NS test op woensdagen tienminutentrein (maar toch tot een kwartier wachten)
03 sep 2021 10:00
De komende veertien woensdagen testen NS en ProRail de nieuwe tienminutentreinen. In de nieuwe dienstregeling gaat tussen Rotterdam – Den Haag – Schiphol en Schiphol – Nijmegen overdag zes keer per uur een Intercity rijden. Tussen Rotterdam en Dordrecht gaat zes keer per uur een Sprinter rijden, de eerste tienminutensprinter van Nederland.
Kinderziektes uit de dienstregeling
Alhoewel de nieuwe dienstregeling pas half december ingaat, past NS nu al op woensdagen de dienstregeling aan om zo de tienminutentrein te testen. NS deed dat ook toen de tienminutentrein tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven werd geïntroduceerd.
Het idee is dat door deze testdagen eventuele kinderziektes uit de dienstregeling gehaald kunnen worden, nog voor dat deze definitief is. Ook kan het samenspel tussen treindienstleiders, machinisten en conducteurs getest worden. Bij de tienminutentrein is stiptheid nog belangrijker, om te voorkomen dat vertragingen blijven doorwerken naar een grote hoeveelheid andere treinen.
Niet écht elke tien minuten
De term tienminutentrein doet wellicht vermoeden dat er tussen de eerder genoemde plaatsen elke tien minuten een directe trein rijdt, maar dat is niet altijd het geval. Soms moeten reizigers overstappen, waaronder op het traject tussen Schiphol Airport en Arnhem Centraal. Ook rijdt de trein niet overal exact elke tien minuten: vanuit Schiphol Airport moeten reizigers ook straks tot vijftien minuten wachten op de volgende trein naar Utrecht Centraal.
Tijdens de testdagen verliest Den Haag ook de internationale trein naar Brussel, die vanaf december definitief verdwijnt. Ook zal de sprinter Leiden Centraal – Hoorn Kersenboogerd in de spits langer moeten wachten op station Zaandam. Treinreizigers van Utrecht naar Nijmegen kunnen ook straks vier keer per uur reizen, maar de treinen rijden niet meer netjes elk kwartier. De wachttijd op de volgende trein kan in de testdienstregeling oplopen tot twintig minuten. Lokaal kunnen de aansluitingen op bus, tram en metro daardoor veranderen. Alle aanpassingen in de dienstregeling zijn te vinden in de verschillende reisplanners.
Nu nog wachten op de storm aan klachten die zal ontstaan als iemand iets leest en het niet echt snapt en dan hard gaat gillen dat de regeringszetel den Haag van zijn direkte trein met de EU-Kapitaal Bruxelles/Brussel wordt afgeknepen in deze tijden dat het rijden met treinen zo enorm ECO wordt gepropageerd?
Ik heb eigenlijk nooit meer dan 4-5 mensen in die trein/dat stukje gezien.
Toen ik hem zelf gebruikte, was dat inderdaad de bezetting tussen Den Haag HS en Rotterdam.
Het klopt inderdaad dat de bezetting van de Beneluxtrein op het stukje Rotterdam – Den Haag HS minimaal is. Dit heeft echter te maken met het feit dat die trein heel lang (!) stilstaat in Rotterdam en voor reizigers richting Den Haag HS, veel sneller is om in Breda over te stappen. Dit is volgens mij een bewuste tactiek om een argument te hebben om de Beneluxtrein uit Den Haag te weren. Vriendelijke groet, een wekelijkse gebruiker van de Beneluxtrein, wonen vlakbij HS.
Beneluxtrein Den Haag – Brussel was een politiek besluit. Alleen de gemeentebestuur van Den Haag had er belang bij. NS, NMBS en reizigers hebben er geen voordeel van.
Politiek besluit eens. NS heeft er in zekere zin wel voordeel van gehad. Door Den Haag en in eerste instantie ook Roosendaal opeens weer in beeld te brengen, trok Arriva zich terug van de zogenoemde ‘Lagenlandentrein’. Het was voor NS dus een strategisch voorstel om steun te krijgen uit de politiek en het de concurrent lastig te maken (wat op zich natuurlijk prima mag).
De geschiedenis met de Lagenlandentrein was ik al vergeten. Herinner me het nu weer.
Maar het is geen gemis dat de Beneluxtrein Den Haag – Brussel verdwijnt.
Ik ben benieuwd hoeveel er op zondagmorgen van die 3 treinen per halfuur tussen Utrecht en Arnhem overblijven. Nu heb ik vanuit Limburg tot halfelf 32 minuten de tijd voor 1 trein per halfuur (of ik moet de 100 meter in 10 seconden kunnen lopen).
Dan stap je toch in Den Bosch over, zegt u dan? Probeer het maar eens. Die rijdt ook net weg.
Tussen Rotterdam – Dordrecht rijdt Sprinter Den Haag – Dordrecht (4 keer p/u). Straks 6 keer p/u?
Komen de 6 IC bovenop de reguliere IC + Sprinters? Dan heb je tussen Den Haag HS – Rotterdam 10 IC + 4/6 Sprinters. Daar is de huidige ATB niet helemaal op berekend. Als het deel rondom Delft viersporig (2026) is en met ETCS is beveiligd kan het beter.
Vraag me ook af wat van de huidige dienstregeling 2021 tussen Arnhem – Schiphol – Den Haag – Rotterdam – Dordrecht in de dienstregeling 2022 gaat veranderen. Gaat de IC Venlo – Schiphol nog keren op het opstelterrein Hoofddorp? Of wordt het ingekort tot Utrecht Centraal?
Er komen tussen Rotterdam en Schiphol en tussen Schiphol en Arnhem twee intercity’s per uur bij. Tussen Den Haag en Rotterdam straks acht intercity’s per uur en vier sprinters. Alleen tussen Dordrecht en Rotterdam zes sprinters. We hebben eerder reeks artikelen gemaakt over de dienstregeling 2023. Daar staan de wijzigingen precies beschreven
Dank je. Ga het even opzoeken.
Mijn ervaringen met de tienminutentrein zijn alleen maar positief. Mensen die zeuren over ‘gemiste aansluitingen’ zouden bij het inplannen van de reis misschien wat beter opletten welke verbinding het beste past.
Naja, je krijgt natuurlijk dat sommige treinen eens per tien minuten gaan, en sommige eens per 15. Dan krijg je soms (als je willekeurig vertrekt) rare overstappen. Maar dan nog heb je je beste route tenminste eens per half uur, wat voor doorgaande routes eigenlijk best prima is.
Ik vind het eigenlijk vooral jammer dat de NS-planner geen ‘ik kan rennen’ knop heeft, want dat zou de tien-minuten-treinen nog veel handiger maken.
Afdeling planning NS zal die knop vast wel kennen.
Maar het is onmogelijk om op elke station alle treinen op elkaar aan te laten sluiten.
Want het is een enorme puzzel. Sluit je in een belangrijk knooppunt van Overijssel alles op mekaar aan kan het zijn dat in Amersfoort/Lelystad weer minder is. Dan kan het zijn dat het daar weer niet uitkomt.
Als je Ten noorden van Amsterdam komt (Hoorn Kersenboogerd in mijn geval) heb je nergens een knappe aansluiting!
En dan lees je hier dat je in Zaandam nog weer langer kan gaan wachten.
Wel moet ik er eerlijkheidshalve bij vermelden dat in Hoorn de aansluituing op de sprinter naar Alkmaar in December beter wordt.(ik hoop dat dit de andere kant op ook zo is)
Is wellicht iets dat Hildebrand kan ophelderen.
Ja het is mij lang geleden al opgevallen dat in de reisplanner geen “overstap” verbindingen worden getoond waar de overstap tijd minder dan 3 minuten. Die 3 minuten zijn een vermoeden.
Wanneer ik op Utrecht CS een overstap heb, “plan” ik ook altijd een reis vanaf Utrecht naar de eindbestemming. Regelmatig komt het dan voor dat er een verbinding is met zeer korte overstap die gewoon te halen is. Nou ja gewoon, op tijd uit je stoel naar de uitgang, direct de trein uit en snel naar het andere perron. In dat soort gevalln heb je geen tijd om te treuzelen, maar wat helpt is dat treinen vaak ook wat eerder op het station zijn dan gepland waardoor je meer overstap tijd hebt dan je denkt.
De overstap is gebaseerd op de verwachte looptijd van het ene naar het andere perron. Cross-platformoverstappen zijn er ook vanaf 2 minuten.
Deel van het verhaal is denk ik dat de reiziger eerder recht heeft op Geld Terug Bij Vertraging als de planner een kortere (niet altijd haalbare) overstap aangeeft.
Ik vind het zelf soms ook wel fijn om even te moeten wachten zodat ik koffie of een broodje kan halen. Hier plan ik soms mijn verbindingen op.
Benieuwd of deze net zo veel of wellicht iets minder schade aanbrengt aan de omringende aansluitingen. Vanuit het uiterste zuiden bezien is het wenselijk dat dit soort ongein zo snel moelijk verdwijnt. Ik besef me uiteraard wel dat dit niet gaat gebeuren.
Als NS zich alleen op de brede randstad wil richten, en ook nog eens alleen op de grote steden daar, prima. Maar breek dan het hoofsrailnet maar op zodat betere partijen de rest kunnen doen.
Ik snap er nog geen biet van waar nu welke trein rijdt – tussen Schiphol en Arnhem moet worden overgestapt, ik neem aan dan in Utrecht? Rijdt een deel dan nog altijd naar Eindhoven? En waarom is er vanaf Schiphol maar elk kwartier een trein naar Utrecht?
De stoptrein dienst op het traject Den-Haag / Dordrecht met een derde uitbreiden is voor de klant heel aangenaam.
Alleen is die niet nieuw, kort nadat de Willemsspoortunnel in gebruik werd genomen met alle vier de tunnelbuizen werd er ook enige tijd met een frequentie van 10 minuten gereden op de stoptreindienst, en op een traject zonder overwegen is dit zeker een uitkomst.
Daarnaast hoop ik wel dat de belastbaarheid van het spoor en het personeel dit ook aan kan nu dit op meer plaatsen gaat worden toegepast.