Slechte start voor HSL-intercity Den Haag – Breda

De eerste tien dagen van de nieuwe HSL intercity Den Haag – Breda zijn moeizaam verlopen. 20% van de treinen is uitgevallen. Van de rijdende treinen had ruim een derde (35,5%) een vertraging van 3 minuten of meer.  

Daarmee scoort de nieuwe intercity zeer slecht, maar de slechte score is deels overmacht: zo viel de trein op de eerste ochtend direct al uit omdat de brandweer het treinverkeer bij Lage Zwaluwe had stilgelegd. Daarnaast wordt de intercity vaak volledig uit de dienstregeling gehaald als er ergens een verstoring is op de route Den Haag – Breda. Na een storing bleven de treinen soms uitvallen door logistieke problemen.

NS heeft ervoor gekozen om de nieuwe intercity stapsgewijs te introduceren: uiteindelijk moet de trein door gaan rijden naar Eindhoven. In de huidige planning zal dat in april gaan gebeuren. In deze eerste fase heeft NS er bewust voor gekozen om ook twee intercity´s tussen Breda – Rotterdam (en verder richting Den Haag en Amsterdam) te laten rijden via Dordrecht. Op het moment dat er problemen waren op de HSL, vormde deze trein een alternatief.

Omdat er de afgelopen tien dagen veel storingen tussen Breda en Den Haag waren, zou het logisch zijn dat de prestaties de komende weken verbeteren. Toch moeten treinreizigers er rekening mee houden dat de nieuwe trein veel vaker zal blijven uitvallen dan de normale intercity. Onderzoekers denken dat uitval op de HSL tussen de 6 en 8 procent de komende paar jaar een realistische verwachting is. Dat is 3 á 4x zo hoog dan het gemiddelde in Nederland.

Reizigersvereniging Rover was vorig jaar al bezorgd over de nieuwe HSL-intercity, die de oude intercity Den Haag – Venlo heeft vervangen. De zorgen van Rover waren gebaseerd op de slechte prestaties van de Intercity Direct. 

This post was last modified on 15 maart 2017 11:28

Share

Recent Posts

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

1 dag terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

1 dag terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

2 dagen terug

Treinkaartjes: Hoe duur is duur?

De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…

4 dagen terug

Onderzoek naar voordelig OV-kaartje

Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…

5 dagen terug

Zeeuws spoor straks testtraject: ‘bittere pil’

In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…

6 dagen terug