NS moet van inspectie veiligheidsmeldingen beter borgen
12 okt 2022 17:49
De NS moet veiligheidsmeldingen beter borgen en opvolgen. Dat heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) NS laten weten, bevestigt de vervoerder woensdag na berichtgeving door NRC.
Urgent
NRC schrijft dat het spoorbedrijf het aantal treinen dat met materieelgebreken uitvalt onderschat en onvoldoende zicht heeft op gevaarlijke situaties op het spoor. Daarom moet het systeem waarmee de NS defecte treinonderdelen en reparaties registreert “urgent” worden verbeterd, zo meldt de krant op basis van een vertrouwelijke brief van de ILT aan de NS-top.
De ILT constateert “onduidelijke” en “mogelijk onbeheerste processen” in de administratie van defecte treinonderdelen. Ook ontbreekt de “tracking en tracing vrijwel volledig”, waardoor de NS niet weet in welke treinstellen nieuwe of gereviseerde onderdelen zitten. Een gevolg daarvan is dat bij een terugroepactie van één specifiek onderdeel een groot aantal treinen terug naar de werkplaats moet om te controleren of het onderdeel daarin zit, schrijft NRC.
Klokkenluider
Het onderzoek van de ILT heeft plaatsgevonden na een melding van een klokkenluider, die volgens NRC zegt dat de NS geld verspilt en de veiligheid op het spoor op het spel zet door slecht onderhoud te plegen aan treinstellen. De NS zou niet leren van eerder geconstateerde constructiefouten van treinstellen, met name bij de deuren en remmen. Als treindeuren spontaan open of dicht gaan of remmen vastzitten, moet dat daar worden geregistreerd, maar dat gebeurt inconsequent – weet de krant op basis van het onderzoek van de inspectie.
Geen actuele risico’s
Volgens NS betreffen de meldingen waar NRC over schrijft een medewerker “met wie op de werkvloer vaak veel verschillen van inzicht waren over tal van zaken”. De vervoerder laat weten dat de melding waar de krant over bericht eerst intern is onderzocht. “Vervolgens is deze ook nog eens door een externe partij onderzocht als second opinion. Daarbij zijn geen bijzonderheden aan het licht gekomen.”
De ILT heeft de melding vervolgens ook onderzocht, aldus de NS. “Ook hierbij zijn geen risico’s aan het licht gekomen.” Het onderzoek van de inspectie richtte zich echter niet op de technische problemen. De inspectie beaamt dat er geen acute risico’s zijn voor de spoorveiligheid. NS zegt de conclusies serieus te nemen dat de veiligheidsmeldingen beter geborgd moet worden. Er is volgens de NS een plan van aanpak gemaakt om dat te verbeteren.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Het belangrijkste lijkt te zijn dat de administratie een rommeltje is.
Misschien even bij de luchtvaart gaan kijken hoe je fatsoenlijk configuratiebeheer voert want dit klinkt nogal amateuristisch.
Wordt bij NS Techniek de processen niet goed aangestuurd?
Ken als buitenstaander NS (Techniek) niet. Maar uit deze artikel lijkt het alsof bepaalde processen niet worden uitgevoerd. Te weinig personeel? Of te hoge werkdruk?
Nee, de procedures zijn niet op orde. Het is een administratief probleem.
De processen wordt volgens de ILT wel goed uitgevoerd maar de registratie rammelt.
Vanuit een geheel andere branche. Als er een incident is, dan los je eerst het incident op. Daarna ga je onderzoeken waarom het incident heeft plaats gevonden. Het weglaten van de tweede stap bespaart veel tijd, maar schuift de problemen naar de toekomst. Het is aan het management om steeds weer de “waarom” vraag te stellen.
In andere branches wordt er niet verder gedaan voordat de oorzaak is gevonden. Gewoon verder gaan in afwachting van een volgende incident is juist wat ze bij NS lijken te doen.
Te veel NS personeel. Daar werkt men net als op de trein. Vooral niet doen wat bij je werkt hoort.