Foto: Stefan Verkerk
Nederlandse Spoorwegen (NS) houden door kostenstijgingen voor onder andere salarissen rekening met een langere periode van verliezen. Het ov-bedrijf zal daarmee verder interen op het eigen vermogen van circa 2,5 miljard euro, meldt een woordvoerder.
NS kan de meest gangbare treinkaartjes niet onbeperkt in prijs verhogen omdat de overheid de tarieven in de concessie aan banden heeft gelegd. Alleen de verwachte inflatie en de hogere infraheffing voor het spoor mag het bedrijf doorberekenen bij de zogenoemde beschermde treinkaartjes. Treinreiziger.nl sprak eerder de verwachting uit dat de kaartjes waarschijnlijk circa vijf procent duurder worden, maar dat hangt ook af van de inflatieverwachting.
Vakbondsleden stemden dinsdag in met een nieuwe cao voor het personeel, dat daarmee een structurele loonsverhoging van gemiddeld ruim 9 procent krijgt. Ook komt er een vorm van compensatie voor de hoge inflatie en gaan de laagste lonen bij de spoorwegmaatschappij omhoog naar 14 euro per uur. Daarmee is het eerdere principeakkoord nu definitief geworden.
“We zullen verder interen op het eigen vermogen. Ook accepteren we dat NS mogelijk langer verlieslatend zal zijn”, antwoordt een woordvoerder op de vraag hoe NS die hogere kosten opvangt. NS is nog bezig met het bepalen van de nieuwe tarieven van treinkaartjes. Het tariefvoorstel is al wel naar consumentenorganisaties gestuurd, maar blijft vooralsnog geheim.
Buiten die “beschermde producten” zijn er ook tickets waarbij de NS vrijer is in het bepalen van de prijs, zoals kaartjes voor de 1e klas. “Maar we beseffen ook dat drastische prijsverhogingen niet helpen om mensen terug in de trein te krijgen”, legt een woordvoerder uit. Hij benadrukt dat er nog een besluit genomen moet worden over de nieuwe ticketprijzen en NS daarover nu in gesprek is met reizigersorganisaties. “Daar wil ik nu alle ruimte aan geven. Ik kan nog niet vooruitlopen op de tarieven.”
NS was zonder overheidssteun nog zwaar verlieslatend in de eerste helft van het jaar. Naast kostenstijgingen en personeelstekorten heeft het bedrijf ook nog altijd last van lagere reizigersaantallen. Vergeleken met de periode voor de coronapandemie pakt zo’n 18 procent minder reizigers de trein.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 08:53
Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…
Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…
De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…
GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…