NS: Reizigersgroei zet door, plafond in zicht

Het aantal reizigerskilometers is in de eerste helft van 2019 met 4,6% gestegen. NS vreest dat op termijn onvoldoende ruimte op het spoor beschikbaar is om de groei te kunnen opvangen. Dat heeft NS vrijdag bekend gemaakt.

Groei de komende jaren

Voorlopig verwacht NS de reizigersgroei te kunnen opvangen. Vanaf eind volgend jaar stromen bijvoorbeeld de nieuwe intercitytreinen in. De komende jaren zal ook de dienstregeling worden uitgebreid. Zo is de bedoeling dat de tienminutentrein ook tussen Amsterdam en Arnhem gaat rijden. Maar op termijn zal dat niet voldoende zijn, vreest NS.

Spoorplafond

De nieuwste prognoses laten volgens NS zien dat het Nederlandse spoor in 2027 zijn plafond bereikt. Dat is 3 jaar eerder dan verwacht in de Nationale Markt en Capaciteits Analyse (NMCA) die door het Rijk gehanteerd wordt bij het bepalen van de noodzakelijke infrastructuur. Als de trend van het eerste halfjaar doorzet, is het spoorplafond zelfs in 2025 al bereikt.

Groei hoger dan verwacht

Het Rijk maakt bij de keuze voor infrastructuur gebruik van de NMCA-prognoses met basisjaar 2014 – het einde van de economische crisis. Daarmee gaat zij uit van een jaarlijkse reizigersgroei tussen de 1,4 en de 1,9%. Tussen 2014 en 2018 groeide het aantal reizigerskilometers landelijk echter gemiddeld met 2,2% per jaar. In de eerste helft van 2019 was die groei dus nog hoger: 4,6%. De hoge groei verklaart NS door de economische groei. Bij economische tegenwind kunnen de reizigersaantallen weer dalen, of de groei afvlakken.

Volle treinen

NS zegt bij de aanschaf van nieuwe treinen rekening te houden met de snelle groei. Toch stelt het spoorbedrijf soms nu al tegen de grenzen van het netwerk aan te lopen. “Steeds vaker ontstaat de situatie dat er onvoldoende spoor is om nog meer ritten te rijden of om treinen te verlengen. Ook zijn cruciale perrons hiervoor te kort. Op de drukste trajecten kunnen treinen nu al niet meer verlengd worden. Mede daardoor daalde de kans op een zitplaats in de spits in de eerste helft van dit jaar naar 95,0%, tegenover 95,5% een jaar eerder”, aldus NS. Toch zijn er ook genoeg situaties waarbij treinen wel verlengd kunnen worden, maar waarbij dit niet gebeurt omdat NS onvoldoende materieel beschikbaar heeft.

Internationaal

De groei beperkt zich niet tot Nederland. Ook internationaal groeit de populariteit van trein. Het aantal reizigers naar steden als Brussel, Parijs, Frankfurt en Londen groeide met 10 tot 20%.

This post was last modified on 18 augustus 2019 13:35

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

5 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

24 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug