Een aantal NS-conducteurs en -servicemedewerkers is vanaf vandaag te zien met bodycams. Op die manier hoopt NS de veiligheid en het veiligheidsgevoel van collega´s te vergroten. De beelden kunnen gedeeld worden met justitie en politie voor opsporingsdoeleinden.
Het gaat om een proef bij 120 medewerkers van NS, bovenop de ruim 700 mensen van Service & Veiligheid die de camera’s al dragen. In lastige situaties kunnen zij de camera, die beeld en geluid opneemt, aanzetten.
Agressie en intimidatie tegen NS-medewerkers komt volgens de vervoerder dagelijks voor. “Niemand gaat naar zijn werk om uitgescholden, bespuugd of geslagen te worden,“ aldus Eelco van Asch, lid van de Raad van Bestuur van NS. “Wij doen er alles aan om de veiligheid van onze collega´s en reizigers te vergroten. Een bodycam werkt de-escalerend en wordt al door veel beroepsgroepen gedragen. Bijkomend voordeel is dat deze camerabeelden gebruikt kunnen worden voor opsporingsdoeleinden en collega´s ondersteunt bij hun aangifte. Dit helpt justitie en politie om mensen die voor ellende zorgen op te sporen en te vervolgen.“
De proef duurt zes maanden en NS hoopt zo informatie te vergaren over het gebruik van de bodycams, bijvoorbeeld of de camera’s niet in de weg zitten tijdens werkzaamheden, maar ook over hoe reizigers reageren op de cams en of ze daadwerkelijk een preventieve werking hebben. Na een half jaar worden de resultaten geëvalueerd.
NS wil graag verdere mogelijkheden krijgen om de veiligheid op stations en in treinen te verbeteren. NS wil bijvoorbeeld dat de informatiepositie van medewerkers wordt verbeterd, onder andere voor het zelf kunnen controleren van identiteit. Volgens NS ontlast dat de politie, die nu tot 7000 keer per jaar in actie moet komen voor identiteitscontroles. Bovendien werkt NS aan het eerder en sneller uitreiken van een reis- en stationsverbod en gaat de werving voor extra veiligheidspersoneel door.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:14
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…