NS-staking van de baan, FNV-voorman: ‘Voor de poorten van de hel weggesleept’

Vakbond FNV en de Nederlandse Spoorwegen zijn tot een akkoord gekomen over een nieuw cao-voorstel. Daarmee zijn stakingen van de baan. Werknemers van NS krijgen er de komende tijd gemiddeld 6,6% bij. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor en onderhandelaar spreekt van een zwaar bevochten cao-onderhandelingsresultaat.

Lange tijd leek het erop dat de onderhandelingen tussen de vakbonden en de NS op een dood spoor zaten. De NS kwam in de ogen van de vakbond met een onacceptabel loonbod. Maar er ligt nu uiteindelijk toch een cao-onderhandelingsresultaat. “We hebben het voor de poorten van de hel weggesleept”, zegt bestuurder Janssen daarover. “Het is nu aan de leden. Zij besluiten of ze hier mee instemmen.”

Loonontwikkeling

Werknemers van de NS krijgen er meteen met terugwerkende kracht ten minste 4% bij. Dat is een bedrag van minimaal €240 voor werknemers met een fulltime dienstverband. “Werknemers in de lagere loonschalen krijgen er een hoger percentage bij”, legt Janssen uit. “Dat maakt dat de loonstijging gemiddeld uitkomt op 6,6%.”

Volgens de FNV corrigeerde NS al jaren de inflatie niet meer. “Dat betekent dat de werknemers elk jaar minder boodschappen konden doen voor dezelfde arbeid”, legt Janssen uit. “Dat is nu enigszins gerepareerd.” Ook worden de reiskosten per 1 april 2024 volledig vergoed. “Werknemers konden niet alle daadwerkelijk gemaakte kilometers declareren”, vervolgt Janssen. Dat wordt nu hersteld.

Vaste contracten en zwaar werk

Verder wordt de positie van uitzendkrachten verbeterd. Zij krijgen na achttien maanden een vast contract. Voorheen werkte de NS met losse overeenkomsten van zo’n vijf jaar. Ook wordt er iets gedaan voor de oudere werknemers bij de NS: “Vanaf december 2026 mogen werknemers op leeftijd nachtdiensten gaan weigeren”, vervolgt Janssen. “Dat geldt in ieder geval vanaf hun 63e.”

Stakingen van de baan

Met de nieuwe cao zijn de stakingen van de baan. Toch heeft de vakbond ook op onderdelen in moeten leveren. Zo komt er geen Automatische Prijscompensatie, iets waar de vakbond hard voor gevochten heeft.

In december dreigde FNV samen met vakbond VVMC met stakingen als er geen akkoord zou komen. In 2022 heeft het NS-personeel op meerdere dagen gestaakt om tot een kortlopende cao te komen. Eerst regionaal, vervolgens landelijk. Uiteindelijk wisten de vakbonden een forse loonstijging van 8,45% af te dwingen, met een eenmalige uitkering van duizend euro. Die cao liep 1 januari af.

In Duitsland zijn de vakbonden en Deutsche Bahn er samen niet uitgekomen en volgt deze week een nieuwe stakingsronde.

This post was last modified on 16 januari 2024 10:17

Share

Recent Posts

ÖBB koopt meer Railjets ten koste van Nightjets

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB gaat meer Railjets kopen ten koste van de Nightjets. De spoorwegmaatschappij…

2 dagen terug

Rotterdam koopt nieuwe metro’s, Amsterdam nieuwe trams

De Rotterdamse RET gaat nieuwe metro’s kopen terwijl in Amsterdam is besloten om nieuwe trams…

2 dagen terug

Eurostar vanaf 16 december vijf keer per dag van Amsterdam naar Londen – Sinds februari 18 procent groei op route naar VK

Eurostar start de vijfde dagelijkse trein van Amsterdam naar Londen op dinsdag 16 december. Op…

2 dagen terug

Eurostar strandt met 600 passagiers bij ‘s Gravendeel

Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…

3 dagen terug

Tot zondag geen treinen in provincie Groningen – vanaf maandag nieuwe dienstregeling

Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…

3 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoen euro boete van provincie Friesland

Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…

3 dagen terug