NS krijgt 12.000 compensatieaanvragen na grote storing

Naar aanleiding van de grote treinstoring op zondag 3 april hebben tot nu toe 12.000 reizigers compensatie aangevraagd bij de NS voor de kosten die ze die dag hebben gemaakt. Door een IT-storing viel het planningssysteem voor materieel en personeel uit en was er een groot deel van die dag geen treinverkeer.

Gemaakte kosten

NS verwacht dat het aantal gedupeerden dat zich meldt nog verder zal oplopen, laat een woordvoerder weten. Om hen tegemoet te komen is een speciale compensatieregeling in het leven geroepen. Op de website van de NS is een aparte pagina aangemaakt waarop te zien is wat je moet doen als je daarvoor in aanmerking wilt komen. Ook is de klantenservice extra bezet.

Gedupeerde reizigers kunnen een vergoeding aanvragen van kosten die ze die dag hebben gemaakt, zoals uitgaven aan een hotel, een taxi of andere vervoersmiddelen. Reizigers moeten wel een geldig vervoersbewijs hebben, dit kan ook een check-in zijn, meldt ns.nl.

Voor reizigers die een treinkaartje hadden gekocht of een abonnement hebben, maar niet hebben kunnen reizen is er ook compensatie mogelijk. “We verwachten dat over 3 à 4 weken de eerste compensaties uitbetaald worden”, aldus de NS.

177.000 reizen

Hoeveel reizigers recht hebben op compensatie is op dit moment nog onduidelijk. Wel weten we dat er op 3 april 177.000 reizen zijn gemaakt met NS-treinen, ongeveer 40 procent van het gebruikelijk aantal reizen op een zondag. Eén reiziger kan echter op dezelfde dag meerdere reizen maken. En onder dit aantal vallen ook reizen die gemaakt zijn voordat de storing begon rond 12.00 uur.

“Niet alleen reizigers, maar ook medewerkers van de NS die kosten hebben gemaakt, krijgen die ‘vanzelfsprekend’ vergoed, zegt de woordvoerder. Over genoegdoening voor de spoormedewerkers volgt nog overleg tussen vakbond FNV Spoor en de NS-directie. De vakbond eiste eerder excuses van de directie.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 20 april 2022 07:40

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug