Foto: Stefan Verkerk
De Nederlandse Spoorwegen willen via natuurlijk verloop vijfhonderd banen schrappen op het hoofdkantoor, om de kosten te verlagen. Het spoorbedrijf onderzoekt ook of het opknappen van treinen versoberd kan worden.
De banenreductie treft ongeveer tien procent van het kantoorpersoneel. NS is in totaal goed voor bijna 19.000 arbeidsplaatsen. Daarbij gaat het voornamelijk om mensen die in de treinen en op de stations werken. Die groep houdt het spoorbedrijf buiten schot bij deze reorganisatie.
De treinen waar NS mee rijdt, gaan doorgaans dertig tot veertig jaar mee, legt een woordvoerder uit. Halverwege krijgen ze dan een opknapbeurt. De NS wil kijken of het mogelijk is om kosten te besparen door alleen het hoognodige opknapwerk te doen en de oude treinen bijvoorbeeld niet ook nog te voorzien van USB-poorten.
“Hoewel het niet volledig te voorkomen is, doet NS er alles aan dat de besparingen zo min mogelijk impact hebben op de reizigers en de operatie”, meldt het bedrijf bij de publicatie van zijn halfjaarresultaten.
NS heeft in de eerste helft van dit jaar een verlies geleden van 109 miljoen euro. Het gaat dan om het verlies voor aftrek van onder meer belastingen. Een jaar eerder ging er nog een verlies van 87 miljoen euro in de boeken. Volgens het spoorbedrijf waren de kosten om treinen te laten rijden opnieuw hoger dan de opbrengsten uit de verkoop van treinkaartjes en abonnementen.
In de eerste helft van het jaar reisden mensen wel meer met de trein. Het aantal reizigerskilometers is met dik zes procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Maar het waren er nog steeds minder dan voor de coronapandemie. Volgens NS is sprake van een blijvende impact van de opkomst van het thuiswerken. Dat zorgt voor structureel minder reizigers, vooral tijdens de spitsuren. Daardoor worden er minder duur betaalde abonnementen verkocht.
Eerder dit jaar werd al bekendgemaakt dat de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors omhoog dreigen te gaan, mogelijk zelfs met meer dan 10 procent. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk.
Kostenbesparingen zijn nodig om de prestaties te verbeteren, maar ook om het treinkaartje “zoveel mogelijk betaalbaar te houden”, aldus de NS. Onder de nieuwe maatregelen valt ook het afstoten van kantoorruimte en het verminderen van het aantal IT-systemen. Alle maatregelen samen moeten leiden tot een jaarlijkse besparing van 200 miljoen euro.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 1 augustus 2024 15:15
De grote stroomstoring die Spanje en Portugal op maandag heeft getroffen, heeft ook al het…
Het plan voor gratis openbaar vervoer voor minima is met gemengde gevoelens ontvangen door de…
Het gratis ov-product voor minima waar overheden en vervoerders aan werken, gaat Onderwegpas heten. De…
Na een drukke Koningsnacht, die op het spoor zonder noemenswaardige problemen is verlopen, is de…
Het kabinet wil geen geld uittrekken om de tariefstijging van treinkaartjes te beperken. Dat meldt…
Het Nederlandse Train Charter Services (TCS) rijdt vanaf komende week ritten van de Maas-Wupper-Express (Venlo…