NS: mogelijk wekelijks aanpassingen in dienstregeling door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in de dienstregeling, zal de vervoerder die wijzigingen vooraf per week bepalen. Reizigers worden daarover tijdig geïnformeerd “om vervelende verrassingen te beperken”, aldus het vervoersbedrijf.

Aanpassingen vanaf 27 juni

De dienstregeling is al tot nader bericht aangepast tussen Arnhem – Schiphol – Rotterdam. Maar dat blijkt regelmatig onvoldoende. Zo ook voor de periode vanaf 27 juni.

Van 27 juni tot en met 3 juli rijden er minder sprinters in de spits tussen Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle. De spitssprinters vallen uit, de reguliere sprinters, doorgaand naar Woerden en Amsterdam, rijden wel. Tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal rijden er in de spits minder intercity’s dan gebruikelijk. En tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal rijden er vier in plaats van vijf Intercity Direct-treinen.

Last minute-wijzigingen

NS kampt met een tekort aan onder meer hoofdconducteurs, machinisten en monteurs. Eerder al werd besloten om vanaf 13 juni de tienminutentrein op het traject tussen Arnhem en Rotterdam tijdelijk terug te zetten naar een kwartierdienst. Ook in de afgelopen dagen bleek een aantal treinen door een tekort aan personeel op het laatste moment niet te kunnen rijden. Zo reden er dit weekend minder treinen van Rotterdam – Utrecht, Alkmaar – Maastricht en Schiphol – Nijmegen. Ook vielen er treinen uit tussen Driebergen-Zeist en Uitgeest en op het traject Utrecht – Almere.

Met het nu aangekondigde beleid hoopt de NS deze zomer te voorkomen dat lastminute ingrijpen, zoals dit weekend, nodig is. Wel kunnen er dus iedere week treinen uitvallen, bovenop de reeds doorgevoerde aanpassingen.

Kortere treinen

Door het personeelstekort kan het ook zijn dat treinen korter zijn dan gebruikelijk. Bij treinen tot zeven rijtuigen is er in de regel één conducteur nodig, bij langere treinen vaak twee.

Op dit moment zijn er ongeveer 1100 vacatures. De NS was naar eigen zeggen wel voorbereid op uitstroom van personeel door bijvoorbeeld (vervroegd) pensioen. Het bedrijf had de werving op die verwachting ingericht, maar ziet zich nu onder meer geconfronteerd met hoog ziekteverzuim in de nasleep van corona en krapte op de arbeidsmarkt die veel groter is dan vooraf werd gedacht.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) maakte eerder duidelijk aan de Tweede Kamer dat de tekorten mogelijk langere tijd zullen aanhouden, ook na de zomer.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 25 juni 2022 20:35

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug