NS-staking van de baan, FNV-voorman: ‘Voor de poorten van de hel weggesleept’

Vakbond FNV en de Nederlandse Spoorwegen zijn tot een akkoord gekomen over een nieuw cao-voorstel. Daarmee zijn stakingen van de baan. Werknemers van NS krijgen er de komende tijd gemiddeld 6,6% bij. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor en onderhandelaar spreekt van een zwaar bevochten cao-onderhandelingsresultaat.

Lange tijd leek het erop dat de onderhandelingen tussen de vakbonden en de NS op een dood spoor zaten. De NS kwam in de ogen van de vakbond met een onacceptabel loonbod. Maar er ligt nu uiteindelijk toch een cao-onderhandelingsresultaat. “We hebben het voor de poorten van de hel weggesleept”, zegt bestuurder Janssen daarover. “Het is nu aan de leden. Zij besluiten of ze hier mee instemmen.”

Loonontwikkeling

Werknemers van de NS krijgen er meteen met terugwerkende kracht ten minste 4% bij. Dat is een bedrag van minimaal €240 voor werknemers met een fulltime dienstverband. “Werknemers in de lagere loonschalen krijgen er een hoger percentage bij”, legt Janssen uit. “Dat maakt dat de loonstijging gemiddeld uitkomt op 6,6%.”

Volgens de FNV corrigeerde NS al jaren de inflatie niet meer. “Dat betekent dat de werknemers elk jaar minder boodschappen konden doen voor dezelfde arbeid”, legt Janssen uit. “Dat is nu enigszins gerepareerd.” Ook worden de reiskosten per 1 april 2024 volledig vergoed. “Werknemers konden niet alle daadwerkelijk gemaakte kilometers declareren”, vervolgt Janssen. Dat wordt nu hersteld.

Vaste contracten en zwaar werk

Verder wordt de positie van uitzendkrachten verbeterd. Zij krijgen na achttien maanden een vast contract. Voorheen werkte de NS met losse overeenkomsten van zo’n vijf jaar. Ook wordt er iets gedaan voor de oudere werknemers bij de NS: “Vanaf december 2026 mogen werknemers op leeftijd nachtdiensten gaan weigeren”, vervolgt Janssen. “Dat geldt in ieder geval vanaf hun 63e.”

Stakingen van de baan

Met de nieuwe cao zijn de stakingen van de baan. Toch heeft de vakbond ook op onderdelen in moeten leveren. Zo komt er geen Automatische Prijscompensatie, iets waar de vakbond hard voor gevochten heeft.

In december dreigde FNV samen met vakbond VVMC met stakingen als er geen akkoord zou komen. In 2022 heeft het NS-personeel op meerdere dagen gestaakt om tot een kortlopende cao te komen. Eerst regionaal, vervolgens landelijk. Uiteindelijk wisten de vakbonden een forse loonstijging van 8,45% af te dwingen, met een eenmalige uitkering van duizend euro. Die cao liep 1 januari af.

In Duitsland zijn de vakbonden en Deutsche Bahn er samen niet uitgekomen en volgt deze week een nieuwe stakingsronde.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:17

Share

Recent Posts

Haagse burgemeester: ov grote steden fors duurder bij bezuiniging 

Een groot deel van het openbaar vervoer in de Randstad wordt mogelijk 11,7 procent duurder…

2 uur terug

Meer geld voor veiliger maken van stations – geld vooral voor camera’s

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil 4,6 miljoen euro extra uittrekken om de sociale…

6 uur terug

Treinverkeer in vrijwel hele land gehinderd

In vrijwel het hele land is het treinverkeer op dinsdagochtend gehinderd door storingen en werkzaamheden.…

10 uur terug

Afstoten taken NS niet aan de orde – geen invloed op prijs kaartjes

Het afstoten van taken door de NS kan de prijs van treinkaartjes niet drukken en…

1 dag terug

Treinreis naar Zwitserland? Nu met korting

Zwitserland is het walhalla voor treinliefhebbers. Het land heeft een uitgebreid spoorwegnetwerk, goed gebruikte lijnen…

3 dagen terug

NMBS gaat met nieuw tariefsysteem meer kortingen bieden in België

Ook in België worden treinreizen goedkoper in de daluren. De Belgische treinmaatschappij NMBS voert een…

3 dagen terug