NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen in bepaalde regio’s, maar ook een landelijke staking wordt niet uitgesloten.

Ultimatum

Vakbonden hadden een ultimatum aan NS voorgelegd, dat verliep vrijdag. “Vrijdagmiddag 12 augustus hebben wij een reactie van NS ontvangen. Wij constateren dat NS niet tegemoet komt aan onze eisen zoals verwoord in ons ultimatum van 5 augustus. Helaas moeten we tot onze spijt concluderen dat we nog steeds uitonderhandeld zijn en dat we doorgaan met ons actietraject” meldt FNV Spoor.

Tot 20% meer loon

NS noemt de stakingsdreiging van de vakbonden onrechtmatig en voorbarig. De vervoerder wil graag met de bonden in gesprek. Nu er een staking dreigt, overweegt NS naar de rechter te stappen. Dit omdat de vervoerder aanknopingspunten ziet voor overleg.

Wanneer de acties beginnen, kunnen de bonden nog niet zeggen. Ze eisen onder meer een eenmalige uitkering van 600 euro bruto en een permanente maandelijkse loonsverhoging van 100 euro bruto. Volgens de NS-directie betekenen alle eisen van de vakbonden een loonsverhoging van maar liefst 20 procent.

Overlast

“Onze leden beseffen heel goed dat ze met de acties de reizigers zullen raken. Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reizigers”, vertelde FNV-onderhandelaar Henri Janssen al eerder over mogelijke acties. Volgens de bond moet de NS de lonen ook verhogen om meer personeel te trekken. Op dit moment kampt NS met een groot personeelstekort, waardoor er dagelijks treinen geschrapt of ingekort worden.

Rover

Reizigersvereniging Rover hoopt op reizigersvriendelijke acties in treinen, nu NS de vakbonden niet tegemoet is gekomen voor een nieuwe cao. “Staken is natuurlijk hun goed recht maar het gaat hier wel om een essentiële sector waar vele reizigers gebruik van maken. We hopen dat ze eruit komen voordat het zover komt”, aldus Freek Bos, directeur van Rover.

Bos roept de vakbonden op tot creatievere acties dan stakingen. “Laat reizigers gratis reizen of deel gratis koffie uit. Er zijn genoeg opties om reizigers te laten weten dat je meer wilt van de NS, zonder dat zij hun vervoer moeten missen.”

Mocht Rover moeten bemiddelen tussen de twee partijen in het belang van de reizigers, dan zit de organisatie “als eerste met de koffie klaar”, aldus Bos. “Maar dan moet er wel echt een constructief gesprek worden gevoerd. Dat moet niet alleen gaan over geld, maar ook over hoe het verder een aantrekkelijke sector blijft om te werken. Dat is niet alleen in het belang van de reiziger maar ook van de hele samenleving.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 13 augustus 2022 10:09

Bekijk reacties

  • Respect voor de vakbonden en de stakers. Graag in tegenstelling tot de boerenblokkades wel ruim van te voren aankondigen, zodat reizigers alternatieven kunnen zoeken. Succes!

    • We weten nog helemaal niet wanneer er gestaakt gaat worden. Een staking moet ook verplicht vooraf gemeld worden. De impact kan wel groter zijn dan de gemiddelde boerenactie op de snelweg (al kan de impact daar incidenteel nog veel groter zijn, in noodgevallen bijvoorbeeld).

    • Respect? Een realistisch loonbod weigeren terwijl NS zich na corona net weer wat aan het herstellen is maar nog stevig aan het staatsinfuus ligt en een ongewisse toekomst tegemoet gaat? Een staking zal voor een volgende golf reizigers de laatste druppel zijn. Af en toe denk ik dat de mensen die bij het spoor werken compleet wereldvreemd zijn.

      • Dat is nog niet alles wat dreigt. Er dreigt volgend jaar 10 a 12% prijsverhoging in het OV en verschraling van de busdiensten van 20 tot 30%. Als rijbewijsloos iemand zonder aanleg om te rijden hoop ik dat de Chinezen snel hun zelf rijdende auto's hier op de markt zetten.

        • Tsja, zo ziet men de trouwe reiziger kennelijk: als een zak gras. Ik wens u en uw collega's wijsheid toe.

