ÖBB presenteert eerste Railjet-dubbeldekkers, schaft ook extra Cityjets aan

ÖBB schaft veertien dubbeldekkers aan voor het langeafstandsverkeer op de Westbahn (Salzburg-Wenen). De Railjets worden gebouwd door het Zwitserse Stadler, dat nog extra aan de bak moet voor 21 extra Cityjet-dubbeldekkers die de ÖBB al eerder presenteerde.

Tot nu toe bestaan de Railjet-treinen uit enkeldeks Siemens-materieel, getrokken of geduwd door een Taurus-locomotief. Ook het Tsjechische ČD zet deze treinen in hun blauw-witte kleurstelling in op Oostenrijkse en Tsjechische spoorwegen.

Dubbeldeksmaterieel

Over een aantal jaar wordt de Railjet-vloot uitgebreid met dubbeldeksmaterieel, ditmaal gebouwd door het Zwitserse Stadler. De treinen kunnen maximaal 200 kilometer per uur en bieden per treinstel plaats aan ongeveer 480 passagiers, die eventueel ook rolstoelvriendelijk kunnen instappen. Reizigers kunnen eten en drinken kopen in een cateringzone met automaten en in de trein zijn stopcontacten en gratis WiFi aanwezig.

Critici wijzen erop dat de maximumsnelheid lager is dan de huidige treinen (220 kilometer per uur). In de praktijk maakt het vaak nauwelijks uit, of een trein een maximum snelheid heeft van 200 of 220. Een ander nadeel, stellen critici, is dat de restauratie verdwijnt.

Recordjaar overtroffen

ÖBB-directeur Andreas Matthä verklaart de noodzaak van de Railjet-dubbeldekkers: “De groei van het aantal passagiers bij ÖBB gaat door: In 2022 werden in totaal 41,6 miljoen passagiers geregistreerd in het langeafstandsvervoer – daarmee konden we zelfs ons vorige recordjaar 2019 overtreffen. We zijn niet alleen erg trots op dit resultaat, maar voeren ook verdere maatregelen door om de capaciteit van onze treinen verder te vergroten. We investeren in het hart van ons langeafstandsvervoer – de Railjet – en zullen de bestaande vloot voor het eerst uitbreiden met moderne Railjet-dubbeldekkers.”

Behalve veertien nieuwe Railjet-dubbeldekkers schaft de ÖBB ook nog eens 21 Cityjet-dubbeldekkers aan die in Wenen, Neder-Oostenrijk en Burgenland gaan rijden. Daarmee komt het totaal aantal nieuwe Cityjets op 62 stuks. Deze treinen zijn volgens planning vanaf 2026 te zien op de Oostenrijkse spoorwegen.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 17:52

Share

Recent Posts

Arriva gaat extra nachttreinen rijden tussen Zwolle en Schiphol

Tussen Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam en Schiphol gaan vanaf medio maart extra nachttreinen rijden. Dat…

3 uur terug

Kabinet bereid kosten NS voor beveiliging Maarheeze te betalen

Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer is bereid om de 2,3 miljoen aan kosten van…

6 uur terug

Recordaantal online treinkaartjes verkocht – NS gaat automaten stapsgewijs verwijderen

De NS heeft in 2024 een recordaantal van 20 miljoen online treinkaartjes verkocht. Omdat de…

8 uur terug

Minister Madlener ziet meer toekomst in elektrisch vliegen dan in de trein

Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan…

1 dag terug

Meerdere storingen hinderen treinverkeer op woensdag – update: trein ontruimd in Amsterdam

Diverse storingen, waaronder een ontruiming van een trein, hinderen woensdag het treinverkeer. Door een defect…

1 dag terug

Spoor tussen Hamburg en Berlijn negen maanden dicht

Deutsche Bahn bereidt zich voor op een nieuwe mega-onderhoudsoperatie op het spoor. Vanaf 1 augustus…

2 dagen terug