NS wil compensatie voor extra Syntus sneltrein

Vanaf december neemt Syntus de treindienst Zwolle –  Enschede over. Vanaf dat moment moet er ook één keer per uur een sneltrein gaan rijden tussen beide steden. De Nederlandse Spoorwegen willen daaraan alleen meewerken als het bedrijf daarvoor financieel gecompenseerd wordt.

Door de extra sneltrein moet NS namelijk haar dienstregeling aan gaan passen. "Integraal leidt de mogelijke aanpassing van de dienstregeling (inclusief de toevoeging van de extra sneltrein) tot een groei van het aantal reizigers in Twente. Voor NS is het reizigerssaldo negatief, terwijl de kosten als gevolg van leeg materieel ritten en de extra rijtijd voor NS-treinen fors toenemen" schrijft NS in een brief aan consumentenorganisaties.

Zo moet de Sprinter Apeldoorn-Almelo-Enschede tijdens de spitsuren in Almelo één keer per uur ingehaald worden door de sneltrein van Syntus en door een goederentrein. Dit leidt tot een haltering van 13 minuten te Almelo, en daarmee uiteindelijk 11 minuten reistijdverlenging voor reizigers die in de doorgaande Sprinter over Almelo heen richting Enschede willen reizen. 

Reizigers voor Hengelo en Enschede kunnen wel overstappen op de sneltrein van Syntus.Doordat de spits-Sprinter fors trager wordt, komt ook de intercity in de knel. Die trein wordt daardoor 2 minuten langzamer in de spits. In de richting van Apeldoorn hoeft de spits-Sprinter in Almelo alleen de Syntus sneltrein doorgang te verlenen, waardoor de extra reistijd in die richting beperkt blijft tot 6 minuten.

In de daluren rijdt NS een Sprinter Apeldoorn – Almelo, die daarna weer terug gaat naar Apeldoorn. In 2018 is er in geen capaciteit om in Almelo te wachten, daarom moet de trein door gaan rijden naar Hengelo. Reizigers kunnen echter niet mee naar Hengelo, omdat de trein daar niet langs het perron kan stoppen en op een zijspoor moet keren. 

Vanwege de nadelige effecten voor NS, wil het spoorbedrijf compensatie. "NS is daarom alleen akkoord met deze dienstregelingsvariant indien NS gecompenseerd wordt voor de financiële gevolgen. Indien deze overeenstemming niet wordt gevonden zal NS de dienstregeling conform 2017 als
capaciteitsaanvraag indienen" schrijft het spoorbedrijf in de brief aan consumentenorganisaties.

Foto: De stoptrein Zwolle – Enschede. Deze trein wordt nu nog door NS verzorgt, maar vanaf december door Syntus.

This post was last modified on 23 augustus 2017 11:40

Bekijk reacties

  • Waarom (belasting)geld inzetten voor een slechter NS-product??? Waarom
    zetten NS en de andere partijen zich niet in voor een BETER product?!
    Dit is werkelijk de wereld op zijn kop! Heeft nou echt niemand van de
    betrokken partijen het in zich om een win-win-oplossing te ontwikkelen,
    waarbij zowel NS als Syntus een aantrekkelijker en beter renderend
    product kan rijden? Is dat niet hetgeen de belastingbetaler van de
    spoorsector verwacht?

    • Misschien dan toch maar ‘es overwegen om (vrijblijvend &
      no-cure-no-pay) een externe adviseur te vragen die dergelijke
      vraagstukken bewezen succesvol kan oplossen…

Share

Recent Posts

Black Friday: tot 25% korting op Interrail Pass

Ben je klaar om Europa te verkennen? Goed nieuws, want Interrail biedt een ongelooflijke Black…

5 dagen terug

Half jaar geen rechtstreekse trein tussen Amsterdam en Londen

Vanaf juni 2024 rijdt er een half jaar lang geen directe Eurostar tussen Amsterdam en…

5 dagen terug

Komende twee weekenden geen treinverkeer van en naar Rotterdam Centraal

Tijdens de weekenden van 25 en 26 november en 2 en 3 december is er…

6 dagen terug

ProRail gaf reizigers verkeerde info bij grote treinstoring juni

Bij de grote treinstoring begin juni was spoorbeheerder ProRail te optimistisch over het oplossen van…

1 week terug

Koop ‘m nu: het papieren spoorboekje 2024

Vanaf vandaag weer te koop: het papieren spoorboekje met de dienstregeling van 2024! Reizigersvereniging Rover…

1 week terug

Afscheidsrondje voor NS 1700 door Nederland trekt veel bekijks

Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling op 10 december gaan de bekende gele NS…

1 week terug