dagkaart (geen dagretour) kunnen kopen bij de Kruidvat waarmee ze ook in de avondspits kunnen reizen.

          Blijft er weinig geld over om vervangende bussen te betalen.

        2. Ruud schreef:

          OV duur?
          Goedkoper dan NS vervangend busvervoer ga je het niet vinden. Niemand checkt in- of uit en er wordt niets gecontroleerd.
          Ik heb afgelopen jaren tientallen keren met de NS bussen moeten reizen en er staat altijd een mobiel in- en uitcheck paaltje maar vrijwel niemand maakt er gebruik van.
          En bij al die busreizen is er nog nooit een controle geweest. Niet bij in- of uitstappen en al helemaal niet in de bus, want die heeft alleen een chauffeur.

          En voor iedereen losgaat.. ik check zelf wel in maar heb dalvrij, dus voor mij maakt het niets uit.

        3. Johan schreef:

          @Ruud
          Bedoel je te zeggen dat we medelijden moeten hebben met NS omdat ze kennelijk te lui zijn om vervoerbewijzen te controleren in het treinvervangend vervoer en daarmee zwartrijden faciliteren?

        4. Puck schreef:

          Ruud, je concludeert wel erg snel dat mensen die niet inchecken bij de treinvervangende bussen, ook allemaal zwartrijders zijn. Zoals je weet hoef je niet om te checken als je van de trein overstapt op een treinvervangende bus, dus als er b.v. bussen rijden tussen Utrecht en Den Bosch, zullen reizigers tussen Amsterdam en Maastricht inderdaad niet in- en uitchecken bij de bus. Bovendien kunnen reizigers ook gewoon bij de normale paaltjes van het station in- en uitchecken, dat hoeft niet per sé bij de mobiele paaltjes bij de bus te gebeuren. Al met al is het absoluut geen feit dat mensen die niet bij de mobiele paaltjes in- of uitchecken allemaal zwartrijders zijn.

      2. Mis-ier schreef:

        Hahahahaha

  3. Anoniem schreef:

    Wat een kwaliteits ov hebben we in Nederland hè….

    1. Pjotr schreef:

      Zegt iemand die trein alleen kent als zijnde voorbij rijdend uitzicht als weer eens in file staat op een van ‘s lands auto”snel”wegen.

      1. CK schreef:

        Doorgaans heb ik minder vertraging op de autosnelweg dan met de trein. Als ik naar iets belangrijks moet neem ik dan ook altijd de auto, want de trein is simpelweg te onbetrouwbaar. Het is dat ik het studentenreisproduct heb, want zodra ik daar geen recht meer op heb ga je mij met de huidige dienstverlening van de NS nooit meer in een Nederlandse trein terugzien.

    2. Pjotr schreef:

      Zegt iemand die trein hoogst waarschijnlijk alleen kent als zijnde voorbij rijdend uitzicht als weer eens in file staat op een van ‘s lands auto”snel”wegen.

  4. K. van Sambeek schreef:

    Dit lijkt de nieuwste smoes van NS om zijn klanten te benadelen in plaats van te koesteren, we hebben de nachtelijke treinuitval naar en van Delft tevoren aangekondigd dus pech voor jullie. Zoek het lekker uit, betaal zelf je taxi, lekker puh!
    NS komt hiermee hopelijk niet weg. Dit lijkt te passen bij het onnodig een hele dag lang platleggen van de NS-treinen begin april, het tussendoor en vanaf half juni structureel opheffen van diverse treinseries (en het willen invoeren van een uitgedunde zomervakantiedienstregeling in ’23), het te krap inkopen van trein vervangende bussen in Noord Nederland en het ijskoud laten staan van late overstappers aldaar omdat de aansluitende bussen al weg waren, net als het NS-personeel. NS lijkt zich niet druk te maken om imagoschade/klanten de auto injagen. Daarover maakt NS zich zelden druk. Alleen als er weer eens een nieuwe concessie moet worden binnen gehengeld met mooie plannen.

  5. Stokbosveen schreef:

    Op de site van NS staat:

    “https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/logistieke-beperkingen-delft-nacht-25-op-26-mei.html”

    Als reden geeft men dus op:
    logistieke beperkingen

    Wat in gewoon Nederlands betekend dat er geen treinen en/of bussen beschikbaar zijn voor dit traject.

    1. Louise van Hoven schreef:

      Recent stond in Zutphen op borden vermeldt:”Geen treinen Groninggen – Meppel. Geen bussen. Eigen vervoerd regelen.”
      Alsof het vervoer in Nl gratis is en men daarom geen service hoeft te verwachten
      .

      1. dries molenaar schreef:

        Met zoveel taalfouten kan men zo’n bericht niet serieus nemen.

  6. Kees schreef:

    Volgens mij is het al een hele periode dat op sommige nachten door de week de treinen van het nachtnet worden tussen Rotterdam en Den Haag worden omgeleid via Gouda en daardoor Delft niet aandoen. Wat wel apart is dat er voor deze datum geen vervangend busvervoer door NS is geregeld. Dit zou, zoals hierboven wordt vermeld kunnen komen door overmacht door onbeschikbaarheid van bus (chauffeurs) wegens evenementen.

    Toch is het vreemd dat NS weigert een compensatieregeling te ondersteunen. De uitgevallen ritten langs Delft vallen immers wel in het spoorboekje van het nachtnet dat onderdeel is van de vervoersconcessie die NS uitvoert.

    1. Brabo schreef:

      Ik vermoed dat touringcarbedrijven er geen trek in hebben om hun bussen in de nacht na de europese finale van Feyenoord te laten slopen door dronken en doorgesnoven supporters en daarom dus weigeren bussen te leveren.

      1. CK schreef:

        Dat touringcarbedrijven daar geen behoefte aan hebben is één ding, maar daar heeft de reiziger én de wet geen boodschap aan. Dan moet de NS zelf desnoods maar een vloot bussen aankopen of de concessie opzeggen indien ze niet kunnen of willen leveren. Dat biedt duidelijkheid aan de reiziger en belastingbetaler.

        1. Anoniem schreef:

          Gezien de puinhoop na afloop in Rotterdam toch een verstandige beslissing van NS.

    2. Johan schreef:

      Elke woensdagnacht wordt het nachtnet in Delft inderdaad met een snelbus uitgevoerd: Drie ritten richting Den Haag en vier ritten richting Rotterdam. In die nacht mag er een aantal uur geen treinverkeer over dat traject rijden voor het geval Prorail ongepland kleine reparaties moet uitvoeren. Het artikel gaat dus deels over bussen die NS het hele jaar door elke week hoort te laten rijden.

  7. dries molenaar schreef:

    Lijkt mij logisch. Van waar de ophef?

    En waarom worden twitterberichten ingeplakt en ook nog eens in de tekst geciteerd (met knip en plak). Tijd en ruimte verspilling. Is daar al vervangend vervoer voor geregeld.

    1. Louise van Hoven schreef:

      U reist vast niet met het OV.

      1. M schreef:

        Dries klaagt alleen maar reist waarschijnlijk maar 2 keer per jaar met het ov..

        1. bert sitters schreef:

          Meneerof mevrouw M. Ik vind het buitengewoon laf van u dat u niet uw volledige en echte naam plaatst bij uw op de persoonsgerichte opmerking aan het adres van de heer Molenaar

        2. W. Crommelin schreef:

          Beste Bert, de meesten hier gebruiken schuilnamen. Dat iemand er dan slechts een letter voor gebruikt maakt er niks bijzonders aan en je opmerking gaat dit voor M niet veranderen. Bewaar je frustratie voor zaken die er toe doen en waar je wat mee kan bereiken.

        3. bert sitters schreef:

          Beste W.Crommelin.
          Graag niet invullen voor iemand anders. Ik heb totaal geen last van frustraties, zoals u suggereert Ik ben echter voor de regel van open vizier als pijlen gericht worden op een persoon. Geef dan aan wie je bent. In dat geval vind ik verschuilen achter “M” ronduit laf en dat heeft niets met frustraties te maken. Ik ga vaak de discussie met de heer Molenaar aan, maar doe dat gewoon onder mijn eigen eigen naam.
          Hoe ik iets wil bereiken, bepaal ik zelf wel.

        4. Joost2 schreef:

          Laten we wel wezen. Alleen Hildebrand is hier niet anoniem. Iedereen kan een naam opgeven naar wens.

        5. bert sitters schreef:

          Dat kan inderdaad. Je kunt zelfs ook anoniem reageren, maar laten mensen die stoer willen doen en “flinke woorden” gebruiken tegen een persoon gericht, die ook gebruikt maakt van dit forum, dan wel zou zo flink zijn, omdat gewoon onder hun eigen naam te doen.
          Kijk een forum is om diverse meningen te uiten en op elkaar te reageren, maar doe het wel over de inhoud.

        6. Ron Swart schreef:

          Ik reageer op dit forum sinds jaar & dag onder mijn eigen naam.

  8. Frans E.R. Eekhout schreef:

    …Pineut…
    Het OV en de vervoers mobiliteit in Nederland ligt steeds meer op z’n gat. 1) Vooraf aangekondigde werkzaamheden zonder vervangend busvervoer, 2) uitstel naar afstel elektrificatie Roermond – Nijmegen, 3) geen trams Maastricht – Hasselt, 4) luchthaven Schiphol wordt nu een kluchthaven Schiphol genoemd staat in de krant, 5) nieuwe terminal Lelystad ligt stof te happen en wordt (nog) niet in gebruik genomen, 6) stads bussen die in steeds meer steden niet meer in en door een wijk gaan rijden maar eromheen, 7) beperkingen reisopties en kaart diversificatie met het spoor worden bemoeilijkt enzovoorts, enzovoorts.
    Wie geen eigen vervoer heeft en bijvoorbeeld niet van een auto gebruik kan maken wordt het steeds lastiger om in ons land zijn weg te vinden en als je dan ook nog een vliegreis wilt maken vanaf onze nationale luchthaven na een eventuele treinreis is pas echt de pineut en moet goede schoenen aantrekken omdat het begrip benen strekken door de chaotische toestanden een negatieve betekenis krijgt.
    Makkelijker kunnen ze het in OV land niet maken, wel steeds moeilijker…!

  9. vissers schreef:

    AFgelopen weekend as er ook Bus ipv train tussen D Haag en Schiedam-dus via Delft.
    Opvallend-en nog nergens anders gemeld gezien: er waren dit keer zelfs hele vreemde tour-cars ingezet: uit SLOVENIJA en uit LITHUANIA! Ik woon langs de route en vond de naam al vreemd en toen ik op stap moest bleek dit.
    Dit naast tenminste het halve wagenpark van Ringelberg dat te Schiedam stond te niksen.
    Nachtbus: HTM heeft recent aangekondigd vooralsnog af te zien van her-opstart van de weekend-nachtbussen.

    1. Paul schreef:

      Wat is daar vreemd aan dan? Zijn toch gewoon Europese landen.

  10. Louise van Hoven schreef:

    Ooit heb ik uit idealistische overwegingen voor de trein gekozen ipv de auto.
    Wat heb ik daar ontzettend veel spijt van. Het hele OV in Nederland is één grote dure en vooral onbeschofte puinzooi. Vooral de NS en Arriva maken er een potje van. Overal gerommel op het spoor en de gestrande reiziger bekijkt het maar
    Helaas ben ik nu te oud om als nog voor de auto te gaan. Maar wat een vrijheid heb je
    dan. Het OV had nooit mogen liberaliseren
    Had een Nutsvoorziening moeten blijven.

