NS: Stel reis van / naar / via Amsterdam Zuid indien mogelijk uit
09 apr 2019 9:05
Dinsdag rijden er tussen Almere – Amsterdam Zuid – Leiden nauwelijks treinen. Dat is het gevolg van een defecte bovenleiding en werkzaamheden bij station Leiden. NS adviseert reizigers indien mogelijk hun reis uit te stellen. De verwachting is dat het treinverkeer tot tenminste 17:00 uur gehinderd blijft.
Gestrand
Volgens NS is de bovenleiding vanochtend bij Duivendrecht beschadigd geraakt. Het incident gebeurde in de vroege ochtend, waarbij een trein is gestrand. De betreffende trein – met defecte pantograaf – is later naar Amsterdam Zuid gereden. In combinatie met de omvangrijke werkzaamheden bij Leiden heeft dit tot gevolg dat er zeer weinig treinen kunnen rijden tussen Leiden en Schiphol en tussen Amsterdam en Lelystad.
Artikel gaat onder de foto en de tweet verder.
In verband met een defecte bovenleiding tussen #Weesp en #Gaasperdam is er vertraging in de treinenloop. @ProRail #incidentenbestrijding is aanwezig om een gestrande trein te evacueren. pic.twitter.com/YCsmeA1yle
— OvDRail_Jan (@OvDRail_Jan) 9 april 2019
Reisadvies
“Wij adviseren u om uw reis indien mogelijk uit te stellen of gebruik te maken van alternatief vervoer”, adviseert NS op haar website. “Bent u al onderweg, houd de berichten op de stations goed in de gaten voor een zo actueel mogelijk reisadvies.”
Minimaal tot 17:00 uur
Reizigers vanuit Leiden en Den Haag wordt geadviseerd zoveel mogelijk via Utrecht Centraal om te reizen. “Houd daarnaast ook rekening met extra drukte in de trein en een langere reistijd.” De verwachting is dat dit in elk geval tot 17:00 uur duurt.
Problemen NS reisplanner
NS kampt eveneens met een probleem van de reisplanner. “Een aantal treinen die niet rijden, worden wel getoond.” De reisplanner van 9292 is wel accuraat.
#ns #traject #haarlemamsterdam #dit paste niet in de trein. Waarom sprinters i.p.v. dubbeldekkers op dit traject? pic.twitter.com/L7x5DzgApo
— Femke Rotteveel (@femdelabem) 9 april 2019
Kapotte #bovenleiding veroorzaakt hinder in #Randstad. Raadpleeg de reisplanner. 👉 https://t.co/U4qdr82mDV pic.twitter.com/4MKvQJARIz
— ProRail (@ProRail) 9 april 2019
Je wordt sowieso niet vrolijk op het spoor de afgelopen tijd… Vertragingen, storingen, uitval – het is schering en inslag. Mijn ‘topper’ was acht uur over een rit Valkenburg – Alkmaar zondag twee weken terug, maar ook op mijn vaste traject Leiden – Haarlem – Alkmaar word je momenteel niet verwend met punctualiteit. Hopelijk trekt het snel bij.
Tsja Martin. Ik ervaar het als dat het met het verstrijken der jaren steeds erger wordt. Ook in de weekends, {de spoorwerken} en bijkomende zaken welke de reis vertragen, of doen uitvallen c.Q. uitstellen. Er op uit gaan komt steeds meer in de knel door de onzekerheid, of de dienst wel uitgevoerd zal/ kan worden. Op tijd van huis, voor museumbezoek of pretparken e.d. meer doelen of bestemmingen zijn niet zeker meer voor de tijdige bereikbaarheid. Vooraleer men enige attractie binnen is gaat ook veel tijd mee heen. Dit wordt wat wanneer men meer 10 minutendiensten b.v. wil gaan onderhouden. En diensten wil gaan uitbreiden…. Dit maakt dat het onderhoud aan de sporen zullen verdubbelen, { meer slijtages}, maar ook de vertragingen zullen toenemen. Extra oponthoud. Geen bemoedigend vooruitzicht . Vraag me nu ook al af. Wat de businzet kost telkenmale, en waaruit deze betaald worden, of zit dat bij het “treinkaartje” inbegrepen? Vandaag ook is de treindienst totaal ontregeld, door mankeringen tussen de rails, in het westen des lands. Toch het dichtst bevolkte deel van ons land.
Wereldreis…
Je maakt een “wereldreis in eigen land” zei mijn charmante buurvrouw Ans eens en gelijk heeft zij. Een treinreis is net als een wereldreis in mini formaat geworden. Vooraf eerst het weer en reisplanners raadplegen, de rubriek Werkzaamheden goed bekijken en de reis desnoods aanpassen, extra tijd inpassen en goed op de mededelingen letten voor de zoveelste aanpassing, vertraging en vooral – ook als je die niet kan op je mobiel – “kijken op de App” – zoals een stations omroepster dat steeds vaker zegt. Veilig en gezond op de plaats van bestemming aankomen is een pré, maar met steeds meer onzekere factoren als ware het een “wereldreis” op kleine schaal. Ze heeft gelijk mijn lieve en charmante buurvrouw, een schrale troost als je als niet rijbewijs bezitter geen alternatief heb in Nederland…
Dan is de vraag of die tien minutendienst ook wel zo verstandig is, wel handig misschien, maar met een toenemende slijtage aan het spoor of zit er dan wel genoeg ruimte om vertragingen en goed onderhoud te plegen en op te vangen ? We wachten af…