NS schrapt 3% treinritten: vooral in de spits en in de nacht

2 maanden terug

Vanaf vandaag stopt NS tijdelijk met de inzet van de extra forensentreinen tijdens de spits. De reguliere treindienst tijdens de spits blijft wel overeind. Daarnaast worden vanaf komend weekend de nachttreinen, bedoeld voor het uitgaanspubliek, opgeheven. Het reguliere nachtnet, inclusief de verbinding naar Schiphol, blijft ongewijzigd.

Aanpassingen

Concreet worden de volgende spitstreinen opgeheven:

  • Haarlem – Alkmaar (Intercity)
  • ’s-Hertogenbosch – Oss (Sprinter)
  • Amsterdam Centraal – Enkhuizen (Intercity)
  • Assen – Groningen (Sprinter)
  • Utrecht Centraal – Houten Castellum (Sprinter)
  • Veenendaal Centrum – Uitgeest (Sprinter)
  • Rotterdam Centraal – Gouda Goverwelle (Sprinter)
  • Leiden Centraal – Alphen a/d Rijn (Sprinter)
  • Harderwijk – Amersfoort Centraal (Sprinter)

Ziekmeldingen

Met deze aanpassingen wordt de dienstregeling met 3 procent verminderd. De Nederlandse Spoorwegen neemt de maatregelen omdat het aantal reizigers blijft dalen door de lockdownregels. Ook wil het spoorbedrijf erop zijn voorbereid dat het aantal ziekmeldingen de komende tijd mogelijk toeneemt. “Zo bieden we een voorspelbare en betrouwbare treindienst voor reizigers die afhankelijk zijn van de trein. De aangepaste dienstregeling vindt stapsgewijs plaats”, aldus een woordvoerder van NS.

Andere OV-bedrijven

NS is niet het enige bedrijf dat heeft moeten schrappen in de dienstregeling. Ook onder andere de RET in Rotterdam en de HTM in Den Haag hebben ritten geschrapt. Zo rijden in Den Haag de populaire RNET-trams naar Zoetermeer (RandstadRail) minder vaak. Bij de RET gaat het om minder spitsritten op het metronetwerk. Zo vervallen de extra spitsritten tussen Schiedam Centrum en Vlaardingen West (lijn A), de spitsritten op lijn D (Rotterdam Centraal – Spijkenisse De Akkers) en de extra spitstoevoegers tussen Den Haag en Rotterdam / Slinge (lijn E).

In eerste instantie gaf NS vorige week, na de afkondiging van de gedeeltelijke lockdown, tegenover het ANP aan dat er niet in de dienstregeling geschrapt hoefde te worden.

Eerste golf

Tijdens de eerste golf begon NS ook met het schrappen van spitsritten. Toen besloot het spoorbedrijf vrij snel daarna om de dienstregeling drastisch aan te passen. Dat was enerzijds omdat 90 procent van de reizigers wegbleef en anderzijds omdat het spoorbedrijf kampte met personeelstekort. Tijdens het dieptepunt van de crisis reden er vrijwel alleen Sprinters in Nederland, slechts op een enkel traject bleven er ook intercity’s rijden. Het ligt niet voor de hand dat dit nu weer zal gebeuren. Weliswaar is de oproep: blijf zoveel mogelijk thuis, maar het openbaar vervoer wordt niet beperkt tot uitsluitend noodzakelijke reizen.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on oktober 25, 2020 7:50 am

Bekijk reacties

  • Jammer. Maar helaas noodzakelijk. Het is roeien met de riemen voor de NS. Vervelend voor sommigen. Maar het is een afweging.

  • Vervelend, maar ik denk dat de NS wel heeft gekeken of deze kleine beperking van de dienstregeling wel kan qua capaciteit en hier een juiste afweging gemaakt heeft. Aan stap-treinen heb je sowieso weinig aan in een Nederland waar de Horeca weer plat ligt maar bijna lege treinen laten rijden heeft weinig zin.

  • De Rnet trams rijden niet naar Zoetermeer en naar Zoetermeer rijden 6 trams per uur dat was altijd zo geweest daar is niets aan veranderd.
    Alleen RandstadRail lijn 34 van Zoetermeer naar Den-Haag die rijdt niet.

  • Zolang de NS nog steeds met de FLIRT's blijft rijden, houd ik mij bek wel.
    Als ik Mark Rutte na mag zeggen.

  • Nu de besmettingen in geheel Europa snel oplopen en de roep van virologen om een tijdelijke lock down is te vrezen dat er nog meer diensten en routes gaan uitvallen. Wij zouden met de IC Berlijn op pad echter hebben maar niet geboekt vanwege de verslechterende situatie. Ik houd er nu zelfs rekening mee dat de IC Berlijn ook tijdelijk weer stopt.