fbpx

NS krijgt 12.000 compensatieaanvragen na grote storing

15 apr 2022 13:44

Naar aanleiding van de grote treinstoring op zondag 3 april hebben tot nu toe 12.000 reizigers compensatie aangevraagd bij de NS voor de kosten die ze die dag hebben gemaakt. Door een IT-storing viel het planningssysteem voor materieel en personeel uit en was er een groot deel van die dag geen treinverkeer.

Gemaakte kosten

NS verwacht dat het aantal gedupeerden dat zich meldt nog verder zal oplopen, laat een woordvoerder weten. Om hen tegemoet te komen is een speciale compensatieregeling in het leven geroepen. Op de website van de NS is een aparte pagina aangemaakt waarop te zien is wat je moet doen als je daarvoor in aanmerking wilt komen. Ook is de klantenservice extra bezet.

Gedupeerde reizigers kunnen een vergoeding aanvragen van kosten die ze die dag hebben gemaakt, zoals uitgaven aan een hotel, een taxi of andere vervoersmiddelen. Reizigers moeten wel een geldig vervoersbewijs hebben, dit kan ook een check-in zijn, meldt ns.nl.

Voor reizigers die een treinkaartje hadden gekocht of een abonnement hebben, maar niet hebben kunnen reizen is er ook compensatie mogelijk. “We verwachten dat over 3 à 4 weken de eerste compensaties uitbetaald worden”, aldus de NS.

177.000 reizen

Hoeveel reizigers recht hebben op compensatie is op dit moment nog onduidelijk. Wel weten we dat er op 3 april 177.000 reizen zijn gemaakt met NS-treinen, ongeveer 40 procent van het gebruikelijk aantal reizen op een zondag. Eén reiziger kan echter op dezelfde dag meerdere reizen maken. En onder dit aantal vallen ook reizen die gemaakt zijn voordat de storing begon rond 12.00 uur.

“Niet alleen reizigers, maar ook medewerkers van de NS die kosten hebben gemaakt, krijgen die ‘vanzelfsprekend’ vergoed, zegt de woordvoerder. Over genoegdoening voor de spoormedewerkers volgt nog overleg tussen vakbond FNV Spoor en de NS-directie. De vakbond eiste eerder excuses van de directie.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

14 gedachten aan “NS krijgt 12.000 compensatieaanvragen na grote storing”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    Stroomstoringen zijn vervelend voor zowel NS als haar reizigers. Maar techniek kan falen en dat is balen voor degenen die van een het vervoer afhankelijk zijn. Ook de Rotterdamse RET had last van storing bij zijn metronetwerk ( tussen Rotterdam Beurs en SLinge), gelukkig zijn daar de problemen ook voorbij! We kunnen mopperen als dat gebeurt, zeker voor als je naar/van werk, school, uitvaart of huwelijk wil, maar het blijft onmacht voor alle partijen. Niemand wil stranden en uren later thuis komen met een hoop stress en geregel als deze situatie of bij slecht weer zich voordoet, maar onthoud dat je nooit de enige bent die dan in de val zit! Probeer elkaar gewoon te helpen, door samen de taxi te nemen en te betalen of met een reiziger die zijn of haar bekende vraagt om met de auto mee te rijden. Als je geen busverbinding meer hebt omdat de laatste bus allang weg is of de taxi niet kan of wil betalen kun je misschien nog de OV fiets huren. Deze geel/blauwe deelfietsen kosten 4,75 Euro per dag en je moet niet te veel bagage hebben. Als de afstand te ver is of je bent te moe of heb te veel bagage kun je meestal een hotel of hostel opzoeken die je later bij NS kan declareren. In zulke omstandigheden regelt NS vervangend vervoer, mits niet te massaal wordt zoals afgelopen 3 april.

    1. Annemiek schreef:

      Het ging niet om een stroomstoring!

    2. Simon schreef:

      @ Arjan
      Dat storingen voorkomen snapt iedereen die een beetje technisch is.
      De reizigers zijn juist boos over hoe het bedrijf ermee omging.
      Zij voelden zich in de steek gelaten. Er was geen plan B.

    3. DG schreef:

      Niet enkele uren vertraging… de héle dag én avond. Waarom moet ik vervagende vervoer zelf regelen om in mijn eigen bed te slapen??

      Ik ben zo boos want de NS heeft niks gedaan om de gestrande reiziger te helpen. OK, ik blijf zelf 2, 3, 4 uren tot er een oplossing (zelfs deels ) komt, maar uiteindelijk kan ij naar huis. Dat was helemaal niet geregeld. Ook boos want IT-system kan eens falen, er was geen plan-B, de NS heeft blijkbaar geen what-if analyze geoefend. Geen incidentbestrijding. Bijvoorbeeld laat even treinen tussen knoppunten pendelen. Er waren machinisten aanwezig, op het perron, naast hun treinen. Die weten wél hun traject.

      Ik heb een claim ingediend en deels goedgekeurd. Maar de 7 uren met 7 locale vervoerders? Den Haag – Leiden – Alphen – Schiphol – Bijlmer – Amstel – Hilversum (over Huizen) – Amersfoort — Barneveld (Connexxion Valleilijn reed wel) — Arnhem.

  2. Henk de Klerk schreef:

    He he, eindelijk iemand die het positief bekijkt. Al dat gezeur van mensen die blijven klagen over de NS. Je wordt er misselijk van. Arjan, juist beantwoord. Klasse !

    1. Anoniem schreef:

      U werkt bij NS?

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Niet iedereen die iets positiefs zegt werkt bij NS (al ken ik Henk niet, dus ik kan niets zeggen wie zijn werkgever is).

    2. lezer schreef:

      @Henk de Klerk: waar houdt bij jou positief denken op?

  3. Cor schreef:

    Inderdaad gelukkig ook nog mensen met een positieve blik.

  4. Grammatikpolizei schreef:

    Englische Krankheit: “compensatie aanvragen” -> “compensatie-aanvragen”.

    –Ihre Grapo.

    1. Simon schreef:

      Compensatieaanvragen

    2. Anoniem schreef:

      Inthokmetjou

  5. Anoniem schreef:

    Vooral Arjans ovfiets suggestie vind ik zonder meer briljant! Verreweg de meeste getroffen reizigers zullen meer dan één station zijn gestrand van hun bestemming.

  6. Eef schreef:

    Van 12.000 zal NS niet wakker liggen. Het is eerder een aanmoediging om de volgende keer de boel weer meteen helemaal plat te leggen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.