Onderzoek: gezamenlijke visie ProRail en NS ontbreekt

Het ontbreekt NS en spoorbeheerder Prorail aan een gezamenlijke en afgestemde visie over het spoorsysteem. Om dit te bereiken moet de huidige samenwerking grondig op de schop, blijkt uit een onderzoek dat beide organisaties hebben laten uitvoeren en dat staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) nu naar de Kamer heeft gestuurd.

Ook verschillen NS en ProRail van mening over hun verantwoordelijkheid als het gaat om drie van de vijf gebieden waar wordt samengewerkt: de dienstregeling, capaciteitsverdeling en de stations. Slechte samenwerking zorgt ook voor de problemen als gevolg van het winterweer, staat in het onderzoek dat is uitgevoerd door een extern bureau.

Eén afgestemde visie
Het kabinet stuurde de belangrijkste conclusies van dit rapport al eerder naar de Kamer. Nu heeft de bewindsvrouw ook het rapport zelf openbaar gemaakt. NS en ProRail zijn inmiddels aan de slag gegaan om een ´meer duurzame samenwerking´ op touw te zetten, mét een onderling afgestemde visie en strategie, schreef minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) begin oktober aan de Kamer.

Grondige herziening
Volgens het onderzoek zijn daarvoor ´forse veranderingen en een grondige herziening van de huidige samenwerking nodig´. Voor een goed functionerend spoorsysteem is namelijk een ´feilloos werkende coördinatie´ tussen de NS en ProRail nodig, aldus het rapport.

Discussie
NS en ProRail liggen regelmatig onder vuur vanwege storingen. In de Tweede Kamer gaan stemmen op om beide organisaties te hervormen. Zo wil de VVD dat ProRail wordt ondergebracht bij Rijkswaterstaat, om zo de greep van het ministerie op de spoorbeheerder te vergroten. De SP wil dat NS en ProRail gaan fuseren.

Toekomstvisie
Mansveld wil voorlopig niet reageren op de toekomst van beide spoorbedrijven. Ze wil eerst praten met de Kamer over de toekomstvisie voor het spoor waar zij momenteel aan werkt. De organisatorische invulling van de NS en ProRail is daarbij van ondergeschikt belang, zei de bewindsvrouw eerder deze week in de Kamer.

(c) Novum

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug