NS zwaar teleurgesteld vanwege schoonmaakconflict

De Nederlandse Spoorwegen zijn zwaar teleurgesteld dat er voorlopig geen einde lijkt te komen aan het conflict in de schoonmaakbranche. Donderdag werd bekend dat nieuwe onderhandelingen tussen schoonmaakbedrijven en vakbond FNV Bondgenoten over een nieuwe cao toch weer vastgelopen zijn.

"Het is uiterst teleurstellend dat het maar niet lukt om een fatsoenlijke cao met elkaar af te spreken´´´, zei een woordvoerder van het spoorbedrijf. "Wij hebben bij onze schoonmaakcontracten niet gestuurd op prijs maar op kwaliteit. We hebben dus niet bezuinigd. Toch zijn onze reizigers het dupe van deze stakingen" zegt NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg.

Code verantwoord marktgedrag
"Achter de schermen maakt NS zich als opdrachtgever al jaren hard voor een fatsoenlijke schoonmaaksector waarin de schoonmaker als vakman centraal komt te staan en eerlijke arbeidsvoorwaarden gelden. Bijvoorbeeld door de code verantwoordelijk marktgedrag te gebruiken en door concrete afspraken met leveranciers" stelt het spoorbedrijf.

Ga ergens anders staken
"Desondanks is NS in het verleden al vaker als podium gebruikt voor acties vanwege de zichtbaarheid. Helaas is dat ook dit keer dus het geval" zegt de teleurgestelde woordvoerder. Hij vervolgt: "FNV-voorman Ron Meyer zei zelf in De Telegraaf dat NS één van de beste opdrachtgevers is, ga dan ook ergens anders staken."

Druppel
Circa veertig procent van de treinschoonmakers van schoonmaakbedrijf Hago Rail Services staakt. De schoonmakers van Hago Railservice die wel werken blijven de treinen zoveel mogelijk schoonmaken. Ook tientallen NS´ers op verschillende plekken in het land helpen dagelijks vrijwillig bij het schoonmaken. "Dat is alleen een druppel op de gloeiende plaat. Dit conflict moet gewoon zo snel mogelijk opgelost worden."

Stations
Schoonmakers op stations staken nauwelijks. Alleen het schoonmaakpersoneel van Amsterdam Centraal, Roosendaal en Bergen op Zoom staakt. Wel werden de acties twee weken even onderbroken om te zorgen dat Amsterdam Centraal tijdens de Dodenherdenking wel opgeruimd was.

Meldpunt
De schoonmaakstaking is ook een doorn in het oog van Dave van Hattem, oprichter van schoonindetrein.nl, een meldpunt voor vieze treinen. Van Hattem gaat zelf ook regelmatig de trein in met een vuilniszak. "Nog vijf van mijn collega’s door het hele land doen dat. Echt schoonmaken doen we niet, maar we ruimen wel op." aldus van Hattem tegenover Sp!ts. Ook als de staking afgelopen is blijft het meldpunt open. 

Veiligheid
Na Koningsdag moesten enkele treinen uit de roulatie worden genomen omdat ze te vies waren. Of er nu opnieuw treinen uit de roulatie gehaald moeten worden, durft NS niet te zeggen. "Ons grootste punt van zorg is dat de veiligheid van reizigers en personeel in gevaar komt. We volgen dat nauwlettend en gaan kijken wat we verder kunnen doen.´´

Via de media
Op aandringen van NS waren werkgevers in de schoonmaak (OSB), FNV Bondgenoten en CNV vorige week weer teruggegaan naar de onderhandelingstafel. NS riep daarbij op om een bemiddelaar aan te stellen. Dat is ook gebeurd, maar desondanks liepen de spanningen donderdag weer hoog op. Tot woede van de FNV deed OSB gisteren een eindbod via de media. FNV kan zich niet in het bod vinden.

Schiet aardig op
CNV Vakmensen heeft nog wel de hoop dat de onderhandelingen over een nieuwe cao voor schoonmakers tot een akkoord leiden. "We zien dat het aardig opschiet", zo stelt onderhandelaar Jan Kampherbeek. 

Foto: (c) Schoonindetrein.nl

Share
Tags: Staking

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug