NS start proef met bodycams: personeel voortaan uitgerust met camera’s

Een aantal NS-conducteurs en -servicemedewerkers is vanaf vandaag te zien met bodycams. Op die manier hoopt NS de veiligheid en het veiligheidsgevoel van collega´s te vergroten. De beelden kunnen gedeeld worden met justitie en politie voor opsporingsdoeleinden.

Het gaat om een proef bij 120 medewerkers van NS, bovenop de ruim 700 mensen van Service & Veiligheid die de camera’s al dragen. In lastige situaties kunnen zij de camera, die beeld en geluid opneemt, aanzetten.

Dagelijks

Agressie en intimidatie tegen NS-medewerkers komt volgens de vervoerder dagelijks voor. “Niemand gaat naar zijn werk om uitgescholden, bespuugd of geslagen te worden,“ aldus Eelco van Asch, lid van de Raad van Bestuur van NS. “Wij doen er alles aan om de veiligheid van onze collega´s en reizigers te vergroten. Een bodycam werkt de-escalerend en wordt al door veel beroepsgroepen gedragen. Bijkomend voordeel is dat deze camerabeelden gebruikt kunnen worden voor opsporingsdoeleinden en collega´s ondersteunt bij hun aangifte. Dit helpt justitie en politie om mensen die voor ellende zorgen op te sporen en te vervolgen.“

De proef duurt zes maanden en NS hoopt zo informatie te vergaren over het gebruik van de bodycams, bijvoorbeeld of de camera’s niet in de weg zitten tijdens werkzaamheden, maar ook over hoe reizigers reageren op de cams en of ze daadwerkelijk een preventieve werking hebben. Na een half jaar worden de resultaten geëvalueerd.

Verdere mogelijkheden

NS wil graag verdere mogelijkheden krijgen om de veiligheid op stations en in treinen te verbeteren. NS wil bijvoorbeeld dat de informatiepositie van medewerkers wordt verbeterd, onder andere voor het zelf kunnen controleren van identiteit. Volgens NS ontlast dat de politie, die nu tot 7000 keer per jaar in actie moet komen voor identiteitscontroles. Bovendien werkt NS aan het eerder en sneller uitreiken van een reis- en stationsverbod en gaat de werving voor extra veiligheidspersoneel door.

This post was last modified on 16 januari 2024 10:14

Bekijk reacties

  • Treinpersoneel is tegenwoordig weliswaar uitstekend getraind in de omgang met lastige reizigers, maar met zo'n bodycam ben je toch iets zekerder van jezelf. Op sommige trajecten en 's avonds kom je niet om dubbele bezetting heen. En iemand die een rondje loopt over de perrons kan ook geen kwaad. Er wordt nog meer gerookt en gevapet dan voor het rookverbod. Plak eens wat stickers op!

    • Men is vooral getraind om zo weinig mogelijk met reizigers om te gaan. Baliepersoneel is er nauwelijks. Conducteurs duiken weg. Machinisten zie je nooit. Alleen de controle-ploegen gaan de trein in met zijn tienen.

      • @Mijnheer Molenaar.
        Er zit toch echt een machinist op elke rijdende trein. De taak van een machinist is om de trein te rijden en niet om rondjes door de trein te lopen.

      • Als ze die camera's de hele dag aan laten en alle beelden opslaan, dan heb je op een gegeven moment duizenden uren van de saaiste content ooit.

        • Integendeel, je zult versteld van de ellende op de beelden. De intimiderende zwartrijdende messentrekkende veiligelanders zijn overal op de stations en in de treinen.

      • Welkom in nederland.
        Als u uw inburgeringscursus succesvol afgerond heeft dan zult u weten dat wij ondanks de problemen die dit oplevert onze hele maatschappij zo hebben ingericht dat toezicht en handhaving in alle aspecten van onze samenleving vrijwel verdwenen is.

        Maar het is wel heel efficient en we besparen enorm op personeelskosten. En we kunnen genieten van hele mooie huilverhalen zoals van supermarktketens dat mensen bij de zelfscan vergeten de dure producten te scannen etc.

      • Roken schaadt de gezondheid. Niet alleen van de rokers zelf, maar ook van anderen. Gewoon aanpakken.

  • Helaas lees ik niets over het werken met veiligheid en service teams, zoals de regio vervoerders als Arriva en Keolis dit doen. Bodycams bieden wellicht wat afschrikking, bieden uiteindelijk geen extra veiligheid voor de alleen rondlopende conducteurs. Denk dat zowel de NS als de bonden zich wat minder star moeten opstellen en serieus moeten kijken naar een andere invulling van het beroep conducteur, zoals dit bij andere vervoerders dit gebeurd.

  • Eigenlijk zouden reizigers ook met bodycams moeten reizen. Alleen krijg je dan tientallen uren zonder een NS-er in beeld. Wie ziet er ooit een conducteur in de trein?

    • Afgelopen week 11 ritten gemaakt, 6 keer een conducteur gezien waarvan 5 keer knippen. Kan beter, maar een aanzienlijke verbetering t.o.v afgelopen maanden.

      • Ik reis twee keer per week van Groningen naar Den Haag en terug. Dat is 2.5 uur in één trein. Minimaal de helft van de kere zie ik geen conducteur.

        • Dat kan ik bevestigen. Ik maak de rit af en toe in zijn geheel en wordt zelden gecontroleerd. Als er wel gecontroleerd wordt, is dat tussen Groningen en Zwolle op de heenreis.

          Soms maken ze het heel bont, zoals een keer (al enige tijd geleden) dat ik 's ochtends met de eerste rechtstreekse IC naar Den Haag vertrok uit Groningen en er pas bij de conducteurswissel te Almere werd opgemerkt dat de binnenverlichting niet aan stond, waardoor de reizigers dus al ruim anderhalf uur in het donker zaten. De nieuwe conducteursploeg zat uitgebreid te klagen over hun collega, die verklaard had dat hij exact twee afleveringen van een serie had kunnen kijken, maar ging zelf ook de trein niet door om te controleren.

        • @Annemiek.

          Heb soortgelijke ervaringen als ik van Twente naar het Westen gaat. Dan wordt er voor Deventer of Appeldoorn gecontroleerd en daarna niet meer. Ik pleit al langer voor het gebruik van controle en service teams ipv een conducteur op een trein. Dan kunnen conducteurs in teams van tussen de 2 en 4 personen werken wat de sociale veiligheid van conducteurs vergroot

    • Op de helft van mijn reizen in DE en internationaal Zurich; Brussel; Amsterdam; Lu word er gecontroleerd.
      Als frequente, attente, fervente treinreiziger draag ik natuurlijk een plaatsbewijs met mij mee.
      That's the way it goes,as u all know.

  • Citaat: "Bovendien werkt NS aan het eerder en sneller uitreiken van een reis- en stationsverbod"
    En wie gaat dat dan controleren en handhaven? Weer een werktaak erbij voor het NS-personeel.

    Mij is wel opgevallen in de voorbije periode de conducteur zich vaker laat zien en inderdaad ook vervoerbewijzen checkt in de trein. Zo waren onlangs twee oudere dames de sigaar omdat ze niet hadden ingecheckt, dachten dat het niet nodig was op hun vrije reisdag. Dat werd een dure treinreis voor die dames.

  • Ik gun ns medewerkers een veilige werkplek, maar...
    -hoe zit het met bewaring en evt misbruik van de gemaakte beelden
    -hoe zit het met portretrecht van de reizigers

    • @gws. Portretrecht geldt alleen bij publicatie van de beelden. Aangezien ze daarvoor niet bedoeld zijn, is dat geen probleem. Wat betreft zaken als het bewaren van de gegevens, zal NS ergens een document moeten publiceren waarin je rechten als betrokkene kunt nalezen. Ik neem aan dat NS een gegevensbeschermingseffectbeoordeling heeft gedaan op basis daarvan tot de volgende tekst is gekomen: "Alleen geautoriseerde personen hebben toegang tot het beeldmateriaal. De beelden worden, als er geen incident geweest is, 28 dagen bewaard en vervolgens vernietigd. Indien er sprake is van een incident, worden de beelden bewaard totdat het incident volledig is afgehandeld. Daarnaast kunnen wij beelden die incidenten bevatten proactief/preventief bewaren mits dat noodzakelijk is." Helaas kun je alleen schriftelijk communiceren met de afdeling die hierover gaat. Dat kan via het volgende adres: NS Klantenservice, t.a.v. Loket rechten van betrokkenen, Antwoordnummer 4470, 3500VE Utrecht

        • Ik denk inderdaad dat je met het opzetten van gezichtsbedekking dusdanige attentie op jezelf richt, dat de drager van de camera deze inschakelt zodra hij daar notie van neemt.

  • Wat een paniek allemaal onder jullie. Waarschijnlijk werkt het net zo als bij de BOA/Handhaving. Camera gaat pas aan, wanner er een mogelijke incident komt. Dus druk op de knop en een lampje gaat aan, om duidelijk te maken dat de camera draait.

    Het is zeker niet zo dat de camera 24/7 draait, dan kan batterij niet aan en zoveel geheugen zit er ook niet in. Maar dan denk ik er zijn ook (nieuwe) treinen en trams waar wel een camera de hele tijd aanstaat. Maar daar hoor ik jullie niet over.

  • Zo jammer dat de reacties komen van reizigers
    die ALLE conducteurs over één kam scheren en
    ook niet weten dat conducteurs niet ALLEEN maar
    Maar kaartjes "knippen"....

  • Wat schijnen heel veel mensen over heel veel dingen heel veel te weten of een mening te hebben. Hou toch eens op met al die - meestal onplezierige en onvriendelijke - kritiek.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

3 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

7 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

7 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

1 week terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

1 week terug