NS stopt met abonnementskosten OV-Fiets

Om de drempel voor het openbaar vervoer te verlagen stopt NS per 1 januari 2017 met abonnementskosten voor de OV-Fiets. Tot nu toe moesten reizigers 10 euro per jaar betalen, plus 3,35 euro per rit. Vanaf 1 januari 2017 betalen treinreizigers alleen nog per rit, dat bedrag gaat wel omhoog naar 3,85 euro.

Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert de introductie van ‘alleen betalen per OV-Fietsrit’ voordeel op. Zij betalen minder dan wanneer zij een OV-Fietsabonnement en de OV-Fietsritten betalen. Het omslagpunt ligt bij reizigers die meer dan 20 ritten per jaar rijden. Wie meer dan 20 ritten per jaar met de OV-Fiets aflegt, gaat straks meer betalen.

De OV-Fiets is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Zo is het gebruik tussen 2010 en 2015 meer dan verdubbeld. In 2015 werden meer dan 1,8 miljoen ritten met de fiets gemaakt. Die populairiteit zorgt ook voor problemen: regelmatig zijn er op sommige stations onvoldoende OV-Fietsen.

Het reserveren van een OV-Fiets is niet mogelijk. Wel geeft de NS-app informatie over de beschikbaarheid, maar dat is een indicatie. De vraag is of de OV-Fiets door de maatregel straks niet nóg populairder wordt, waardoor reizigers nog vaker missen kunnen grijpen. "Dat is inderdaad een risico, maar we verwachten met de maatregelen die we hebben genomen dat we dit aankunnen," zegt NS-woordvoerder Corien Koetsier.

Zo wordt het aantal OV-Fietsen fors uitgebreid. "We hebben nu ruim 9.000 fietsen, en daar komen 2.000 nieuwe fietsen bij. Daarnaast beperkt het tekort aan OV-Fietsen zich specifiek tot een aantal stations, waaronder Utrecht en Amsterdam Centraal."

Reizigers kunnen zich vanaf 1 januari 2017 gratis aanmelden voor de OV-Fiets via MijnNS op ns.nl. Wel moeten reizigers eenmalig één cent betalen, zodat het spoorbedrijf de gegevens van de reiziger kan verifieren. Daarnaast hebben reizigers een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Voor buitenlanders en toeristen wordt de OV-Fiets nog niet geschikt, omdat een Nederlandse bankrekening en een Nederlands factuuradres een vereiste is.

NS benadrukt dat de overgang naar ‘alleen betalen per OV-Fietsrit’ NS financieel geen voordeel oplevert. "Voor ons weegt het belang om reizigers makkelijker toegang tot het OV te geven zwaarder," zegt een woordvoerder.

 

Share
Tags: OV Fiets

Recent Posts

TEE-trein maandag op transport naar Leek

De historische TEE-trein van de nieuwe Stichting Trans Europ Express gaat maandag op transport van…

4 uur terug

Update 11.30 uur NS-staking in noorden en zuiden – intercity’s buiten stakingsgebied vallen uit

Er vallen vrijdag ook NS-treinen uit in gebieden waar niet gestaakt wordt. In het noorden…

5 uur terug

NMBS, SBB en MÁV-START bedienen fietsers ‘t best – fietser in Europa laatste jaren iets beter uit in trein

Spoorwegmaatschappijen NMBS (België), SBB (Zwitserland) en MÁV-START (Hongarije) zijn de drie meest fietsvriendelijke spoorbedrijven van…

1 dag terug

European Sleeper begint als eerste vroeg met verkoop kerstperiode

European Sleeper opent nu al de kaartverkoop voor de kerstperiode. De vroege start is opvallend…

1 dag terug

Vijf redenen om niet te staken en toch te winnen

Dit is een maandelijkse column van Karolien van Wijk, eerder schreef ze voor onder andere…

1 dag terug

Staking op vrijdag: geen NS-treinen in noorden en zuiden – NS rijdt wel in rest van het land

NS-personeel staakt vrijdag in het noorden en zuiden van het land. De NS meldt dat…

2 dagen terug