      • "Dat moet niet alleen gaan over geld, maar ook over hoe het verder een aantrekkelijke sector blijft om te werken. Dat is niet alleen in het belang van de reiziger maar ook van de hele samenleving.”

        Dit was denk ik een opmerking uit een al lang vervlogen tijd.

        Ik reis sowieso niet met een "dienst'" waar werken aan het spoor schering en inslag is met name in de weekenden. Als het inhuren van bussen dan ook al te moeilijk is en stakingen op de loer liggen ben ik blij dat ik zelf rij. Duurder? Jazeker maar zeker en wel leuk! Vanaf heden breng en haal ik mijn partner, hoever het ook is! Daaaaag NS!

    • Geen enkel respect voor deze geldwolven die niet hun werk doen maar wel meer geld willen....
      Ik hoop dat ze ontslagen worden en dat de zelfrijdende trein er snel komt.

        • Zou deze "Anoniem" soms dezelfde persoon zijn die hierboven 1 minuut eerder onder de naam "S" een vergelijkbare reactie heeft geplaatst, waarin hij het ook nodig vond om een ander uit te schelden?

        • Realiteit is dat ik reis elke weekend en alleen 1 van elke 4 reizen vind plaats zonder vertraging, storingen, of onderhoud. 20% meer salaris zou ik niet doen, daarvoor moet je ook goed presteren. Van wie de schuld is weet ik niet,... Dat is voor mij aandachtpunt #1, want als dit niet beter wordt dan zal ik naar een ander verboer overstappen zo snel dat mogelijk wordt.

    • Respect???? Als je 20% loonsverhoging eist. Bij een vrijwel failliet bedrijf dan ben je toch echt van het padje af.

    • Ik denk er anders over. Heb als wappie zeker respect voor de boerenacties, maar ik vind de NS een flinke puinhoop dat eens flink aangepakt moet worden. Hopelijk overspelen de vakbonden zich met de looneisen, waardoor de NS failliet gaat. Dan kunnen we eindelijk alles via de provincies laten besteden. De meeste geliberaliseerde lijnen worden beter gewaardeerd dan de voorgaande NS lijnen en komt er ook betere trein - bus integratie. Zeg maar het Limburgmodel. Regionaliseren werkt uiteindelijk beter.

      • Het Limburgmodel is goed voor regionale lijntjes, maar niet op maat voor nationale hoofdlijnen. Overigens ligt een volwaardige Maaslijn nog steeds niet in verschiet met geëlektrificeerd dubbelspoor en Intercity's en stoptreinen. Verder rijden er nog steeds geen volwaardige treinen van Eindhoven, Venlo naar Keulen.

    • Respect? Ze leggen het werk gewoon neer en de reiziger is weer de dupe. En het NS personeel doet al geen flikker. Zeker conducteurs. Niks omroepen ook al hebben ze via de porto al lang info, hele dagen zichzelf verbergen in de achterste cabine en op perrons mensen met hulpvragen enkel verwijzen naar de ns app. Ze zouden zich echt moeten schamen. En dan over een aantal maanden zeuren als er minder reizigers met de trein gaan vanwege de slechte betrouwbaarheid en er ontslagen moeten vallen. Ik wordt steeds meer een voorstander van het tgv en het flink besparen op hc's. Dan kunnen de hc's die wel wat doen meer verdienen, want die verdienen het wel echt om beter beloond te worden voor hun werk. En NS, stop eens met het verspillen van geld voor al die domme moderne snufjes die niemand gebruikt. De gemiddelde reiziger is dom en gaat zich echt niet beter verspreiden omdat een app dat zegt. Ze kunnen nu al geen borden lezen.

  • Het aanbod van NS dekt een groot deel van het koopkrachtverlies en is al meer dan redelijk gezien de financiële situatie waarin het bedrijf verkeert. De looneisen van de vakbond zijn volstrekt niet realistisch en beschadigen het bedrijf. Mocht het personeel tot staking overgaan, dan kunnen ze zich in het vervolg nooit meer verschuilen achter zogenaamde loyaliteit aan het bedrijf. Iedere NS-er die staakt is ronduit asociaal.

    • NS zit financieel gezien in zwaar weer, ik vind dat 20% meer loon veel te veel gevraagd is. Ook wanneer NS niet in zwaar weer zou zitten. Wees blij met elke procent erbij zou ik willen zeggen!

    • Helemaal mee eens. Vergeet ook niet dat dit hele gedoe niet ondersteund wordt door alle NS medewerkers.

  • Zwarte Pieten toespelen heeft geen enkele zin. Het proces van de onderhandelingen is nu in een fase waarin het hard gespeeld wordt. Niemand wil met gezichtsverlies uit de onderhandelingskamer komen. Ik heb er echter alle vertrouwen in dat het tot een akkoord komt.

    • Zwarte Pieten, zijn er bij de NS en de Vakbonden nog steeds Zwarte Pieten?
      In de Stoomtreintijd had je wel roetpieten maar die tijd is voorbij, straks gaan we met de NS op Billenwagen snelheid want een bus inhuren schijnt ook al moeilijk te zijn in HOL-land. Ziekenhuizen dicht op oneven dagen of geheel en al dicht. Boeren opheffen. Doe nooit je auto weg, dan kom je nog eens ergens, bijvoorbeeld om in een ander land met fatsoen asiel aan te vragen!

  • Personeels tekort?
    Tot eind februari niks aan de hand en klagen over te weinig passagiers.
    Nu worden we gedupeerd en komen te laat op ons werk. Vooral de zaterdag is de laatste weken een ramp.
    Zijn er niet toevallig ook teveel ziek?
    Waar is trouwens 8% op gebaseerd. Nog meer hangen in de 1e klas.
    Die staking is al het hele jaar bezig.
    Loop eens een week mee in de beveiliging!
    Ik ben klaar met dat gejammer.
    Ieder jaar is er wel wat. Zelfde met die buschauffeurs.

    • Allemaal weer de auto in. Een diesel dat is het beste voor dit aso-kabinet en de privatisering van dit soort "diensten". Breek me de bek niet open, alle publieke zaken worden naar de kloten geholpen. Na Poetin is dit Asoland 2

  • het is godsgeklaagd. wij hebben onze vakantie moeten annuleren omdat het niet mogelijk was 5 keer over te stappen om in Amsterdam te komen.
    Er wordt wel afgeroepen dat er te weinig personeel is, maar boven in de stationshal in Heerlen lagen ze wel met 5 man te ouwehoeren en ze vonden het nog leuk ook.
    Of het nu Arriva of de NS is.
    Ze hebben alleen maar de reizigers er mee

    • Zo is het! Geen enkel respect voor deze pesterijen. Gratis reizen en of koffie met gebak prima maar nu moet ik wéér mijn gehandicapte partner ophalen omdat ze niet uren en uren ergens kan wachten. klootzakken! 450 km terwijl ik er zelf ook slecht aan toe ben. Asociaal gedoe!

  • Staking ? Wat voor werk doen conducteurs dan ?
    Ik reis 5 dagen per week met de trein en heb al maanden geen conducteur gezien bij NS. Meestal zit men gezellig te kletsen in de 1e klas en zelfs het fatsoenlijk omroepen is teveel gevraagd. O ja, wel even snel uitstappen op het perron, heel snel. En waag het dan niet om iets te vragen want je wordt nog net niet afgesnauwd. Wat een verschil met bijvoorbeeld een Arriva. Kan het NS personeel een voorbeeld aan nemen. Mss eens echt werken ipv staken, dat zou bij NS pas echt verschil maken.

  • Wat mij vooral verbaasd hier aan is dat iedereen direct de 20% aanhaalt. Echter is dit iets wat door de directie van NS genoemd wordt, en dit weg zet als loonverhoging. Maar is dit een loonsverhoging of nemen de loonkosten toe en noemen ze dit een loonsverhoging? Heb dit nog niet vanuit een andere bron bevestigd zien worden.

Share

Recent Posts

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

2 dagen terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

2 dagen terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

3 dagen terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

4 dagen terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

6 dagen terug

Kabinet stimuleerde loonsverhoging NS

Leden van het kabinet hebben de NS-directie ten tijde van de spoorstakingen overgehaald om zich…

2 weken terug