fbpx

NS lonkt naar rechtstreekse Intercity Maastricht – Nijmegen

13 sep 2013 12:09

NS heeft de provincie Limburg aangeboden om onderzoek te doen naar de marktkansen van een nieuwe, directe Intercity Maastricht – Venlo – Nijmegen. Voorwaarde is wel dat de Maaslijn (Roermond–Nijmegen) wordt geëlektrificeerd en verdubbeld. Dat meldt OV-Magazine. 

Nu moeten reizigers van Maastricht naar Nijmegen in Roermond overstappen op de stoptrein van Veolia naar Nijmegen (een reis van 1.54 uur) of overstappen in Sittard én ’s-Hertogenbosch (een reis van 2.07 uur) als ze met NS willen reizen. Een rechtstreekse Intercity Maastricht–Nijmegen, die onderweg alleen stopt op de knoopstations Roermond en Venlo, is over de afstand van ongeveer 140 kilometer bijna een halfuur sneller.

OV-Magazine meldt verder dat de provincie Limburg nu onderzoekt of Roermond–Nijmegen (deels) geëlektrificeerd en (deels) verdubbeld kan worden. Dat lost het probleem van overvolle treinen op en maakt de verbinding een stuk sneller. Het project kost 400 tot 500 miljoen euro.

Het aanbod van NS om onderzoek te doen naar een rechtstreekse Intercity Maastricht–Nijmegen is pikant omdat Veolia nu Roermond–Nijmegen exploiteert en die regionale spoorlijn niet tot het hoofdrailnet behoort. NS maakte recent bezwaar tegen de plannen voor de Lage Landen Lijn (Den Haag – Brussel) Lage Landen Lijn van Arriva. Daar vreest NS dat de nieuwe treindienst reizigers van het hoofdrailnet zal wegsnoepen.

1 gedachte aan “NS lonkt naar rechtstreekse Intercity Maastricht – Nijmegen”

  1. Jos van dongen. schreef:

    Het werd tijd ,ik heb er in het verleden een keer 5 en half uur over gedaan van Sittard naar beilen . Ik had toen net zo goed een brommertje kunnen nemen dan was ik er ook zo snel geweest. Maar goed sommige dingen doen er soms langer over . Ben blij dat er goed over word nagedacht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.