NS schrapt 3% treinritten: vooral in de spits en in de nacht

Vanaf vandaag stopt NS tijdelijk met de inzet van de extra forensentreinen tijdens de spits. De reguliere treindienst tijdens de spits blijft wel overeind. Daarnaast worden vanaf komend weekend de nachttreinen, bedoeld voor het uitgaanspubliek, opgeheven. Het reguliere nachtnet, inclusief de verbinding naar Schiphol, blijft ongewijzigd.

Aanpassingen

Concreet worden de volgende spitstreinen opgeheven:

  • Haarlem – Alkmaar (Intercity)
  • ’s-Hertogenbosch – Oss (Sprinter)
  • Amsterdam Centraal – Enkhuizen (Intercity)
  • Assen – Groningen (Sprinter)
  • Utrecht Centraal – Houten Castellum (Sprinter)
  • Veenendaal Centrum – Uitgeest (Sprinter)
  • Rotterdam Centraal – Gouda Goverwelle (Sprinter)
  • Leiden Centraal – Alphen a/d Rijn (Sprinter)
  • Harderwijk – Amersfoort Centraal (Sprinter)

Ziekmeldingen

Met deze aanpassingen wordt de dienstregeling met 3 procent verminderd. De Nederlandse Spoorwegen neemt de maatregelen omdat het aantal reizigers blijft dalen door de lockdownregels. Ook wil het spoorbedrijf erop zijn voorbereid dat het aantal ziekmeldingen de komende tijd mogelijk toeneemt. “Zo bieden we een voorspelbare en betrouwbare treindienst voor reizigers die afhankelijk zijn van de trein. De aangepaste dienstregeling vindt stapsgewijs plaats”, aldus een woordvoerder van NS.

Andere OV-bedrijven

NS is niet het enige bedrijf dat heeft moeten schrappen in de dienstregeling. Ook onder andere de RET in Rotterdam en de HTM in Den Haag hebben ritten geschrapt. Zo rijden in Den Haag de populaire RNET-trams naar Zoetermeer (RandstadRail) minder vaak. Bij de RET gaat het om minder spitsritten op het metronetwerk. Zo vervallen de extra spitsritten tussen Schiedam Centrum en Vlaardingen West (lijn A), de spitsritten op lijn D (Rotterdam Centraal – Spijkenisse De Akkers) en de extra spitstoevoegers tussen Den Haag en Rotterdam / Slinge (lijn E).

In eerste instantie gaf NS vorige week, na de afkondiging van de gedeeltelijke lockdown, tegenover het ANP aan dat er niet in de dienstregeling geschrapt hoefde te worden.

Eerste golf

Tijdens de eerste golf begon NS ook met het schrappen van spitsritten. Toen besloot het spoorbedrijf vrij snel daarna om de dienstregeling drastisch aan te passen. Dat was enerzijds omdat 90 procent van de reizigers wegbleef en anderzijds omdat het spoorbedrijf kampte met personeelstekort. Tijdens het dieptepunt van de crisis reden er vrijwel alleen Sprinters in Nederland, slechts op een enkel traject bleven er ook intercity’s rijden. Het ligt niet voor de hand dat dit nu weer zal gebeuren. Weliswaar is de oproep: blijf zoveel mogelijk thuis, maar het openbaar vervoer wordt niet beperkt tot uitsluitend noodzakelijke reizen.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 25 oktober 2020 07:50

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug