De NS moet veiligheidsmeldingen beter borgen en opvolgen. Dat heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) NS laten weten, bevestigt de vervoerder woensdag na berichtgeving door NRC.
NRC schrijft dat het spoorbedrijf het aantal treinen dat met materieelgebreken uitvalt onderschat en onvoldoende zicht heeft op gevaarlijke situaties op het spoor. Daarom moet het systeem waarmee de NS defecte treinonderdelen en reparaties registreert “urgent” worden verbeterd, zo meldt de krant op basis van een vertrouwelijke brief van de ILT aan de NS-top.
De ILT constateert “onduidelijke” en “mogelijk onbeheerste processen” in de administratie van defecte treinonderdelen. Ook ontbreekt de “tracking en tracing vrijwel volledig”, waardoor de NS niet weet in welke treinstellen nieuwe of gereviseerde onderdelen zitten. Een gevolg daarvan is dat bij een terugroepactie van één specifiek onderdeel een groot aantal treinen terug naar de werkplaats moet om te controleren of het onderdeel daarin zit, schrijft NRC.
Het onderzoek van de ILT heeft plaatsgevonden na een melding van een klokkenluider, die volgens NRC zegt dat de NS geld verspilt en de veiligheid op het spoor op het spel zet door slecht onderhoud te plegen aan treinstellen. De NS zou niet leren van eerder geconstateerde constructiefouten van treinstellen, met name bij de deuren en remmen. Als treindeuren spontaan open of dicht gaan of remmen vastzitten, moet dat daar worden geregistreerd, maar dat gebeurt inconsequent – weet de krant op basis van het onderzoek van de inspectie.
Volgens NS betreffen de meldingen waar NRC over schrijft een medewerker “met wie op de werkvloer vaak veel verschillen van inzicht waren over tal van zaken”. De vervoerder laat weten dat de melding waar de krant over bericht eerst intern is onderzocht. “Vervolgens is deze ook nog eens door een externe partij onderzocht als second opinion. Daarbij zijn geen bijzonderheden aan het licht gekomen.”
De ILT heeft de melding vervolgens ook onderzocht, aldus de NS. “Ook hierbij zijn geen risico’s aan het licht gekomen.” Het onderzoek van de inspectie richtte zich echter niet op de technische problemen. De inspectie beaamt dat er geen acute risico’s zijn voor de spoorveiligheid. NS zegt de conclusies serieus te nemen dat de veiligheidsmeldingen beter geborgd moet worden. Er is volgens de NS een plan van aanpak gemaakt om dat te verbeteren.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 13 oktober 2022 08:56
FlixTrain komt voorlopig niet naar Nederland. De Duitse vervoerder zou vanaf de nieuwe dienstregeling in…
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…