Om de drempel voor het openbaar vervoer te verlagen stopt NS per 1 januari 2017 met abonnementskosten voor de OV-Fiets. Tot nu toe moesten reizigers 10 euro per jaar betalen, plus 3,35 euro per rit. Vanaf 1 januari 2017 betalen treinreizigers alleen nog per rit, dat bedrag gaat wel omhoog naar 3,85 euro.
Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert de introductie van ‘alleen betalen per OV-Fietsrit’ voordeel op. Zij betalen minder dan wanneer zij een OV-Fietsabonnement en de OV-Fietsritten betalen. Het omslagpunt ligt bij reizigers die meer dan 20 ritten per jaar rijden. Wie meer dan 20 ritten per jaar met de OV-Fiets aflegt, gaat straks meer betalen.
De OV-Fiets is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Zo is het gebruik tussen 2010 en 2015 meer dan verdubbeld. In 2015 werden meer dan 1,8 miljoen ritten met de fiets gemaakt. Die populairiteit zorgt ook voor problemen: regelmatig zijn er op sommige stations onvoldoende OV-Fietsen.
Het reserveren van een OV-Fiets is niet mogelijk. Wel geeft de NS-app informatie over de beschikbaarheid, maar dat is een indicatie. De vraag is of de OV-Fiets door de maatregel straks niet nóg populairder wordt, waardoor reizigers nog vaker missen kunnen grijpen. "Dat is inderdaad een risico, maar we verwachten met de maatregelen die we hebben genomen dat we dit aankunnen," zegt NS-woordvoerder Corien Koetsier.
Zo wordt het aantal OV-Fietsen fors uitgebreid. "We hebben nu ruim 9.000 fietsen, en daar komen 2.000 nieuwe fietsen bij. Daarnaast beperkt het tekort aan OV-Fietsen zich specifiek tot een aantal stations, waaronder Utrecht en Amsterdam Centraal."
Reizigers kunnen zich vanaf 1 januari 2017 gratis aanmelden voor de OV-Fiets via MijnNS op ns.nl. Wel moeten reizigers eenmalig één cent betalen, zodat het spoorbedrijf de gegevens van de reiziger kan verifieren. Daarnaast hebben reizigers een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Voor buitenlanders en toeristen wordt de OV-Fiets nog niet geschikt, omdat een Nederlandse bankrekening en een Nederlands factuuradres een vereiste is.
NS benadrukt dat de overgang naar ‘alleen betalen per OV-Fietsrit’ NS financieel geen voordeel oplevert. "Voor ons weegt het belang om reizigers makkelijker toegang tot het OV te geven zwaarder," zegt een woordvoerder.
Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…
Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…
Zwitserland, bekend om zijn adembenemende landschappen, knusse bergdorpjes en efficiënte treinnetwerk, is de perfecte bestemming…
Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…
De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…
Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…
Bekijk reacties
kan ik geld terug krijgen helft ervan een fiets die ik nu moest huren bij de ns (geen ov die was er niet meer) 6.50 dus 3 euro terug zou kunnen krijgen
was op donderdag 25 jan 2018