Passagiersvervoer per trein over lange afstanden zal naar schatting met 21 procent toenemen (jaarlijks 2,2 procent) tot meer dan 1,36 miljard in 2020, 238 miljoen meer ten opzichte van 2011. Dit is de belangrijkste conclusie uit de recente studie The Rail Journey to 2020 van Amadeus, een technologiepartner van veel spoorbedrijven.
Het rapport constateert dat de verwachte groei in passagiersvolume over de periode 2011-2020 wordt aangedreven door vier landen: het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland. Zeventig procent van de voorspelde groei zal in deze landen behaald worden, denkt Amadeus.
Onder lange afstanden verstaat Amadeus treinreizen langer dan honderd kilometer. Volgens het bedrijf wordt dertig procent van de langeafstandsreizen in Europa met de hogesnelheidstrein gemaakt. 94 procent van de langeafstandsreizen wordt gemaakt binnen één land. Het rapport denkt dat de trein ook meer reizigers kan vervoeren op internationale reizen.
Het rapport schetst zes factoren die van belang zijn om de groei te realiseren. Deze zijn:
Het rapport denkt dat door liberalisering de beste partijen zullen winnen. Daardoor moet het voor de reiziger interessanter worden om de trein te nemen. Volgens het rapport is er echter ook meer samenwerking tussen vervoerders nodig, bijvoorbeeld voor internationale reizen.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…