Rover wil dat er snel meer treinen gaan rijden tussen Harderwijk en Utrecht. De reizigersvereniging is dan ook onaangenaam verrast dat er nog geen groen licht is voor de eerste stap: de terugkeer van de spitstreinen tussen Harderwijk en Amersfoort.
Vanwege personeelstekorten werden de extra spitstreinen tussen Harderwijk en Amersfoort eind 2022 tijdelijk geschrapt. Eind dit jaar zouden de treinen weer moeten gaan rijden. Dit is ook onderdeel van het nieuwe contract tussen NS en de overheid dat op 1 januari 2025 ingaat. Tot verbazing van Rover wordt de terugkeer van de treinen geblokkeerd door een discussie over de veiligheid van de spoorwegovergangen, waar steeds meer auto’s zijn gaan rijden.
Rover is onaangenaam verrast. “Het is niet heel vreemd dat er meer auto’s zijn gaan rijden op de Veluwe, zonder deze spitstreinen is de reistijd tussen Harderwijk en Utrecht bijna een kwartier langer en de treinen puilen uit”, stelt Rover-directeur Freek Bos.
“Juist de terugkeer van de spitstreinen maakt de trein weer interessanter waardoor er minder auto’s hoeven te rijden. Dit traject is veel te druk om het slechts met twee treinen per uur te stellen!”. Rover wil daarom ook dat er snel een besluit wordt genomen over de realisatie van een keerspoor in Harderwijk. Hierdoor zou het mogelijk worden de hele dag elk kwartier te rijden tussen Harderwijk en Utrecht.
Rover benadrukt de veiligheid van spoorwegovergangen ook van belang te vinden. Over de veiligheid door terugkeer van de spitstreinen maakt Rover zich echter geen zorgen: “deze treinen hebben al jarenlang gereden zonder problemen en op andere trajecten met spoorwegovergangen rijden veel meer treinen”, aldus Freek Bos.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 12:45
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…