NS komt met expositie op Eindhoven Centraal
17 okt 2025 13:56
NS komt met een expositie, een speciale aanbieding en extra OV-fietsen voor de Dutch Design Week (DDW) die dit weekend begint in Eindhoven.
Op de eerste etage van station Eindhoven Centraal is in een expositie het stationsgebied van de toekomst te zien. Tijdens de DDW komen reizigers meer te weten over alle plannen voor het stationsgebied rondom Eindhoven Centraal. Het thema van de DDW is ‘past, present en possible’. Dit is ook doorgetrokken in de expositie waarin een impressie is te zien van de geheel vernieuwde stationshal van Eindhoven Centraal en het ondergrondse busstation.
Virtuele tour
In de stationshal staat een voertuig met beeldschermen waarin bezoekers meegenomen worden in een virtuele tour door het toekomstige stationsgebied. In 2040 is Knoop XL in Eindhoven een plek waar wonen, werken, reizen en ontmoeten samenkomen. In het project wordt ook het spoor uitgebreid zodat er straks meer nationale en internationale treinen via Eindhoven kunnen rijden.
OV-fietsen en aanbieding
De 25e editie van de DDW is van 18 tot en met 26 oktober een speelt zich af op verschillende locaties in de stad. NS heeft 555 OV-fietsen klaarstaan op het station, waarvan 125 in een pop-up winkel van NS in de stationshal. In de spoordeelwinkel heeft NS een speciale aanbieding voor reizigers die naar de Dutch Design Week willen gaan. Het gaat om een treinkaartje en een entreeticket voor de Dutch Design Week in één keer. De prijs wordt bepaald door het traject waarop gereisd wordt.
Dit weekend nog stremming
Voor het openingsweekend hebben treinreizigers nog wel last van werkzaamheden waardoor het spoor is gestremd tussen Den Bosch en Boxtel. Er rijden bussen. Reizigers uit Utrecht en verder kunnen omreizen via Rotterdam en Breda. Vanaf maandag rijden de treinen weer normaal.
Leuk idee om toekomstige projecten al vast door middel van modernere technieken weer te geven en via een expositie. Die kunnen ook straks worden uitgebreid bij andere toekomstige projecten of thans bij uitvoerbare projecten. Denk hierbij aan de verbouwingen van Amsterdam Zuid en Centraal, Den Bosch Centraal en Vught, Nedersaksenlijn, Lelylijn en mogelijke reactiveringen van oude grenslijnen België en Duitsland. Ook de laatste uitbreiding Schiedam Centrum Delft Campus van 2 naar 4 sporen en de toekomstige stations Rotterdam Stadionpark en Van Nelle zijn interessant. Ook een voordeel om de vaak loze ruimtes op spoorknooppunten te vullen met expo ruimtes, vergelijkbaar met een recyclestore dat hier ook veel belangstellenden trekt. Ik was in oktober 2025 in het Oostenrijkse Graz en daar was een infopunt over de Koralmspoorlijn, een HSL tussen deze stad en Klagenfurt. Deze snelle spoorlijn opent midden december 2025 en toont beelden van allerlei werken aan deze nieuwe spoorlijn.
…luchtkastelen…?
Ik hoop dat al die Eindhovense plannen uitkomen, want er zijn genoeg luchtkastelen die ze in werkelijkheid niet hebben kunnen of willen uitvoeren. Eindhoven heeft diverse (hoog)bouw plannen die weer verlaagd worden zoals district E of die men op een zijspoor zetten zoals de Dutch Mountain en het voorplein waar allerlei plannen voor bestaan om over een dive-under ten oosten van het station maar te zwijgen.
De hoogbouw in de stad komt nu pas mondjesmaat op bescheiden wijze op gang, maar echt omhoog schieten wilt het maar niet, omdat we in Nederland teveel last hebben van het Calimero effect al zou het bij de stad wel passen en zeker in de buurt van Eindhoven Centraal.
Leuk dat men zich kan vergapen wat er over vijftien jaar kan veranderen in de stad, maar ik moet het nog eens zien en misschien kan men nu wel even in het station vergapen aan wat voor creaties men bedacht heeft en alles natuurlijk onder voorbehoud…
” Reizigers uit Utrecht en verder kunnen omreizen via Rotterdam en Breda”
Kijk, dat is nu de typische NS-benadering. Vanuit Utrecht naar Eindhoven omrijden via Rotterdam. Dat je de andere kant op ook om moet rijden, komt niet eens bij ze op.
Als je naar de Design week komt, dan lijkt me inderdaad dat je van Utrecht naar Eindhoven moet en niet andersom. Dus in deze context wel terecht lijkt me.
Trouwens: wat is geel met blauw en reist terug in de tijd? Inderdaad: de trein naar Eindhoven!