NS test op woensdagen tienminutentrein (maar toch tot een kwartier wachten)

De komende veertien woensdagen testen NS en ProRail de nieuwe tienminutentreinen. In de nieuwe dienstregeling gaat tussen Rotterdam – Den Haag – Schiphol en Schiphol – Nijmegen overdag zes keer per uur een Intercity rijden. Tussen Rotterdam en Dordrecht gaat zes keer per uur een Sprinter rijden, de eerste tienminutensprinter van Nederland.

Kinderziektes uit de dienstregeling

Alhoewel de nieuwe dienstregeling pas half december ingaat, past NS nu al op woensdagen de dienstregeling aan om zo de tienminutentrein te testen. NS deed dat ook toen de tienminutentrein tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven werd geïntroduceerd.

Het idee is dat door deze testdagen eventuele kinderziektes uit de dienstregeling gehaald kunnen worden, nog voor dat deze definitief is. Ook kan het samenspel tussen treindienstleiders, machinisten en conducteurs getest worden. Bij de tienminutentrein is stiptheid nog belangrijker, om te voorkomen dat vertragingen blijven doorwerken naar een grote hoeveelheid andere treinen.

Niet écht elke tien minuten

De term tienminutentrein doet wellicht vermoeden dat er tussen de eerder genoemde plaatsen elke tien minuten een directe trein rijdt, maar dat is niet altijd het geval. Soms moeten reizigers overstappen, waaronder op het traject tussen Schiphol Airport en Arnhem Centraal. Ook rijdt de trein niet overal exact elke tien minuten: vanuit Schiphol Airport moeten reizigers ook straks tot vijftien minuten wachten op de volgende trein naar Utrecht Centraal.

Tijdens de testdagen verliest Den Haag ook de internationale trein naar Brussel, die vanaf december definitief verdwijnt. Ook zal de sprinter Leiden Centraal – Hoorn Kersenboogerd in de spits langer moeten wachten op station Zaandam. Treinreizigers van Utrecht naar Nijmegen kunnen ook straks vier keer per uur reizen, maar de treinen rijden niet meer netjes elk kwartier. De wachttijd op de volgende trein kan in de testdienstregeling oplopen tot twintig minuten. Lokaal kunnen de aansluitingen op bus, tram en metro daardoor veranderen. Alle aanpassingen in de dienstregeling zijn te vinden in de verschillende reisplanners.

This post was last modified on 13 december 2021 15:22

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

1 dag terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

1 dag terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

2 dagen terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

2 dagen terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

3 dagen terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

3 dagen terug