De komende veertien woensdagen testen NS en ProRail de nieuwe tienminutentreinen. In de nieuwe dienstregeling gaat tussen Rotterdam – Den Haag – Schiphol en Schiphol – Nijmegen overdag zes keer per uur een Intercity rijden. Tussen Rotterdam en Dordrecht gaat zes keer per uur een Sprinter rijden, de eerste tienminutensprinter van Nederland.
Alhoewel de nieuwe dienstregeling pas half december ingaat, past NS nu al op woensdagen de dienstregeling aan om zo de tienminutentrein te testen. NS deed dat ook toen de tienminutentrein tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven werd geïntroduceerd.
Het idee is dat door deze testdagen eventuele kinderziektes uit de dienstregeling gehaald kunnen worden, nog voor dat deze definitief is. Ook kan het samenspel tussen treindienstleiders, machinisten en conducteurs getest worden. Bij de tienminutentrein is stiptheid nog belangrijker, om te voorkomen dat vertragingen blijven doorwerken naar een grote hoeveelheid andere treinen.
De term tienminutentrein doet wellicht vermoeden dat er tussen de eerder genoemde plaatsen elke tien minuten een directe trein rijdt, maar dat is niet altijd het geval. Soms moeten reizigers overstappen, waaronder op het traject tussen Schiphol Airport en Arnhem Centraal. Ook rijdt de trein niet overal exact elke tien minuten: vanuit Schiphol Airport moeten reizigers ook straks tot vijftien minuten wachten op de volgende trein naar Utrecht Centraal.
Tijdens de testdagen verliest Den Haag ook de internationale trein naar Brussel, die vanaf december definitief verdwijnt. Ook zal de sprinter Leiden Centraal – Hoorn Kersenboogerd in de spits langer moeten wachten op station Zaandam. Treinreizigers van Utrecht naar Nijmegen kunnen ook straks vier keer per uur reizen, maar de treinen rijden niet meer netjes elk kwartier. De wachttijd op de volgende trein kan in de testdienstregeling oplopen tot twintig minuten. Lokaal kunnen de aansluitingen op bus, tram en metro daardoor veranderen. Alle aanpassingen in de dienstregeling zijn te vinden in de verschillende reisplanners.
This post was last modified on 13 december 2021 15:22
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…