    1. Otto schreef:

      Met een nutsvoorziening was er nog meer NS geweest dus uw conclusie is nogal onlogisch

    2. Anoniem schreef:

      In het oosten van Duitsland huurt DB ook vaak Poolse bussen in (goedkoper) en bijna werkzaamheden rond Eindhoven zie soms ook Belgische bussen.

      1. bert sitters schreef:

        Hahaha, Belgische bussen voor NS in Eindhoven. Is het toegestaan om in deze bussen Belgenmoppen te vertellen?

    3. Johan schreef:

      Nutsvoorzieningen zijn te belangrijk om door politici te laten besturen.

  11. Jaap schreef:

    Chapeau wat ik hier allemaal lees! Ik zeg pak je toch lekker de auto? En wat voor een verbindingen en theorieën hier allemaal worden los gelaten vind ik rond uit lachwekkend…. Beste stuurlui staan aan wal… Dat gezegde is weer mooi te zien. Een jeetje wat hebben we het slecht in Nederland zeg gut oh gut het is zo zwaar….

    1. Anoniem schreef:

      Dat is zo’n kort door de bocht bericht. Jullie zitten allemaal te denken aan mensen met auto’s. Maar in het hele gesprek vergeten jullie studenten die afhankelijk zijn van het OV. Moeten alle studenten nu opeens de auto gaan pakken en daarna nog parkeerkosten van €30 per dag betalen, omdat scholen geen parkeerplekken beschikbaar hebben voor studenten? Dan word het op de weg alleen maar drukker en dat wordt een dure grap die studenten niet kunnen betalen. Het is al langer bekend dat NS een keer alles op een rijtje moet hebben, want al dit gezeik is al heel lang zo en ooit is het genoeg. Als jij verantwoordelijk bent voor veel mensen hun transport, dan hoor je ook vervanging te regelen als jij je taken niet langer kunt uitvoeren

      1. Anoniem schreef:

        Ik wist niet dat studenten ook ‘s nachts naar school moeten.

        1. bert sitters schreef:

          Ik zie door alle anoniemen de bomen in het bos niet meer. Wil de echte anoniem nu op staan?

  12. Arjan Krabbenbos schreef:

    Busje komt zo wordt dan taxi komt er aan of een bekende die je kan ophalen de komende nacht. Als je dit ook niet kan veroorloven dan maar de OV fiets, dan wel je eigen stalen ros, scooter, brommer of duofiets! Vervelend dat er geen vervangend vervoer is en dat komt niet alleen tekort aan bussen, maar ook aan gebrek aan voldoende personeel. Sterkte wie vannacht van en naar de nachttrein moet of stel het uit als dit kan. Anders iets organiseren van en naar station Gouda Morgen is er gelukkig een feestdag, dus dan is het een schrale troost, voor wie met dit dilemma te maken krijgt.

  13. Rudy schreef:

    Ik lees dit bericht en vergelijk het met de berichten rond de werkzaamheden op Groningen – Meppel. Met allerlei excuses wordt een nieuwe policy gepresenteerd. Werkzaamheden, de trein rijdt niet en zoek het verder zelf maar uit. Het personeelstekort waardoor extra voorzieningen rond werkzaamheden lastig worden, wordt aangegrepen om de eenvoudigste en vooral de goedkoopste oplossing te kiezen.

    Dus vanaf nu: Werkzaamheden: geen treinen, geen bussen en geen compensatie

  14. Tonny schreef:

    ik zeg het nog maar eens, voor het geval iemand het vergeet: wereldtop spoorwegen.

  15. Anga schreef:

    In plaats te gaan klagen.
    het helpt helemaal niks, NS helpt niet geen bussen.
    Zullen we dan toch een gezellige nachtje van maken.
    Door te zingen en te dansen 😀 blijven we ook lekker warm van.

    1. Anoniem schreef:

      Partybus dan maar af huren? Met van die toffe vuurpotten op het dak, en schijnwerpers en mistmachines erop. Gewoon, vet feest vieren.
      Gewoon, omdat het kán.

  16. N. schreef:

    Nu bij de NS: opheffingsuitverkoop.

    DB: we gaan er wat aan doen om na covid klanten terug te winnen. NS: kunnen jullie niet gewoon een auto kopen, jullie zijn vervelend.

    1. Anoniem schreef:

      Met 3,5 miljard extra subsidie van de overheid kan DB dat natuurlijk makkelijk zeggen.

  17. Frans E.R. Eekhout schreef:

    …Moppen vertellen mag altijd Bert, zolang als het maar niet kwetsend of beledigend is ongeacht of het over de Belgen, Duitsers, Italianen, Amerikanen, Spanjaarden of welk ander land gaat. Het leven zonder humor is als een glas zonder inhoud en daar kan je ook niet mee proosten, dus laten we van het leven genieten met of zonder (openbaar of particulier) vervoer. Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd !

  18. K. van Sambeek schreef:

    Zie vandaag, donderdag, dat NS toch bussen via Delft inzet in plaats van de via Gouda omgeleide nachttreinen. Volgens de planner ook in de afgelopen nacht. Blijft de vraag waarom NS niet zelf op dit idee kwam…….

    1. Anoniem schreef:

      Vandaag zijner geen bezopen voetbalsupporters meer.

  19. Ab Normaal schreef:

    Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de klachtencommissie, IL&T geeft namelijk ook niet thuis.

    1. Maurice schreef:

      Als de touringcarbedrijven vanwege het veiligheidsrisico rond het voetballen niet willen rijden zal dat als overmacht gelden.

  20. Haagse Harry schreef:

    “De thuisbrengplicht is van toepassing als jij al aan het reizen bent en je plots […]”

    Met t gebruik van ‘jij’ en ‘je’ vind ik dit bericht redelijk aanvallend, als komende van een ivoren torentje. Is dit de nieuwe vorm van communicatie? Je klanten beschouwen als een stel kinderen?

    Treurig gesteld. Dat moet dan Nederlands trots voorstellen. Bleg.

  21. G. van der Zwaag schreef:

    WAT IS HET TOCH SLECHT GESTELD IN NEDERLAND, NIETWAAR?
    Al deze schrijvers hebben blijkbaar wel tijd om allerlei negatiefs te opperen. Kijk ook eens naar al die goede en positieve dingen die er in en om de NS te beleven vallen. De meeste treindiensten en spoormensen deugen. Ga eens een andere opstelling kiezen en blijf niet constant het foute en slechte opzoeken. Wees blij dat er in Nederland gereisd kan worden. In een land wat oostelijker dan ons land gaat dat allemaal heel wat minder en vaak helemaal niet.

  22. Arjan Kuiper schreef:

    Ik lees een hoop aversie tegen elkaar, maar de kern die Hildebrand met het delen van dit onderwerp heeft beoogd is een discussie over feiten.

    Feit is dat het nachtnet onderdeel is van de concessie, dat deze van woensdag tot donderdag regulier wordt “verbust” is bij de gebruikers bekend, dit gaat om wekelijkse werkzaamheden.

    Feit is dus dat de reiziger geen boodschap er aan heeft dat NS er niet in is geslaagd om voor de afgelopen woensdag nacht bussen dan wel personeel voor bussen te regelen.

    Daardoor heeft de NS zich niet aan de concessie weten te houden en zal ruimhartig om moeten gaan met compensatie aanvragen voor eigen geregeld vervoer.

    Vermoedelijk zal het daarbij overigens niet gaan om honderden claims, maar eerder een handjevol, maar dat is gissen.

    1. Maurice schreef:

      Zo simpel is het niet. Als chauffeurs niet willen rijden vanwege hun veiligheid wordt het overmacht . Dan is het niet veel anders dan wanneer de FNV bij NS gaat staken.

  23. Anoniem schreef:

    Delft mag met een kleine 100 duizend inwoners al blij zijn dat ze überhaupt nachtnet hebben. Vele grotere steden zoals of Eindhoven, Almere en Groningen hebben dat niet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.