fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS-staking van de baan, FNV-voorman: ‘Voor de poorten van de hel weggesleept’

09 jan 2024 10:07

Vakbond FNV en de Nederlandse Spoorwegen zijn tot een akkoord gekomen over een nieuw cao-voorstel. Daarmee zijn stakingen van de baan. Werknemers van NS krijgen er de komende tijd gemiddeld 6,6% bij. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor en onderhandelaar spreekt van een zwaar bevochten cao-onderhandelingsresultaat.

Lange tijd leek het erop dat de onderhandelingen tussen de vakbonden en de NS op een dood spoor zaten. De NS kwam in de ogen van de vakbond met een onacceptabel loonbod. Maar er ligt nu uiteindelijk toch een cao-onderhandelingsresultaat. “We hebben het voor de poorten van de hel weggesleept”, zegt bestuurder Janssen daarover. “Het is nu aan de leden. Zij besluiten of ze hier mee instemmen.”

Loonontwikkeling

Werknemers van de NS krijgen er meteen met terugwerkende kracht ten minste 4% bij. Dat is een bedrag van minimaal €240 voor werknemers met een fulltime dienstverband. “Werknemers in de lagere loonschalen krijgen er een hoger percentage bij”, legt Janssen uit. “Dat maakt dat de loonstijging gemiddeld uitkomt op 6,6%.”

Volgens de FNV corrigeerde NS al jaren de inflatie niet meer. “Dat betekent dat de werknemers elk jaar minder boodschappen konden doen voor dezelfde arbeid”, legt Janssen uit. “Dat is nu enigszins gerepareerd.” Ook worden de reiskosten per 1 april 2024 volledig vergoed. “Werknemers konden niet alle daadwerkelijk gemaakte kilometers declareren”, vervolgt Janssen. Dat wordt nu hersteld.

Vaste contracten en zwaar werk

Verder wordt de positie van uitzendkrachten verbeterd. Zij krijgen na achttien maanden een vast contract. Voorheen werkte de NS met losse overeenkomsten van zo’n vijf jaar. Ook wordt er iets gedaan voor de oudere werknemers bij de NS: “Vanaf december 2026 mogen werknemers op leeftijd nachtdiensten gaan weigeren”, vervolgt Janssen. “Dat geldt in ieder geval vanaf hun 63e.”

Stakingen van de baan

Met de nieuwe cao zijn de stakingen van de baan. Toch heeft de vakbond ook op onderdelen in moeten leveren. Zo komt er geen Automatische Prijscompensatie, iets waar de vakbond hard voor gevochten heeft.

In december dreigde FNV samen met vakbond VVMC met stakingen als er geen akkoord zou komen. In 2022 heeft het NS-personeel op meerdere dagen gestaakt om tot een kortlopende cao te komen. Eerst regionaal, vervolgens landelijk. Uiteindelijk wisten de vakbonden een forse loonstijging van 8,45% af te dwingen, met een eenmalige uitkering van duizend euro. Die cao liep 1 januari af.

In Duitsland zijn de vakbonden en Deutsche Bahn er samen niet uitgekomen en volgt deze week een nieuwe stakingsronde.

45 gedachten aan “NS-staking van de baan, FNV-voorman: ‘Voor de poorten van de hel weggesleept’”

  1. Wim Lubbers schreef:

    Slecht nieuws voor de reizigers van Arriva. Daar vallen steeds vaker treinen uit door personeelsgebrek. Als het inkomensverschil nog groter wordt, lopen er nog meer over. Nog los van de werkdruk.

    1. Realisme graag schreef:

      Er vallen helemaal niet steeds meer te innen uit bij Arriva. Alleen in Limburg zijn er nog problemen enerzijds omdat er personeel nodig is voor de ERTMS kwalificatie en anderzijds omdat door capaciteits te kort bij DB nieuw Arriva-personeel moet wachten op scholing voor het Duitse traject.

      Vergeleken met 2019 vallen bij NS nog steeds veel meer treinen uit dan bij Arriva. Rond Eindhoven rijden er bijv. in het weekend nog steeds nauwelijks sprinters

      1. David schreef:

        U herhaalt deze claim continu, maar levert nooit bronnen hiervoor aan.

        Arriva heeft extreem veel last van treinuitval door personeelstekorten, op sommige lijnen is het structureel 30% of zelfs meer, zoals in Nijmegen. Daarnaast was de betrouwbaarheid van de regionale trajecten over heel 2023 lager dan het HRN.

        Dit valt gewoon te lezen in het KPI dashboard:

        https://kpi.prorail.nl/betrouwbaarheid_regionale_lijnen?lang=nl#

        1. Otto schreef:

          Ns schrapt zoveel treinen in de dienstregeling dat je dan op papier geen uitval hebt. Dat noemt de gewone burger boerenbedrog.

        2. David schreef:

          @Otto

          Zo werkt dat niet, de uitvalcijfers zijn ook meegenomen in de punctualiteitscijfers. En waar de regionale vervoerders treinuitval tot een week voor het plaats zal vinden kunnen maskeren met aanpassingen van hun dienstregeling (de dienstregeling die ProRail voor hun KPIs gebruikt mag voor hun dan nog aangepast worden), kan de NS dat niet doen omdat haar dienstregeling eenmalig vastgesteld wordt en afwijking daarvan worden behandeld als ‘uitval.’

          Uw claim klopt dus niet alleen, de cijfers tonen precies het tegenovergestelde aan. Dat noemt de gewone burger “eerst even basaal onderzoek doen voor je iets roept.”

        3. Wim Lubbers schreef:

          Aanvulling: afgelopen weekend viel bij Arriva 1 dag de helft van de treinen van Roermond naar Maastricht uitvallen en 1 dag was de trein Heerlen-Aachen de klos. Opgegeven reden: personeelsgebrek.
          Zutphen-Oldenzxaal was ook een paar weekenden mis, echt een bliksemstart na de overname na Syntus/Keolis. Lichtpuntje: in het noorden van Groningen zie ik komend weekend na een paar jaar sukkelen weer een halfuurdienst in de planner.

        4. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          @David, treinen tellen alleen mee als uitgevallen als de treinen in dagplan gepubliceerd waren. Uit mijn hoofd wordt dagplan definitief 72u voor aanvang. In elk geval, alle treinen die NS uit de jaardienst heeft gehaald tellen niet mee als uitgevallen, omdat ze op voorhand geschrapt zijn. Dat speelde vooral in 2022. Sinds 2023 zijn de treinen ook al uit het jaarplan gehaald.

        5. Henk Lubbers schreef:

          @Wim Lubbers: Arriva-personeel rijdt niet op het traject Heerlen-Aken. Dit traject wordt gereden door personeel van Deutsche Bahn.

        6. Baardstaart schreef:

          @Otto

          Dat de NS de dienstregeling heeft uitgedund, maar de uitgedunde dienstregeling weet uit te voeren is kelote. Maar je wet wel wat en wanneer er wel de trein rijdt en daar kan je op plannen.

          Weet je wat nog veeel kloteriger is? Dat je de dienstregeling niet uitdunt en zomaar plots treinen kunnen uitvallen en je als reiziger een half uur op een koud station kan zitten turen, zonder dat je er iets kunt doen.

          M.a.w. bij personeelsschaarste kan je beter gepland ritten duidelijk aangegeven schrappen dan zeggen dat alles rijdt en dan concluderen dat de dienstregeling onbetrouwbaar is en de trein, die je wilt nemen niet rijdt.

          Zo heeft Arriva tijdens de kerst vanwege personeelstekorten de lijn Hengelo – Zutphen ook gepland uitgedund, maar als reiziger weet je wel welke treinen wel rijden en kan je er met de reisplanner mee plannen.

        7. Rudy schreef:

          @Hildebrand
          > Uit mijn hoofd wordt dagplan definitief 72u voor aanvang.
          Dit is een bezopen regel. In geval van twijfel wordt een trein dus ten minste 72u van te voren verwijderd zodat deze niet meetelt in de statistieken. Dit soort regels hebben altijd een ongewenst neveneffect en zijn daarom klant onvriendelijk.

      2. Stefan van Weerden schreef:

        Bijna geen sprinters rondom Eindhoven. Helpt even, alles rijdt in uursdiensten wat gewoon in de dienstregeling opgenomen is. In Limburg valt de RE 18 te pas en te onpas uit en rijdt al een maand niet tussen Heerlen en Maastrcht(vorig jaar ook al meerdere maanden dat ie niet reed), tegenwoordig valt de de RS15 Sittard-Heerlen ook meer dan regelmatig uit of wordt van de subsidieerde halfuursdienst een overbetaalde uursdienst.

        1. Brabo schreef:

          Ja, je kunt de dienstregeling ook afschalen tot drie treinen per dag en dan zeggen dat het geen uitval hebt.

      3. an(t)on schreef:

        je leeft in een waan als je denkt dat arriva (en dochteronderneming keolis) alleen problemen heeft in limburg. Ik vrees dat het een landelijk probleem is voor arriva

    2. Klein, Roderick schreef:

      Dit is marktwerking…. 🙂

      1. Johan schreef:

        Zeker, maar wel op een arbeidsmarkt die wordt verstoord doordat één van de arbeidsvragende partijen significant in natura wordt gesubsidieerd door middel van de niet-marktconforme hoofdrailnetconcessie.

        1. Baardstaart schreef:

          Met de rijtijden naar de bodem wordt het OV ook niet beter van. We zien in Twente hoe rampzalig de combinatie bezuinigen op de rijtijdenwet en problematische electrische bussen toe leiden. De witte broodsweken van de liberalisering liggen inmiddels ook al ver achter ons. Ook de NS functioneert van geen meter en heel het bedrijf is gewoon topzwaar en heeft 0,000 innovatiekracht.

          Persoonlijk ben ik voorstander dat de OV bureau’s van de provincies zelf de OV exploiteren evt met ondersteuning van extrene bedrijven. De IC lijnen kunnen dat evt door de NS blijven gebeuren. Stadsvervoer van grotere steden zou evt door de steden zelf gedaan kunnen worden of door de provincie /vervoersregio afhankelijk de lokale situatie.

          Voor de rest voorlopig geen nieuwe electrische bussen voor streek en BRT vervoer, om de kwaliteit van het OV te borgen voor de reiziger.

    3. Anne H. schreef:

      Dat is gewoon het economische principe dat overal ter wereld geldt. Niets mis mee. Je kunt het ook zo stellen: blijkbaar is het pakket aan arbeidsvoorwaarden dat Arriva biedt relatief te gering.

  2. Brabo schreef:

    Het lijkt er op dat de FNV grotendeels bakzeil heeft gehaald. Wellicht heeft men wat meer inzicht gekregen in de actuele financiële situatie bij NS….

  3. Anoniem schreef:

    Gefeliciteerd vakbond met het onderhandelde resultaat.
    De vakbond komt op voor de mensen in nederland, wereldwijd.
    jullie hebben reeds meer dan 150 jaar visie en daadkracht getoond waarvan alle mensen profiteren ga zo door.

    1. Anoniem schreef:

      De vakbonden komen alleen op voor de 5%laagstbetaalden. De rest van de werknemers kan dood vallen en dus hebben de vakbonden steeds minder leden.

      1. Anoniem schreef:

        Onzin.
        Dom en trol-gepraat

      2. Ab Normaal schreef:

        De bonden komen het meeste op voor de 55 plussers en pensionados. De rest heeft het nakijken. Vandaar dat de vakbonden in veel vakgebieden allang niet meer van belang zijn.

        1. Annemiek schreef:

          Ik denk dat dat klopt voor als je de periode tot 2020 beschouwt. Inmiddels is het alleen nog maar activisme bij het FNV. Met de ‘Mars voor het klimaat’, ‘Netwerk klimaat FNV’ en samenwerking met Extinction Rebellion, Oxfam Novib, Greenpeace, Milieudefensie en andere hobbygroepjes die hun oorsprong vinden in de krakersscene (RaRa etc.), stoot je eerder werknemers af dan dat je ze aantrekt. Go woke, go broke. Als je als werknemersorganisatie positie kiest in een politiek niche, terwijl je potentiële achterban heel anders stemt, vervreemd je je van hen. Het FNV verzwakt haar eigen positie ermee.

        2. N. schreef:

          De rest is vaak niet eens vakbondlid…

        3. Annemiek schreef:

          @N. Het aantal vakbondsleden van de AOW-leeftijd en ouder, is ongeveer even groot als het aantal leden onder de 45. Ruim de helft bevindt zich tussen de 45 en de AOW-leeftijd. Ongeveer een kwart van de werkende leden gaat binnen de komende tien jaar met pensioen. Slechts ongeveer 1,4 miljoen Nederlanders zijn lid van een vakbond. Dat is sinds 1963 niet zo laag geweest. Twee derde van de mensen tussen 25 en 35 heeft nog nooit serieus overwogen om lid te worden van een vakbond.

      3. Anoniem schreef:

        @anoniem en @Annemiek, jullie profiteren ook van het behaalde resultaat.
        Maar ja ikke, ikke en verder niet nadenken of willen zien.

        1. Annemiek schreef:

          Hoe profiteer ik?

        2. Anoniem schreef:

          @Annemiek door de weloverwogen loonafspraken door vakbonden om de zaak draaiende te houden voor de gewone mensen, waartoe ik jou ook reken.
          Loonmatiging heeft geleid tot koopkrachtverlies in de afgelopen 30 jaar van 5% tot 30 %.
          Zonder inflatiecompensatie iets wat door de vakbonden gerealiseerd worden is. Blijven vele sectoren functioneren zonder dat ze op de fles gaan.
          Dat jij geen 25 urige werkweek hebt met een fatsoenlijk loon dankzij de vakbond is geheel aan het neo-liberale beleid/politiek te wijten.
          Van ikke ikke, slavendrijvers en de rest kan stikken loonslaven, Zelfstandigen Zonder Poen die of teveel moeten doen of nix doen.

      4. An(t)on schreef:

        Ik snap dat iemand dat zou denken, maar dat is puur omdat de mensen onderaan de bodem van de loontrap het verschil altijd het hardst voelen. zeker met die bodem van 240 euro in deze cao onderhandeling.

        Het loonverschil tussen jong en oud is zo gigantisch groot bij NS dat collega’s letterlijk het dubbele van elkaar verdienen voor exact dezelfde functie. Dat zijn dan puur omdat ze in de eindtrede zitten, niet omdat ze daadwerkelijk hoger werk verrichten.

        Daarnaast merk ik zelf dat de vakbonden binnen het spoor juist veel meer betekenen voor de pensioenado’s en hogere leeftijden. Vroeger was de bouwsteen van NS ‘het gezin’, tegenwoordig is de bouwsteen ‘het afbouwen naar je pensioen’. Het afzien van nachtdiensten gaat ook nog een interessante inslag worden op de roosters voor specifieke afdelingen. Het rijdende personeel heeft al zo’n regeling in de vorm van specifieke roosters die geen nachten bevatten, maar dit geldt niet voor elke afdeling (vaak is dit een tekortkoming van de afdeling en het roosteraanbod)

        Vervolgens is er ook wat van te vinden dat de vakbonden pas per 2024 weten af te dingen dat de reiskostenregeling eindelijk tot zijn goedrecht gebreid wordt. al jaren kan personeel zo goed als niets declareren en dan als ze eens mogen declareren moeten ze de eerste 20km ook nog voor lief nemen. De voorwaarden waren schandalig maar nu wordt het eindelijk recht gestreken.

        dus ja, om je kritiek te versterken: Ja, de onderste lagen van het loonstelsel voelen het meest met de vakbonden, die hebben ze ook het hardst nodig omdat ze dichter bij de prijs van een brood zitten, de top, die altijd meeproffiteerd en die procentuele stijging het hardst voelt, heeft eigenlijk niet zo veel te mauwen 🙂

    2. Dries Molenaar schreef:

      anonieme leden, daar zullen ze het van moeten hebben

      1. Bert Sitters schreef:

        “Anoniemen” die met elkaar anoniem in de clinch gaan.

    3. treingraag schreef:

      CNV 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap, tja, besluit hoofdbestuur was het summiere antwoord.

      1. Annemiek schreef:

        Je kunt verzoek om royement, dat kan met onmiddellijke ingang.

  4. Johan schreef:

    “Verder wordt de positie van uitzendkrachten verbeterd. Zij krijgen na 18 maanden een vast contract. ”

    In praktijk betekent dat dat uitzendkrachten er na 18 maanden uitgeschopt worden en vervangen worden door andere uitzendkrachten.

  5. Anoniem schreef:

    Dankzij akkord hebben we rust aan het arbeidsfront.
    Veel reisplezier!

    1. Johan schreef:

      Voor zolang als het duurt. Als je eenmaal losgeld gaat betalen wordt het een verdienmodel.

      1. Reiziger schreef:

        We hebben niet te maken met criminelen, maar met serviceverlenende mensen in een vitale sector, die bij nacht en ontij voor u en mij in de weer zijn.

        1. Johan schreef:

          Deelname of leidinggeven aan een arbeiderskartel is inderdaad niet strafrechtelijk vervolgbaar.

    2. Anoniem schreef:

      trouwens de AOW-ers profiteren ook mee. Met dit onderhandelingsresultaat.
      Kunnen zij ook blijven reizen of gaan reizen.

  6. Arjan Krabbenbos schreef:

    Bij onze Zuider en Oosterburen wordt er wel gestaakt. Gelukkig nog niet in ons land al zijn personeelsgebreken ook hier nog niet allemaal opgelost. Vervelend voor de bedrijven en hun cliënten, maar ziekte of vergrijzing speelt ook hier een rol. Hopelijk wordt het snel minder, zodat iedereen weer goed geholpen kan worden. Daarom zie je stapsgewijs de dienstregeling aangepast worden , maar we zijn helaas ook nog van die problemen af! Hopelijk wordt het in de nabije toekomst weer beter! Sterkte allemaal!

  7. Andre schreef:

    Ik denk over 15 jaar gaan sprintertreinen geheel autonoom rijden. Machinisten worden dan overbodig en de conducteurs kunnen worden vervangen door BOA’s.

    1. Ron schreef:

      Tja dat denk ik ook, die krankzinnige looneisen van de FNV zijn gewoon niet meer op te brengen en de treinkaartjes zijn al waanzinnig duur. De gewone mens kan dat nog nauwelijks betalen. FNV maakt het hele land kapot!

      1. Tumtumtum schreef:

        Het land kapot nog wel? Overdrijven is ook een vak. Er is decennia lang sprake van loonstagnatie en loonmatiging. Dit terwijl de top van de samenleving steeds rijker is geworden en de bonussen buitensporiger

        1. Anoniem schreef:

          inderdaad door neo-liberale politiek/beleid is de arbeidsinkomensquote gedaald omdat de de winsten voor de aandeelhouders gegeneerd (moesten) worden.
          De rijken (parasieten, luiaards, slavendrijvers) stelen de resultaten gerealiseerd door de hardwerkenden/uitgebuitenen, loonslaven, armen.

  8. bert sitters schreef:

    Treinen moeten op her spoor blijven, maar dat gaat niet zonder mensen. Als er ergens anders betere arbeidsvoorwaarden gelden, dan wordt de keuze snel gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *