(Novum) – Het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB moet veiligheidsrisico´s bij de metro beter inschatten. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor de Veiligheid naar aanleiding van een metro-ongeluk in Amsterdam dat begin vorig jaar plaatsvond.
Op 20 februari vorig jaar botsten bij station Wibautstraat twee metro´s op elkaar. Daarbij raakten 31 mensen gewond.
Een van de twee voertuigen kwam aanrijden en moest stoppen voor een sein, maar kon niet goed remmen omdat het spoor glad was. Daardoor botste hij op een stilstaande metro die zijn weg niet kon vervolgen vanwege een brand in een metro die bij het Centraal Station stond.
Ook merkt de Onderzoeksraad op dat de Stadsregio, de opdrachtgever van het openbaar vervoer in de hoofdstad, geen veiligheidseisen stelt. De raad vindt dat het duidelijk moet worden wie verantwoordelijk is voor de veiligheid in het openbaar vervoer.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…